• K Kalle

Vilken koalitionsregering vill ni helst se?

Alliansen är rökt men jag har med det som alternativ ändå. Just nu hoppas jag på en S + M + L-regering, med statsministern från L. Jag vet att det finns flera SD:are på forumet, men ett alternativ M + KD + SD kommer aldrig att gå igenom. S + C + L + Mp skulle också få det knaggligt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken koalitionsregering vill ni helst se?
  • Marco van Basten
    Anonym (Tja) skrev 2018-10-12 07:40:31 följande:
    Nej men det beror ju på att SD inte har ensam majoritet. SD vill nämligen att de som genomgått könsbyte ska steriliseras vare sig de vill eller inte.
    Ditt påstående är felaktigt, så jag kan glädja dig med att du och SD tycker lika i frågan. Den som genomgått ett biologiskt könsbyte är ju per definition redan steriliserad. Det kan varken du, jag eller SD göra något åt. Inte någon jurist heller.
  • Anonym (ekorren)
    FDFMGA skrev 2018-10-12 11:24:33 följande:
    Hm, då kan man som stockholmsbo räkna med att det kommer att bli totalt omöjligt att köra bil i stan. Jag får satsa på närområdet och ställa bilen i typ Eskilstuna eller VästeråsGråter
    Ja ställd du bilen i Eskilstuna. Jag fortsätter ställa min i garaget.
  • enmanmedskägg

Ok, detta vet vi nu. C och L totalvägrade att släppa fram en M/KD-regering med SD-stöd. 

Det scenario som nyss verkade så bergsäkert enligt många här verkar nu begravt. 

Jag står fast vid min gissning: 

Löfvén avgår, eller erbjuder åtminstone statsministerposten till Annie Lööf. 

S+L+C delar på övriga poster i regeringen. 

MP och V kommer ej att sitta i regering, men kommer ej heller att fälla en sådan regering.

• Anonym (Rull)
    enmanmedskägg skrev 2018-10-15 09:31:56 följande:

Ok, detta vet vi nu. C och L totalvägrade att släppa fram en M/KD-regering med SD-stöd. 

MP och V kommer ej att sitta i regering, men kommer ej heller att fälla en sådan regering.

Förstår inte varför V skulle stödja det? Det är ju mer långsökt än att C och L skulle ha gett stöd åt det förslag de nyss nekade.

Varför skulle V frivilligt skäppa förbi en så blå regering? V är ju visserligen de som brukar ta ansvar men de har ju väljare som valt vänster.
  • enmanmedskägg
    Anonym (Rull) skrev 2018-10-15 10:01:21 följande:
    Förstår inte varför V skulle stödja det? Det är ju mer långsökt än att C och L skulle ha gett stöd åt det förslag de nyss nekade.

Varför skulle V frivilligt skäppa förbi en så blå regering? V är ju visserligen de som brukar ta ansvar men de har ju väljare som valt vänster.

Därför att alternativet är en helkonservativ regering, och det är ännu värre. 

V vet bättre, läget är som det är, och de måste välja att stödja det minst "onda" alternativet i deras värld. 

• K Kalle
    Anonym (Öppen och ärlig demokrati) skrev 2018-10-10 00:24:31 följande:

Ni som tror att C och L kommer att aktivt fälla Kristersson med M+KD;
    till förmån för vilket alternativ då?

Ja, nu har C och L tydligt sagt att de inte stöttar en M-KD-regering. Inte konstigt att liberala partier inte vill stötta en värdekonservativ regeringsbildning.
  • K Kalle
    enmanmedskägg skrev 2018-10-15 09:31:56 följande:

Jag tror att du har rätt. De alternativ som tidigare var möjliga var en S+M+L-regering, men det verkar inte UK vara intresserad av (inte nu i alla fall) eller en S+C+L-regering. För att få med C kan mycket väl S välja att offra statsministerposten och som kompensation få fler ministerposter och få igenom mer av sin politik. Då har dessutom S möjlighet att byta ut Löfven om de vill under mandatperioden. Björklund hänger enligt källor till Expressen löst om han inte för in sitt parti i en regering så han är nog lättflörtad. Finns ingen anledning för V och MP att fälla en sådan regering eftersom alternativet är värre för dem.

