Hur löss ekonomin när man separerar?
Jag och min sambo sedan 7 år ska separera. Jag har ett barn sedan innan som sambon sett som sitt eget barn och sedan har vi 2 gemensamma barn. Vi bor i en bostadsrätt som vi båda äger nu, en stor fyra. Sambon (kallar honom A) har hittat en lägenhet (2a) som han kan flytta in i redan om 2 veckor.
A tycker att han flyttar med två veckors varsel och betalar bara sin nya hyra (5000) och hälften av lånet för vår bostadsrätt som är någon hundralapp.
Jag bor kvar med barnen och betalar halva lånet och hela vår hyra (7500) plus el osv här.
Jag tycker det är orättvist eftersom vi båda har ansvar för vårt gemensamma boende tills vi sålt. Om det tar längre tid för mig att hitta ett nytt boende (Jag vill ha plats för alla barn så letar bara efter treor) förstår jag att han inte vill hjälpa till och betala hyra här i all evighet, men i åtminstone 3 månader eller så är mitt förslag att vi lägger ihop "vår" hyra 7500+ hans hyra 5000 = 12500 och splittar det på oss båda så att vi betalar 6250 var. Sen vill jag såklart att han hjälper till med försäljningen av bostadsrätten. Förmodligen kommer ju jag få betala dubbla hyror när jag och barnen flyttar ut också.
A anser att det är ett absurt förslag och att han inte tänker betala för något han inte bor i. Jag anser att vi båda har ansvar för vår gemensamma bostad tills vi sålt eller han köper ut mig (men såklart inte betala hyra i all evighet om jag inte hittar nytt boende på länge).
Hur har ni gjort i samma sits? Vad är mest rättvist?