• Anonym (Trött)

Han bokar in saker på våra dagar

Mitt ex bokar ibland in saker på mina vardagar/helger för vårt barn. Det kan tex vara fritidsaktiviteter (han har inbokade aktiviteter mån-torsdag och matcher helger och är 8 år gammal...) eller andra saker. Nu är det en nöjestripp 20 mil bort på min helg, så barnet skulle komma hem dagen därpå. Jag sa att det är okej, men nästa gång vill jag att han frågar mig först (det har bokats semestrar som dragit över på mina dagar också förut). Ett par dagar senare skrev han att det blir inget den dagen utan det ska bli två dagar senare, en dag vi redan har saker inplanerat i vår familj. När jag svarar att den dagen går det inte blir han skogstokig och säger att allt ska bara vara på mina premisser osv osv. Att jag skiter i barnet och bara ser till mig själv?

Jag blir på riktigt jätteledsen och tar fruktansvärt illa vid mig när han beter sig så. Mina barn är mitt allt, han vet hur han ska säga/skriva för att få sin vilja igenom. Denna gången ger jag mig dock inte, även om jag känner mig för jäklig mot sonen som nu inte kan följa med dem och jag vet att han kommer säga det till honom, att mamma sa nej. Varför de inte planerat in detta på deras helg är däremot helt oklart och inget jag vågat fråga nu när han är arg heller.

Jag orkar snart inte med detta längre. När han skriver till mig så menar han att jag styr allt, jag ser det precis tvärtom. Har aldrig bokat in något på hans helger/veckor etc. Vad jag menar är att jag känner att våra gemensamma helger är extremt viktiga då vardagarna är så fullbokade varenda dag. Och att det är OKEJ att han tar honom på saker men EFTER han stämt av med mig först, så vi inte har något bokat. Han förstår inte detta? Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Han bokar in saker på våra dagar
  • Anonym (H)

Stå på dig , det är inget bra om ni lär er son att kvinnor ska behandlas som dörrmattor.

Det känns nästan som att han jävlas med dig med flit.

• FrökenKanSjälv

Stå på dig! Jag tröttnade också och satte ner foten. Efter att ha satt ner foten två gånger så slutade pappan äntligen boka in saker på mina dagar.

Om ditt barn blir arg på dig så förklara att pappan kunde ha tagit med sig barnet på sin egen helg om pappan verkligen ville ha med barnet.

• MsM84

Han respekterar dig inte, bara att hälsa att han får planera in sina aktiviteter på sina helger framöver.

• Anonym (Bengt)

Stå på dig och var tydlig. Upprepa om och om igen din enkla ståndpunkt. Om nån av er skall boka in nåt på den andres vecka skall man fråga först. Håll inte på att diskutera eller fall ner i nån fälla där han anklagar dig för olika saker. Håll det enkelt och tydligt.

Jag tycker dessutom att du skall parat med ditt barn. Förklara att det är inget problem att hitta på saker med den andre föräldern men att man är tvungen att planera sånt.

• Anonym (Trött)

Nu ringde mitt barn och grät ?varför får jag inte följa med?. Slutade med att vi får avboka vårt.... Så vann han igen!!

• Anonym (H)
    Anonym (Trött) skrev 2018-09-27 16:28:28 följande:

Nu ringde mitt barn och grät ?varför får jag inte följa med?. Slutade med att vi får avboka vårt.... Så vann han igen!!

Det är bättre att ditt barn är ledsen nu för en kort stund än att han uppfostras till en egoistisk idiot som sin far.

Vad tror du ni lär honom genom ert beteende?
  • Anonym (Ja du)

Han anser att det är du som är besvärlig men vad skulle hända om du bokar på hans tid och säger samma sak till honom.

• Anonym (mmm)

Nästa gång barnet är hemma hos dig så sätter du dig ner och förklarar för barnet att det inte är att du är "dum" som kan säga nej utan det är den andre föräldern som måste kolla med dig/er om barnet är hos dig. 
    Förklara att du vill att barnet ska grå göra roliga saker, men att pappan inte kan bestämma över tiden barnet är hos dig och att det blir fel när han gör så. 

Säg och till barnet att de får vara beredd på att om pappa gör så igen, kommer du säga nej, så att barnet är införstådd med reglerna. 

• Tihi
    Nu ringde mitt barn och grät varför får jag inte följa med. Slutade med att vi får avboka vårt.... Så vann han igen!!
    Varför är det så farligt om ditt barn gråter en stund? Han är 8 år och du kan säkerligen resonera med honom senare. Du skulle ha låtit honom gråta och förklarat i lugn och ro vad som gäller när du träffar honom och att det blir så här för att pappan inte respekterar andras tid. Du borde inte ha gett dig ännu en gång. Barn överlever att inte alltid få göra det dom vill.
  • MsM84

Om du låter mannen få som han vill så har han ju ingen anledning att sluta bete sig respektlöst. Varför inte stå på dig och förklara för sonen att ni redan har saker inplanerade denna dagen så därför kan du inte följa med då.

• MalinMalin

Han vill jäklas med dig. Lockas inte in i några diskussioner eller bråk, det är det han vill. Upprepa bara att man först stämmer av med den andra innan man bokar något på den andras vecka.

Sätt dig så snart som möjligt med din son och prata om denna händelse. Förklara att pappan inte pratade med dig först och därför blev det såhär tokigt. Exemplifiera genom att säga: tänk om jag bestämde något på en dag när du är hos pappa, men så har pappa bestämt den dagen att ni ska ..xx.. Då blir det ju bara dumt och tokigt.

Låt inte mannen vinna utan håll på reglerna. Jag skulle även anteckna varje gång mannen gjorde såhär för att kunna visa fram vid en ev tvist.

• Anonym (z)

Då får du väl fortsätta ha det såhär om du bara ger dig istället för att ens ha ett samtal med sonen.
  • Anonym (Trött)

Ja jag gav efter igår. Jag kan vill och vågar inte bråka med exet då detta bara eskalerar och slutar med hot. Jag är rädd för honom, därför blir det så här. Dock är hjälp på väg inom kort tid. Jag hoppas bara det inte eskalerar ännu mer efter det...

Ska sitta ner med sonen idag och förklara. Och även säga att detta inte kommer ske igen.

Det är för jäkligt att han använder barnet som vapen!

Svar på tråden Han bokar in saker på våra dagar