Hotades med KNIV i skolan - vad gör vi?
Hej!
Jag behöver hjälp. Helst av andra som varit i samma situation.
Vi har en pojke familjehemsplacerad kille hos oss, vi kan kalla honom Kevin.
Kevin är 13 år.
På hans skola finns ett gäng bråkstakar som verkar styra skolan med järnhand. Framförallt en.
I fredags innan skoldagen var slut hotade den killen Kevin med kniv. Jag vill inte ta upp några detaljer då jag inte vill att detta ska kunna spåras. Han tog upp en fällkniv och höll mot halsen på Kevin och hotade att skära honom.
Skolan kommer att polisanmäla detta på måndag. Men det var rörigt på fredagen och svårt att höra vittnen osv.
I nuläget är Kevin mycket skakad och självklart rädd. Detta är en äldre kille.
Det har varit flera incidenter tidigare med både denna kille och andra. Vi upplever att skolan tagit tag i detta men nu känner vi att vi inte kan skicka honom till skolan om han riskerar att bli knivskuren?!!
Min fråga är hur andra hanterat liknande situationer. Vi har polisanmält detta. Det har tidigare blivit en polisanmälan mot pojken när han tog struptag på Kevin. Den gick över till socialtjänsten och vad som hände sedan vet vi inte.
Men hur har andra gjort? Kan man KRÄVA att denna pojke flyttas? Kan vi hålla Kevin hemma om inte den andra killen flyttas på?
Hur har andra agerat och gjort?
Vi sökte egentligen en annan skola, men rektorn på den skolan nekade för att det inte fanns plats och för att vi egentligen bor närmare den andra skolan.
Om inte kniv-killen tvingas flytta så vill vi att Kevin byter skola (han är inte emot det själv) kan vi kräva det? Det är i samma kommun.
Snälla hjälp!