• Anonym (N)

    Svårare att bli gravid när man ammar?

    Ammar min 20 månader gamla dotter och jag och min sambo har försökt få ett syskon i ett halvår ungefär nu men inget har hänt än.

    Fick tillbaks mensen tidigt men den är inte helt regelbunden, senast var den ca 5 dagar sen och jag blödde bara i knappt 3 dagar.

    Blev gravid ganska lätt med första barnet.. Kan det vara amningen som gör att jag inte har blivit gravid än? Jag ammar fortfarande ganska mycket både på dagen och natten.

    Jag är 33 år gammal om det har någon betydelse och har ett barn och har fått ett missfall innan första barnet.

  • Svar på tråden Svårare att bli gravid när man ammar?
  • Anonym (BM)

    Nej, det försvårar inte. Men ni har bara testat 6 mån, det är ingen tid.

  • Nellie1234

    Ammar också min 20 månaders, fick missfall i november förra året men plussade nu igen nästan ett år senare. Så javisst kan det ta tid.

    Tror inte amningen försvårar utan mer kanske att man ?vill? för mycket.

  • Anonym (N)
    Anonym (BM) skrev 2018-09-29 10:02:14 följande:

    Nej, det försvårar inte. Men ni har bara testat 6 mån, det är ingen tid.


    Även om jag ammar mycket och på natten? Tänkte också eftersom mensen inte riktigt är som den ska varje månad. Har läst att man kan ha mens utan ägglossning. Planerar nog att sluta amma när dottern är 2 år om det går.

    Svårt att försöka när jag inte vet riktigt när jag har ägglossning heller , har inte tid eller ork att ha sex jätteofta tyvärr.

    Förra månaden så hade jag antagligen ÄL 5 dagar senare än jag trodde eftersom mensen var 5 dagar sen, om jag ens hade ÄL alls?
  • Anonym (N)
    Nellie1234 skrev 2018-09-29 10:06:20 följande:

    Ammar också min 20 månaders, fick missfall i november förra året men plussade nu igen nästan ett år senare. Så javisst kan det ta tid.

    Tror inte amningen försvårar utan mer kanske att man ?vill? för mycket.


    Tack för svaret! Har ni försökt aktivt hela den tiden? Och hur mycket ammar du? Det är det att dottern vill bli ammad väldigt mycket när jag är hemma (jobbar deltid) , hon kan ligga och snutta i flera timmar nästan ibland.
  • Anonym (N)
    Anonym (BM) skrev 2018-09-29 10:02:14 följande:

    Nej, det försvårar inte. Men ni har bara testat 6 mån, det är ingen tid.


    Jobbar deltid men när jag är hemma och dottern inte är på dagis så vill hon bli ammad väldigt mycket ibland .. hon kan ligga och snutta i mer än en timme, och ibland sover hon med bröstet i munnen. Påverkar det ändå inte fertiliteten ?
  • EpicNurse
    Anonym (N) skrev 2018-09-29 10:16:10 följande:

    Även om jag ammar mycket och på natten? Tänkte också eftersom mensen inte riktigt är som den ska varje månad. Har läst att man kan ha mens utan ägglossning. Planerar nog att sluta amma när dottern är 2 år om det går.

    Svårt att försöka när jag inte vet riktigt när jag har ägglossning heller , har inte tid eller ork att ha sex jätteofta tyvärr.

    Förra månaden så hade jag antagligen ÄL 5 dagar senare än jag trodde eftersom mensen var 5 dagar sen, om jag ens hade ÄL alls?


    Det är ju inte säker att du har regelbunden mens längre. Sånt kan ändras med tiden.

    Nej man kan inte ha mens utan ägglossning. Man kan få en blödning vid tiden för mens men har man inte haft ägglossning så är det ingen regelrätt mens.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (N)
    EpicNurse skrev 2018-09-29 10:55:48 följande:

    Det är ju inte säker att du har regelbunden mens längre. Sånt kan ändras med tiden.

    Nej man kan inte ha mens utan ägglossning. Man kan få en blödning vid tiden för mens men har man inte haft ägglossning så är det ingen regelrätt mens.


    Nej det är sant men tänkte att det nog beror på att jag ammar fortfarande eller påverkar amningen inte det alls?

