• Fridazi

Förvirrad

Hej alla!

Är helt ny här men kände att jag behövde bli medlem för att få kloka svar och råd????

Kort och gott:

Sedan förra mensen har jag haft lite som molande mensvärk varje dag, hade sjuka ÄL smärtor för första gången, trodde ryggen skulle gå av osv????

Är allt som oftast kåt, eller har lätt för att bli det men inte senaste veckorna/månaden.

Ska få mensen på lördag eftersom den är regelbunden. Men igår kom det en sjukt vattning mens, brukar ha väldigt tjock o mörk, och sjukliga smärtor i ungefär 2-3h. Kände mig svimfärdig, yr, illamående, oerhört kraftiga smärtor i magen. Men lika fort som det kom försvann det oxå! Va kissnödig o på toa stup i kvarten o de kom bara mens när jag kissade. På em avtog även mensen men kom tillbaka lite lite grann med molande värk sen på kvällen.

Idag är den mer lik sig men känner mig ändå förvirrad. Tog gravtest i helgen, neg, och fick hära att det va för tidigt att testa, då bara 1,5 v efter ÄL, idag är det exakt 2v. Vad tror ni?! ????

• Svar på tråden Förvirrad
  • MissKelli
    Fridazi skrev 2018-10-03 11:40:47 följande:

Hej alla!

Är helt ny här men kände att jag behövde bli medlem för att få kloka svar och råd????

Kort och gott:

Sedan förra mensen har jag haft lite som molande mensvärk varje dag, hade sjuka ÄL smärtor för första gången, trodde ryggen skulle gå av osv????

Är allt som oftast kåt, eller har lätt för att bli det men inte senaste veckorna/månaden.

Ska få mensen på lördag eftersom den är regelbunden. Men igår kom det en sjukt vattning mens, brukar ha väldigt tjock o mörk, och sjukliga smärtor i ungefär 2-3h. Kände mig svimfärdig, yr, illamående, oerhört kraftiga smärtor i magen. Men lika fort som det kom försvann det oxå! Va kissnödig o på toa stup i kvarten o de kom bara mens när jag kissade. På em avtog även mensen men kom tillbaka lite lite grann med molande värk sen på kvällen.

Idag är den mer lik sig men känner mig ändå förvirrad. Tog gravtest i helgen, neg, och fick hära att det va för tidigt att testa, då bara 1,5 v efter ÄL, idag är det exakt 2v. Vad tror ni?! ????

Det låter som såna symtom man kan få när man nyligen slutat med hormonerna preventivmedel. Har du gjort det? Vet du exakt när du hade äl? Ex genom tempning? Två veckor efter bör annars visa positivt på gravtest om du är gravid.
  • Fridazi

Slutade med preventivmedel i våras efter att kroppen sa ifrån, haft p-spruta och gick över till cerazette o funkade asbra i 6 mån men sen fick jag men titt som tätt så slutade på bm?s råd och har sedan jag slutade med preventivmedel haft naturalcycles och tog positivt äl test 19/9..

• MissKelli
    Fridazi skrev 2018-10-03 12:16:24 följande:

Slutade med preventivmedel i våras efter att kroppen sa ifrån, haft p-spruta och gick över till cerazette o funkade asbra i 6 mån men sen fick jag men titt som tätt så slutade på bm?s råd och har sedan jag slutade med preventivmedel haft naturalcycles och tog positivt äl test 19/9..

Okej, då borde det inte vara pga pillrena iaf! Antar att du fick äl den 20e då, satte NC ut den då också? Isf är du på äl+13 idag. Har tempen hållt sig hög? Om den har sjunkit är det mens du har just nu. Om den hållt sig hög kan du avvakta någon dag till och ta ett test. Vet du hur lång lutealfas du brukar ha? Alltså hur många dagar mellan äl och mens. (Man räknar inte med själva dagen för äl eller dagen för mens, utan dagarna emellan)
  • Fridazi

Oj du jag har ingen aning, jag trodde ju bara att man skulle ta äl test 1ggn om dagen när appen sa det och då har jag bara haft negativa sen fick jag ju lära mig att jag skulle testa helst 2 ggr om dagen, haha helt förvirrad! Så detta är ju första gången jag fått positivt äl test enl appen har jag annars haft äl en vecka senare och då har det gått typ 10-11 dagar till mens och om äl testet va positivt så har det gått 13 dagar till igår då..

