• Anonym (TS)

Ska jag lämna honom?

Jag lever tillsammans med den finaste och snällaste man jag någonsin träffat, vi är unga men ändå har vi varit tillsammans i 8 år och gifta 1 år, har ett barn tillsammans.. Men tror att de kanske var dumt att vi stadgade oss, han kanske bara är min stora tonårskärlek?

Allt i förhållande är väl så sätt bra förutom att vi skiljer oss något enormt på en sak.

Han är låst till hemmet och vi kan inte åka på några resor som innebär att lämna länet, då måste vi isåfall åka så sent som möjligt på dagen ibland funkar inte det heller, aldrig en sån där härlig spontantrip någonstans..

Åker vi för tidigt på dagen eller natten och ibland på dagarna så spyr han, försvinner bort i blicken och är helt verklighetsfrånvänd, jag har tillomed ringt polisen för att han körde som ett rattfyllo med vårt barn i bilen (!!!) han har varit nära på att krocka så sjukt många gånger.

Jag som person gillar att resa bort, både korta och långa tripper men jag kan inte göra det så länge jag lever med honom utan då måste jag anpassa efter hans problem och ändå hoppas på att de går bra att åka iväg ovasett tid på dygnet, jag måste hoppas på att han inte isåfall kör ihjäl varken mig eller barnet..

Samma sak om vi tar tåg/buss/etc ända skillnaden då är att han hoppar av på en random station och sen får jag inte tag på han på flera timmar.. Han hör aldrig av sig under tiden han är så här utan han bara försvinner och dyker upp ett x antal timmar senare

Han har sökt hjälp men säger att de säger att han bara är sån det är hans personlighet och de finns inget dom kan göra..

Så vad gör jag? lämna honom för detta eller leva ett liv (jag är bara 25) utan att kunna göra de jag älskar mest med min partner?

• Svar på tråden Ska jag lämna honom?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2018-10-02 17:50:19 följande:

Verkar han minnas vad som hänt när han avviker/blir annorlunda?

Ja han minns allt utom de få sekunder han hela tiden nickar till de minns han inte att han har gjort, men allt annat är glasklart
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-02 18:19:18 följande:
    Ja han minns allt utom de få sekunder han hela tiden nickar till de minns han inte att han har gjort, men allt annat är glasklart
    Okej. Så, hur förklarar han efteråt sitt märkliga beteende? Spontant låter det som att han får dissociativa episoder och att han inte riktigt är fullt medveten då. Därför jag frågade om minnet.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-02 18:19:18 följande:
    Okej. Så, hur förklarar han efteråt sitt märkliga beteende? Spontant låter det som att han får dissociativa episoder och att han inte riktigt är fullt medveten då. Därför jag frågade om minnet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2018-10-02 18:34:24 följande:

Han förklarar absolut ingenting så sätt utan hans attityd när han har varit borta och jag frågar vad han har gjort är bara "jag tog en promenad jag mådde inte bra, oj har de verkligen gått så lång tid? Hoppsan"
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-02 18:48:45 följande:
    Han förklarar absolut ingenting så sätt utan hans attityd när han har varit borta och jag frågar vad han har gjort är bara "jag tog en promenad jag mådde inte bra, oj har de verkligen gått så lång tid? Hoppsan"
    Skulle inte vara så säker på att han faktiskt är helt medveten under hela tiden. Att han inte har riktigt begrepp om hur lång tid som gått, att han "tappar" tid, är ett tecken på att det kan vara dissociation. Dissociativa problem har sin grund i traumatisering. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2018-10-02 19:06:27 följande:

Skulle inte vara så säker på att han faktiskt är helt medveten under hela tiden. Att han inte har riktigt begrepp om hur lång tid som gått, att han "tappar" tid, är ett tecken på att det kan vara dissociation. Dissociativa problem har sin grund i traumatisering. 