    Eftersom jag har haft regelbunden mens tidigare.
  • Anonym (N)
    EpicNurse skrev 2018-09-29 10:55:48 följande:

    Det är ju inte säker att du har regelbunden mens längre. Sånt kan ändras med tiden.

    Nej man kan inte ha mens utan ägglossning. Man kan få en blödning vid tiden för mens men har man inte haft ägglossning så är det ingen regelrätt mens.


    När man äter P-piller har man ju ?mens? utan ägglossning till exempel även om det inte är riktig mens egentligen. Slemhinnan kan väl byggas upp och blöda ut även om man inte har haft ÄL?
  • EpicNurse
    Anonym (N) skrev 2018-09-29 11:32:03 följande:

    När man äter P-piller har man ju ?mens? utan ägglossning till exempel även om det inte är riktig mens egentligen. Slemhinnan kan väl byggas upp och blöda ut även om man inte har haft ÄL?


    När man har p-piller har man bortfallsblödning, inte mens. Men den blödningen kan man i de flesta fall hoppa över i många många månader i rad för den kommer endast pga att man slutar ta ppillerna, och därför tror kroppen (pga hormonnivåerna) att slemhinnan ska stötande ut. I vissa fall byggs slemhinnan upp fast man tar p-piller och då behöver man pausa och blöda ut den.

    Men generellt så byggs slemhinnan upp väldigt lite eller inte alls när man inte har ägglossning (har p-piller).

    Det är tex därför man använder hormonella preventivmedel som behandling för kvinnor med riklig och smärtsam mens, för att dom ska blöda mycket mindre och slippa ha så ont.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (N)
    EpicNurse skrev 2018-09-29 11:55:30 följande:

    När man har p-piller har man bortfallsblödning, inte mens. Men den blödningen kan man i de flesta fall hoppa över i många många månader i rad för den kommer endast pga att man slutar ta ppillerna, och därför tror kroppen (pga hormonnivåerna) att slemhinnan ska stötande ut. I vissa fall byggs slemhinnan upp fast man tar p-piller och då behöver man pausa och blöda ut den.

    Men generellt så byggs slemhinnan upp väldigt lite eller inte alls när man inte har ägglossning (har p-piller).

    Det är tex därför man använder hormonella preventivmedel som behandling för kvinnor med riklig och smärtsam mens, för att dom ska blöda mycket mindre och slippa ha så ont.


    Ok förstår. Men det kan alltså inte bero på amningen att mensen var sen sist och att jag hade så lite /kort mens? Eller att den är mer oregelbunden?

    Amningen kan väl påverka hormoner även om barnet är ganska stort?

    Tänkte att det kanske ändå kan bero på det att jag har svårare att bli gravid så det kanske är bäst att vänta med att fortsätta försöka tills jag har slutat amma om några månader eller så?
  • EpicNurse
    Anonym (N) skrev 2018-09-29 12:13:39 följande:

    Ok förstår. Men det kan alltså inte bero på amningen att mensen var sen sist och att jag hade så lite /kort mens? Eller att den är mer oregelbunden?

    Amningen kan väl påverka hormoner även om barnet är ganska stort?

    Tänkte att det kanske ändå kan bero på det att jag har svårare att bli gravid så det kanske är bäst att vänta med att fortsätta försöka tills jag har slutat amma om några månader eller så?


    Jo det kan det absolut göra. Jag menade bara att det inte är den enda möjliga förklaringen :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Pentra

    Så länge som jag ammade mina barn så hade jag inga blödningar alls, så för mig var amningen som ett P-medel. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (N)
    EpicNurse skrev 2018-09-29 12:15:51 följande:

    Jo det kan det absolut göra. Jag menade bara att det inte är den enda möjliga förklaringen :)


    Ok förstår :)Så kan amningen göra det svårare att bli gravid även om man har mens?
  • EpicNurse
    Anonym (N) skrev 2018-09-29 12:44:00 följande:

    Ok förstår :)Så kan amningen göra det svårare att bli gravid även om man har mens?


    Inte mer än att man inte har lika bra koll på ägglossningen om mensen är oregelbunden.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Svårare att bli gravid när man ammar?