Jag fattar inte så mkt av sånt här då jag aldrig behövt tänka på det eller pratat om det, haha! Man känner sig riktigt korkad och det är tur man kan googla sig till det mesta idag!

• MissKelli
    Fridazi skrev 2018-10-03 12:36:37 följande:

Oj du jag har ingen aning, jag trodde ju bara att man skulle ta äl test 1ggn om dagen när appen sa det och då har jag bara haft negativa sen fick jag ju lära mig att jag skulle testa helst 2 ggr om dagen, haha helt förvirrad! Så detta är ju första gången jag fått positivt äl test enl appen har jag annars haft äl en vecka senare och då har det gått typ 10-11 dagar till mens och om äl testet va positivt så har det gått 13 dagar till igår då..

Jag fattar inte så mkt av sånt här då jag aldrig behövt tänka på det eller pratat om det, haha! Man känner sig riktigt korkad och det är tur man kan googla sig till det mesta idag!

Ja detta är ju inget man får lära sig i skolan direkt. Verkligen tur att Google finns! Efter ett positivt äl test brukar äl ske 1-2 dagar senare. Dock ingen garanti att den sker. Därför är det bra att du tempar och kan se om och när äl var. Man har nästan alltid samma antal dagar mellan äl och mens Så om det mitt i allt blir många fler dagar kan det ju vara så att man är gravid. Men ibland har man bara haft fel om ägglossningen istället. om din temp fortfarande är hög så är det ett positivt tecken :)
  • Fridazi

Jag blir inte riktigt klok för tycker inte min temp varierar så mkt haha. Ligger lixom Runt 36,40 oavsett mens el inte?

• MissKelli
    Fridazi skrev 2018-10-03 12:55:09 följande:

Jag blir inte riktigt klok för tycker inte min temp varierar så mkt haha. Ligger lixom Runt 36,40 oavsett mens el inte?

Hmm.. finns risk att du inte ägglossar då. Kan du inte lägga upp en bild på din kurva? Är lättare att försöka tolka då :)
  • MissKelli
    Fridazi skrev 2018-10-03 16:17:34 följande:

Hoppas du blir klokare än jag haha

Hmm..... ägglossning verkar du ju ha! Men... vääldigt hoppig temp. Antingen går din hormoner bananas eller så är du lite inkonsekvent med ditt tempande. Olika tider, sätter dig upp, olika ställen i munnen osv. Den senaste cykeln är mycket högre än de tidigare. Knappt att den sjunker under coverline. Dock såg jag att den sjönk rejält idag vilket brukar betyda mens tyvärr.

Sista saken jag tänker på som kan ge så hoppig kurva är att batteriet i termometen är slut. Men om du just börjat tempa lär det ju inte vara det heller.
  • Fridazi

Tror det är jag som är dålig på att fylla i när jag har avvikande temp, sitter aldrig upp men ibland kollar man ju telefonen först o glömmer av sig lite ???? som idag hade jag huvudvärk o har sovit lite sämre men de fyllde jag inte i xD

• MissKelli
    Fridazi skrev 2018-10-03 17:47:52 följande:

Tror det är jag som är dålig på att fylla i när jag har avvikande temp, sitter aldrig upp men ibland kollar man ju telefonen först o glömmer av sig lite ???? som idag hade jag huvudvärk o har sovit lite sämre men de fyllde jag inte i xD

Tror det kan vara där ditt problem sitter. Ett tips är att lägga termometern på telefonen. Då kommer du ihåg den direkt när alarmet ringer :)
  • MissKelli
    Fridazi skrev 2018-10-03 19:19:44 följande:

Har den precis bredvid haha men ja ibland är man ju lagom trög hahaha

Hahah, man är inte alltid helt med när man just vaknat ;)
Svar på tråden Förvirrad