Jag hade föredragit en M+S+L-regering, med en person från L som statsminister, men detta funkar också.
  • K Kalle
    Anonym (Rull) skrev 2018-10-15 10:01:21 följande:

Du menar att V ska föredra att rösta fram M-KD-SD?
  • K Kalle
    Anonym (Öppen och ärlig demokrati) skrev 2018-10-12 09:14:12 följande:

Ja, ja, så Sovjetiska Röda Armén är bra och dem skulle du gärna dela säng med, men Åkesson och SD,
    som har fått 18% i demokratiska val i Sverige år 2018,
    är du livrädd för.

Du är ju livrädd för S som fått över 28% i ett demokratiskt val.

Hitler blev förresten också vald i ett demokratiskt val.
  • K Kalle

Annie Lööf har vid något tillfälle under förra veckan sagt att hon kan tänka sig regera tillsammans med S om något mer Alliansparti är med tyckte jag mig uppsnappa.

Jag är inte så förtjust i Annie Lööf, men hon har mer talets gåva än Löfven. Han är bra på en massa annat (bra taktiker och förhandlare sägs det) men talets gåva har han inte.

• Padirac
    K Markatta skrev 2018-10-15 23:18:39 följande:
    I Halmstad tog S hjälp av SD för att få sin kandidat vald till kommunstyrelsens ordförande trots att de rödgröna var det mindre blocket:

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halmstad-sd...
    Ohederlig eller bara inte läskunnig?

Tog S verkligen hjälp av SD? Eller ville SD bara jävlas med alliansen.

Något för UK att tänka på. SD är inget vanligt parti som vill samverka. De vill jävlas om de inte får bestämma helt enkelt

från länkad artikel kan följande läsas

"– Socialdemokraterna har ingen ambition om att styra Halmstad med SD:s passiva eller aktiva stöd, säger Sebastian Ghafari, försteombudsman för S i Halland.

Omröstningen slutade med 37 röster för Krissi Johansson och 31 röster för Alliansens kandidat Jonas Bergman (M) efter att SD lagt sina 10 röster på S-kandidaten.

S och V hade tillsammans 27 röster. Miljöpartiet lade tre blanka röster.

Alliansen fick sju ledamöter i kommunstyrelsen, S och V – som ingått i valteknisk samverkan med varandra – fick sex stycken, och SD fick två.

Sverigedemokraterna har i flera sammanhang varit tydliga att de kommer rösta för att skapa oreda i kommunen om de inte får de avgörande inflytandet, säger Sebastian Ghafari i ett pressmeddelande."

• K Markatta

Artikeln har ändrats. Kommentarerna från den mindre nogräknade Sebastian Ghafari (S) fanns inte med från början.

Det är dock så att S var beroende av SD:s aktiva stöd för att få sin kandidat vald. Det ansåg man tydligen inte vara något problem utan man ställde ändå upp en motkandidat och gav därmed SD inflytande.

• Padirac
    K Markatta skrev 2018-10-15 23:45:43 följande:
    Artikeln har ändrats. Kommentarerna från den mindre nogräknade Sebastian Ghafari (S) fanns inte med från början.

Det är dock så att S var beroende av SD:s aktiva stöd för att få sin kandidat vald. Det ansåg man tydligen inte vara något problem utan man ställde ändå upp en motkandidat och gav därmed SD inflytande.
    OM du kan läsa vidare i texten så förklaras detta också.

"Kommunstyrelsens ledamöter valdes på begäran av SD enligt proportionerligt valsystem, ett tidskrävande system som innebär att ledamöterna inte väljs genom majoritetsbeslut."

SD vill skapa oreda, så de tvingar fram ett val av ledamöter för att tvinga fram inflytande genom Allianpartierna.

Det är bra att de visar sitt rätta jag så att de håll kort i riksdagen. Vem skulle vilja 'samtala med SD' efter denna uppvisning? Tomte
  • K Markatta
    Padirac skrev 2018-10-15 23:52:10 följande:
    OM du kan läsa vidare i texten så förklaras detta också.

"Kommunstyrelsens ledamöter valdes på begäran av SD enligt proportionerligt valsystem, ett tidskrävande system som innebär att ledamöterna inte väljs genom majoritetsbeslut."
    Det där gäller vilka som ska vara ledamöter i kommunstyrelsen.
    Val av ordförande sker genom en separat omröstning.

