• ESEP

    Fruktsocker/klämmis småbarn

    Undrar om det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig lite :) Frukt innehåller fruktsocker, för mycket socker är dåligt. Dock innehåller frukt mycket nyttigheter alltså ok att ge barn. (Tänker nu på mitt barn som är 1 år.) Så långt är jag med.

    Läste precis att ge smoothie är sämre än ?hela? frukter då kroppen får jobba mindre och lättare tar upp sockret. Hur mycket frukt är egentligen ok? Finns det någon som kan bekräfta att smoothie är sämre? Om det är det blir det bättre av att smyga ner grönsaker, yoghurt havre osv?

    All hjälp tas tacksamt emot ;)

  • Svar på tråden Fruktsocker/klämmis småbarn
  • Norbottensfia

    Fruktsocker är inte att likställa som lika farligt som vitt socker, så ta det lungt :) Ge både smoothie och vanlig frukt om du vill. Smoothie är lätt att ge på språng och vanlig frukt är bra för att träna på äta, upptäcka smaker, färg och form. Frukt är BRA! :)

    Om kostråd för barn 1-2 år livsmedelsverket

    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/barn-1-2-ar

  • Mascaraklumpar

    Ja, det är generellt sämre att äta sönderdelad frukt än hel, men de flesta 1-åringar äter ju ändå pure och den frukten är lika sönderdelad som smoothie. Men om smoothien innehåller tex juicekoncentrat eller juice så blir den sötare och/eller får lägre fiberinnehåll än vanlig frukt, och sen är väl risken att man ger barnet mer frukt än rekommenderat pga förpackningens utformning.

  • SI12344

    Fruktsocker (fruktos) är inte bra MEN frukt innehåller inte så mycket fruktsocker. Lurigt.

    Det är alltid bättre att äta hela frukter, men smoothie är inte ?dåligt?. Det handlar om rimliga mängder. Man behöver ju inte äta det varje dag.

    Jag har havre i mina smoothies!

Svar på tråden Fruktsocker/klämmis småbarn