• Anonym (Ex)

Hur löss ekonomin när man separerar?

Jag och min sambo sedan 7 år ska separera. Jag har ett barn sedan innan som sambon sett som sitt eget barn och sedan har vi 2 gemensamma barn. Vi bor i en bostadsrätt som vi båda äger nu, en stor fyra. Sambon (kallar honom A) har hittat en lägenhet (2a) som han kan flytta in i redan om 2 veckor.

A tycker att han flyttar med två veckors varsel och betalar bara sin nya hyra (5000) och hälften av lånet för vår bostadsrätt som är någon hundralapp.

Jag bor kvar med barnen och betalar halva lånet och hela vår hyra (7500) plus el osv här.

Jag tycker det är orättvist eftersom vi båda har ansvar för vårt gemensamma boende tills vi sålt. Om det tar längre tid för mig att hitta ett nytt boende (Jag vill ha plats för alla barn så letar bara efter treor) förstår jag att han inte vill hjälpa till och betala hyra här i all evighet, men i åtminstone 3 månader eller så är mitt förslag att vi lägger ihop "vår" hyra 7500+ hans hyra 5000 = 12500 och splittar det på oss båda så att vi betalar 6250 var. Sen vill jag såklart att han hjälper till med försäljningen av bostadsrätten. Förmodligen kommer ju jag få betala dubbla hyror när jag och barnen flyttar ut också.

A anser att det är ett absurt förslag och att han inte tänker betala för något han inte bor i. Jag anser att vi båda har ansvar för vår gemensamma bostad tills vi sålt eller han köper ut mig (men såklart inte betala hyra i all evighet om jag inte hittar nytt boende på länge).

Hur har ni gjort i samma sits? Vad är mest rättvist?

• Svar på tråden Hur löss ekonomin när man separerar?
  • Anonym (Fult)

Det är klart att ni ska hjälpas åt. Du kan låta honom veta att om du vill så kan även du strunta i att betala lån och avgift och i och med att ni är solidariskt ansvariga då ni båda står som ägare samt låntagare så hamnar ni båda hos inkasso först och sen hos kfm om ni båda fortsätter att vägra att betala för boendet. Han ska självklart dela ansvar, praktiskt arbete och kostnader som hör till försäljningen.

• Anonym (.....)

Tills dess att bodelningen var löst så delade jag och exet på alla kostnader, dvs även kostnaden för mitt nya boende räknades in. Det blev lite dyrare, men lika mycket dyrare för bägge. Men han skulle köpa ut mig och hade intresse av att få mig ut huset kvickt.

Att han betalar halva räntekostnaderna tycker jag känns som en fair deal, men han ska såklart också betala för era barns "del" av boendekostnaderna, om han inte betalar underhåll. Kolla vad en trea i föreningen kostar i avgift och föreslå att han betalar halva mellanskillnaden+en summa för drift.

Betalar han redan underhåll så ska barnens boendekostnader tas därifrån. Tänk på att du kanske kan vara berättigad bostadsbidrag när han flyttat ut, kolla upp det.

• Anonym (mmm)

Jag tycker som du. Nu är ni inte gifta så jag vet inte vad han "enligt lagen" måste gör men är man gifta så är det som du beskriver, dvs att man har försörjningsplikt gentemot varandra tills det är klart. Du kanske kan söka på om det är liknande för sambo, för det vet inte jag. 

Du kan fråga honom hur han hade tänkt om det var tvärtom - du kunde flytta om 2 veckor och han satt kvar i bostadsrätten och du inte tänkte hjälpa till något. 

Om han fortfarande då tycker som innan, och inte tänker sig hjälpa till med försäljningen heller - säg att då har han heller inte rätt till några pengar (det har han så klart, men du kan ju försöka få igång diskussionen på det viset) 

Annars får du ta hjälp av en jurist som gör upp skriftligt vad som gäller så får ni hålla er till det. Kan f.ö vara bra att göra oavsett. Tex om ni skulle sälja med förlust, vad händer då? 

• Anonym (.....)
    Anonym (.....) skrev 2018-09-29 08:00:53 följande:

Tills dess att bodelningen var löst så delade jag och exet på alla kostnader, dvs även kostnaden för mitt nya boende räknades in. Det blev lite dyrare, men lika mycket dyrare för bägge. Men han skulle köpa ut mig och hade intresse av att få mig ut huset kvickt.

Att han betalar halva räntekostnaderna tycker jag känns som en fair deal, men han ska såklart också betala för era barns "del" av boendekostnaderna, om han inte betalar underhåll. Kolla vad en trea i föreningen kostar i avgift och föreslå att han betalar halva mellanskillnaden+en summa för drift.

Betalar han redan underhåll så ska barnens boendekostnader tas därifrån. Tänk på att du kanske kan vara berättigad bostadsbidrag när han flyttat ut, kolla upp det.

Jag menar såklart att efter en rimlig "uppsägningsperiod" så ska han inte behöva betala avgiften till föreningen om han inte bor där, inte att han kan dumpa allt på dig direkt bara han betalar UH.
  • Sharper

Jag och mina barns pappa gick isär i februari 2018. Jag flyttade 1/4 till eget. Vi hade då en bostadsrätt. Jag betalade halva bolånet (ränta och amortering såklart) och sen betalade jag 1000:- till för driftkostnsden. Fram till sista juni. Mitt i allt tog han ensam beslut om att flytta på datumet då "vi" skulle lämna bostadsrätten och flyttade den till 1/8 och den sista månaden betalade jag inte 1000:- extra utan enbart på lånet eftersom jag inte ville flytta datum.

Så jag tycker att han ska betala halva lånen på lägenheten och kanske något för driften (el och vatten tänker jag på) om det är höga kostnader.

• Anonym (.)

Så länge han äger lägenheten så ska han solidariskt betala avgiften. Punkt. Spelar mindre roll om det dröjer 3 eller 6 månader för försäljningen. Vad han tycker är inte relevant.

Självklart ska han hjälpa till med försäljning också. Betala för flyttstädning osv.

Att det blir dubbel avgift när du flyttar ut är tyvärr ditt problem, men han ska betala avgiften för er gemensamma lägenhet tills dess att du flyttat ut, men inget för din nya.

Svar på tråden Hur löss ekonomin när man separerar?