• Anonym (Kvinna, 26)

Hur vet man om det är rätt?

1. Hur vet man om man är med rätt kille? 
    2. När ska man lämna?
    3. Vad är rätt att "kräva" i ett förhållande? Dvs. förstår att ingen är perfekt men är det OK att en kille inte hjälper till spec. mycket hemma, eller är respektlös när han är runt vissa andra människor etc. Gått bakom ryggen, ljugit, undanhållt sanningen, gjort snedsteg.

Hör gärna perspektiv från kvinnor äldre än mig själv med livserfarenhet

• Svar på tråden Hur vet man om det är rätt?
  • Mascaraklumpar

1. Man får väl känna efter
    2. När det positiva med föhålllandet inte överväger det negativa
    3. Man kan inte "kräva" någonting. Självklart bör man kommunicera med varandra och tala om hur man känner, men har man gjort det och inget förändras så får man acceptera att personen är som den är och sedan fatta ett beslut utifrån det. Att gå omkring och vänta och hoppas på att han plötsligt ändrar på sig, eller att försöka ta upp samma problem om och om igen trots att han inte lyssnade de första gångerna, är bara slöseri med tid. 

• Tow2Mater

1. Det positiva ska klart overväga det negativa.
    2. Nar det negativa stort overväger det positiva.
    3. Man kan kräva att man behandlar sin partner minst lika bra som man behandlar arbetskollegor, sin mor/far, och sina eventuella barn - i form av respekt, hjälpa varann, ta hand om det som behover tas om hand, dela utgifter, mm mm.

• Celaena

Jag tror du har svaret på frågan själv, men:

1. Hur vet man om man är med rätt kille? 

Ställer man den frågan tillsammans med de nedan på ett forum så är han inte rätt kille.

2. När ska man lämna?

Nu. 

3. Vad är rätt att "kräva" i ett förhållande? Dvs. förstår att ingen är perfekt men är det OK att en kille inte hjälper till spec. mycket hemma, eller är respektlös när han är runt vissa andra människor etc. Gått bakom ryggen, ljugit, undanhållt sanningen, gjort snedsteg.

Det är fullständigt rimligt att vilja och ha som krav på en partner att de delar ansvaret för hem m.m. Att någon är respektlös, ljuger, går bakom ryggen m.m. säger ju sig självt att det aldrig är okej.

Hör gärna perspektiv från kvinnor äldre än mig själv med livserfarenhet

Svar på tråden Hur vet man om det är rätt?