• VemEJag

När bestämde ni er?

Jag har uppmärksammat detta hos några bekanta men vill nu se ifall fler kan relatera. Om jag kan se att fler reagerar lika kanske jag drar igång en studie om det hela. :D

Många jag känner har bestämt sig för att skaffa barn i samma stund som dom fått veta att ett ex ska ha barn. Vissa av dessa kan intyga att det var just det ögonblicket som vändningen för dom kom.

Hur reagerade du när du fick veta att ditt ex skulle ha barn? Vad fick dig/er att bestämma dig/er för att skaffa barn? Berätta gärna om det gäller ert första barn eller inte och om någon av er har barn sedan tidigare. :)

• Svar på tråden När bestämde ni er?
  • Fia 28

Vi valde att skaffa barn när vi kände oss redo, håller inte koll på när/om mina ex skaffat barn. 

• Fia 28

Däremot blev sambons ex sur för att hon inte fått reda på att vi var gravida före jag var i v 23. Som om vi hade nån skyldighet att berätta det åt henne?! Nu e vi dessutom gravida igen, så får se hur det blir denna gång. 

• VemEJag
    Fia 28 skrev 2018-10-05 10:03:58 följande:

Däremot blev sambons ex sur för att hon inte fått reda på att vi var gravida före jag var i v 23. Som om vi hade nån skyldighet att berätta det åt henne?! Nu e vi dessutom gravida igen, så får se hur det blir denna gång. 

Ursäkta att jag frågar du kanske tycker at det är privat. Men har hon och din sambo barn sedan tidigare?

Om inte håller jag helt med. Ni har ingen skyldighet att berätta det för exet. Det är ju något som bara berör er. Förstå vad man annars hade fått ringa runt :,D :P

Ändå intressant att hon reagerade som hon gjorde :/
  • Fia 28
    VemEJag skrev 2018-10-05 10:10:07 följande:
    Ursäkta att jag frågar du kanske tycker at det är privat. Men har hon och din sambo barn sedan tidigare?

Om inte håller jag helt med. Ni har ingen skyldighet att berätta det för exet. Det är ju något som bara berör er. Förstå vad man annars hade fått ringa runt :,D :P

Ändå intressant att hon reagerade som hon gjorde :/
    Ja de har ett gemensamt barn, men vårt barn påverkar inte henne så förstår inte varför hon ska veta det före barnet ens är fött. 
  • Anonym (Nina)

Jag har inte koll på om mina ex har barn/ska få barn eller inte. Inget jag har något intresse av.

Bortsett från mina äldsta barns pappa då. När jag fick veta att han och hans sambo skulle ha barn var jag själv gravid i sjunde månaden med min sambo.

Visste att de försökt sedan ett tag tillbaka, så jag blev inte förvånad.

Mitt ex har fem barn. Två sedan tidigare, två med mig, och ett med sin nuvarande sambo.

Jag har två barn med mitt ex och två med min nuvarande. Vi hade varit ett par i två år när vi bestämde oss för att skaffa barn. Vi ville ha barn tillsammans, särskilt då min sambo som inte hade några barn.

Jag var då 39 år gammal, men vi hann ändå få två barn.

Tycker det låter mycket konstigt att exen ska påverka när man väljer att skaffa barn. Har aldrig hört något liknande!

• Norbottensfia

Vi bestämde på när vi var redo, när vi hade gift oss, hade fasta jobb och hus. Inte pga några andra anledningar.

• Anonym (Julia)

För mig var det tvärtom.

Jag var den första flickvännen som blev gravid i två olika förhållanden och det var tydligen en trigger för efterföljande flickvänner.

• Anonym (Becca)

Skaffade när vi var redo, har noll koll och intresse av när mina ex skaffar barn

• Anonym (mm)

n´Nej så har jag aldrig tänkt. Har inte haft koll på exen heller 

• Anonym (Maria)

Mig påverkade det inte alls. Jag såg ett inlägg om mitt ex graviditet på Facebook vilket fick mig att fundera lite kring oss och hans nya liv. Men det väckte inte någon tanke eller känsla kring en egen eventuell graviditet, trots att jag var i ett stabilt förhållande och lagom ålder för att skaffa barn. Däremot har vi nog påverkats av att alla våra vänner skaffat barn. Men ändå fick vi vårt första lagom tills de skaffade sina nummer två.

• Anonym (Nope!)

Jag var singel när mitt ex fick sitt första barn så kan inte säga att jag blev inspirerad. Kände mig nog mer skadeglad för det kändes så oplanerat. Nu har de två barn, jag sambo. Är inte där att barn är aktuellt för mig, men ser verkligen fram mot den tiden.

• Anonym (Yes)

Jag och mitt ex var tillsammans i 6.5 år. Vi dejtade andra ca 1.5 år efter att det tog slut.när jag fick bekräftat att han var i en relation så vågade jag ta steget och inleda min. Exet hade mått ganska psykiskt dåligt så jag vågade inte riktigt ta steget.

Exet och hans nya blev gravida typ på andra dejten. Jag fick veta att dom skulle ha barn 1 månad innan deras dotter föddes. När jag fick vetskap om att han gått vidare så pass så triggade det mig att vilja skaffa barn med min partner. Vi väntar nu barn nr 2.

Så här klarade jag av att gå vidare när jag visste att exet hade gjort det.

• Anonym (Gamlis)

Vi kände den biologiska klockan ticka. Tick, jag blev 32. Tack, jag blev 33. Så vi sa att vid 34 måste vi bestämma oss för om vi vill ha eller inte. Så råkade jag ha ägglossning på min 34-årsdag och bestämde oss för att testa och nu har vi en underbar liten bebis!

Svar på tråden När bestämde ni er?