Tycker du det var bra gjort av S att ställa upp en motkandidat som krävde aktivt stöd av "bråkiga" SD för att bli vald?
  • Padirac
    K Markatta skrev 2018-10-16 00:07:37 följande:
    Det där gäller vilka som ska vara ledamöter i kommunstyrelsen.
    Val av ordförande sker genom en separat omröstning.

Tycker du det var bra gjort av S att ställa upp en motkandidat som krävde aktivt stöd av "bråkiga" SD för att bli vald?
    Det var SD som utan att göra upp med S röstade på  S motkandidat. Det är inte samarbete trots att en missnöjd man brukade häva det med emfas. 

Varken S eller något annat parti behöver vara dörrmatta åt andra partier. 

SD röstar som de röstar och det är igen överraskning. Partierna får komma överens om inte SD ska få leka fritt med våra skattepengar
  • Anonym (Skiter i vilket)

Detta valet har fått mig att inse att Sverige är ingen demokrati. Sista gången jag röstar. Kommer sluta att bry mig om svensk poltik i fortsättningen. Varför bry sig när politikerna skiter i oss. Bara massa jävla löften och falsk spel alltihopa. Bara spel för galleriet. Tack och hej för mig.

• K Kalle
    Anonym (Skiter i vilket) skrev 2018-10-16 01:50:04 följande:

Detta valet har fått mig att inse att Sverige är ingen demokrati. Sista gången jag röstar. Kommer sluta att bry mig om svensk poltik i fortsättningen. Varför bry sig när politikerna skiter i oss. Bara massa jävla löften och falsk spel alltihopa. Bara spel för galleriet. Tack och hej för mig.

Ingen demokrati? På vilket vis är det inte det? Menar du att regeringsmakten automatiskt skulle gått till det största partiet, S, trots att de inte har egen majoritet?

Folket är väldigt splittrat och därför finns varken ett parti eller ett block som fått egen majoritet. Sådant kan hända i en demokrati. När sådant händer måste partierna diskutera och förhandla. Hade du hellre sett att det bara fanns ett parti? Tycker du att det är mer demokratiskt?
  • enmanmedskägg
    K Kalle skrev 2018-10-16 08:22:52 följande:
    Ingen demokrati? På vilket vis är det inte det? Menar du att regeringsmakten automatiskt skulle gått till det största partiet, S, trots att de inte har egen majoritet?

Folket är väldigt splittrat och därför finns varken ett parti eller ett block som fått egen majoritet. Sådant kan hända i en demokrati. När sådant händer måste partierna diskutera och förhandla. Hade du hellre sett att det bara fanns ett parti? Tycker du att det är mer demokratiskt?

Väl talat. 

Inte ens den mest benhårde sosse tycker ju att det är rimligt att ett parti med bara 28% ska få hela makten. 

Nu förhandlas det och diskuteras och förhoppningsvis kommer de fram till en kompromiss som funkar. 

Konflikt och diskurs är BRA!

Om vi hade haft konsensus, DÅ skulle vi behöva vara riktigt oroliga. Konsensus betyder noll konflikt, och således noll utveckling. Noll diskussion, noll motstånd, noll skiljaktighet. 

Vi ska vara glada att partierna "bråkar", det betyder ju att de än så länge har olika åsikter. Den dagen de alla har samma åsikt är demokratin slut på riktigt.

• K Markatta

Mer "OK when we do it":

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7068838

Maktstrid i Karlskoga - Moderat ordförande bortröstad i fullmäktige

Efter valet i september blev Moderaterna och Alliansen de stora vinnarna i Karlskoga. Men trots det kommer kommunfullmäktige att ledas av en socialdemokrat.

Tack vare stöd från Sverigedemokraterna kommer kommunfullmäktige i Karlskoga de kommande fyra åren att ledas av Socialdemokraternas sittande ordförande Anders Olsson.

- Tittar man historiskt så har ordföranden kommit från det största partiet och det största blocket. Det har varit ovanligt att någon motkandidat ens ställer upp, säger moderaten Tony Ring.

Svar på tråden Vilken koalitionsregering vill ni helst se?