Det är helt klart en möjlighet, men kollade lite på de och de verkar finnas så många olika "underkategorier", kan han be om utredning angående detta hos kuratorn eller är de bara låta de vara så här? :(
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-02 19:21:57 följande:
    Det är helt klart en möjlighet, men kollade lite på de och de verkar finnas så många olika "underkategorier", kan han be om utredning angående detta hos kuratorn eller är de bara låta de vara så här? :(
    Ja, det är rätt komplext och tyvärr finns inte så mycket kunskap om det inom vården. En kurator har definitivt inte kompetensen att diagnostisera och behandla det.. Om han nu vill undersöka saken närmare så är det nog bäst att ni letar upp en psykoterapeut privat som är speialiserad på dissociation och traumatisering. Det går att behandla. Om det nu är det det handlar om. 
  • Anonym (Ja)

Han behöver hjälp med sitt mående, det är inte bra för någon av er. Men det är ju inte så lätt att få oss män till att inse sådant tyvärr. Jag har varit lite som honom men tillslut insåg jag att något måste göras. Det visade sig att jag har add men det är ju inte säkert att han har de. Jag hade stora problem med ångest och deprisioner men det blev jäkla mycket bättre när jag fatta vad som stod på i skallen. Går på concerta nu och det är rätt så lugnt där innanför skallbenet nuförtiden. Hoppas att det löser sig för er.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2018-10-02 20:01:11 följande:

Han behöver hjälp med sitt mående, det är inte bra för någon av er. Men det är ju inte så lätt att få oss män till att inse sådant tyvärr. Jag har varit lite som honom men tillslut insåg jag att något måste göras. Det visade sig att jag har add men det är ju inte säkert att han har de. Jag hade stora problem med ångest och deprisioner men det blev jäkla mycket bättre när jag fatta vad som stod på i skallen. Går på concerta nu och det är rätt så lugnt där innanför skallbenet nuförtiden. Hoppas att det löser sig för er.

Va skönt att höra att du mår bättre! O roligt att få svar från någon med liknande problem.. Vad var de som fick det att vända för dig? Har du familj? Hur har de förhålla sig till sina problem?

Min värsta farhåga är att han inte tar tag i detta ordentligt innan de är försent och vårt barn börjar förstå me och undrar vart pappa har tagit vägen och jag vet inte alls hur jag ska ställa mig inför detta och nej det är bara kaos för mig just nu :(
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2018-10-02 20:01:11 följande:

Va skönt att höra att du mår bättre! O roligt att få svar från någon med liknande problem.. Vad var de som fick det att vända för dig? Har du familj? Hur har de förhålla sig till sina problem?

Min värsta farhåga är att han inte tar tag i detta ordentligt innan de är försent och vårt barn börjar förstå me och undrar vart pappa har tagit vägen och jag vet inte alls hur jag ska ställa mig inför detta och nej det är bara kaos för mig just nu :(
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2018-10-02 19:34:02 följande:

Ja, det är rätt komplext och tyvärr finns inte så mycket kunskap om det inom vården. En kurator har definitivt inte kompetensen att diagnostisera och behandla det.. Om han nu vill undersöka saken närmare så är det nog bäst att ni letar upp en psykoterapeut privat som är speialiserad på dissociation och traumatisering. Det går att behandla. Om det nu är det det handlar om. 

Nej det är sant och just kurator är kanske helt fel.. Ska kolla upp privata psykologer/psykoterapeut om de finns någon i närheten
  • Anonym (Ja)

Jag gick in i den berömda väggen.

Jobbade på en bilverkstad med mycket stress och en dag blev det tydligen för mycket stod och bara titta rakt fram och minns nåt om att ja tänkte va ska ja göra och det gick runt ???? i huvudet m.m

Hade lätt för att bli arg och kunde inte ta instruktioner m.m. Det gick hyffsat bra fram till midagsrasten sen var det kaos i huvudet ???? svårt att förklara. Det kan upplevas olika från person till person. Kram på dig och hoppas ni får en lösning ????

Svar på tråden Ska jag lämna honom?