• Jennn

Nybliven mamma. Funderingar, råd!

Hej!

Jag är mamma till min son på 11 dagar. Eftersom det är första barnet så är allt nytt och för förvirrande, samt som det är så mycket kärlek och helt underbart!

Eftersom att jag bara varit mamma i 11 dagar så vore det skönt att dela lite tankar, funderingar, frustration, råd och roliga saker. Som nu, blir lite nojjig att han alltid sover på mitt bröst på natten, vill inte bli nerlagd någonstans. Ibland går det om jag har en fint runt honom eller om han sover riktigt hårt, så kan jag lägga ner honom. Nu förstår jag att han bara är 11 dagar och behöver all närhet och trygghet som möjligt. Men av ovetenskap så undrar jag när han lär sig att sova själv? Något man träna in? Vill inte ha en ?mammig? bebis. Att det blir en vana att alltid sova på eller med mig längre in i månaderna/åren.

Förvirra mamma!

• Svar på tråden Nybliven mamma. Funderingar, råd!
  • Jennn
    Norbottensfia skrev 2018-10-09 20:36:06 följande:

Finns inget rätt och fel, alla barn är olika. Jag ville att min dotter skulle sova i egen säng direkt, istället sov hon hud mot hud med mig i vår säng i typ 12 månader. Nu är hon 18 mån och kan sövas av både pappan och mig, sover mestadels av natten i egen säng men kommer och sover mellan oss ett par timmar. Är glad att jag lyssnade på hennes behov och gav henne så mycket närhet hon ville. Idag är hon en trygg, modig och väldigt framåt 1,5 åring :)

Okej, vad bra! Mysigt:) får se vad han är i behöv av!
  • Jennn
    SI12344 skrev 2018-10-10 16:31:26 följande:

Min bebis kunde efter en månad eller så ligga ned själv utan att skrika, innan dess sov han tätt tätt intill mig på nätterna och på mig eller min man på dagarna. Tvivlar på att man kan träna spädbarn i särskilt mycket, det tar mindre på krafterna att bara vänta ut dem...

Ja precis! Får se hur det slutar:) bara han är trygg!
  • Anonym01

En mammig bebis är en normal och sund bebis :) låt bebisen styra nu och följ bara med i hens behov. Den är helt oskyddad i världen och behöver dig! Om du har lust kan du läsa lite om anknytning.

Det kan kännas som att man är lite ?fånge? som nybliven mamma men det är en jättekort tid av ert liv och om bara några månader så är saker annorlunda. Se till att få stöd av den andra föräldern eller andra nära och kära så att du orkar finnas där för din lilla bebis.

Grattis till bebisen och lycka till!

• ALM82

Din bebis är bara 11 dagar så du behöver inte fundera så mycket på sånt nu :)

Jag är också sån som inte vill samsova, dessutom så ska man inte samsova de första tre månaderna.
    Jag bor inte i Sverige men i ett annat land i europa, och här är det vanligt att bebisar sover antingen i föräldrarnas rum men i sin egen säng eller i sin egen säng i sitt eget rum. 
    Men i början så vill de vara nära nära, och jag sov också med henne på bröstet ibland. Men la alltid tillbaka henne i hennes egna säng efter några timmar.

Här säger dom att när föräldrarnas närvaro börjar störa bebisen på natten så är det dags att de sover i sitt egna rum. Och vid 3 månaders ålder så var det så för vår dotter. Hon vaknade till när vår säng gnisslade, när min man tände lampan för att läsa, när vi bytte om m.m. 
    Så vi prövade att lägga henne i sitt rum (det är precis bredvid vårt och vi har videokamera) och hon har aldrig sovit så bra! Nu är hon 5 månader och sover i princip hela natten, från kl 20 till kl 7. Hon vaknar någon gång för att hon har tappat nappen. Hon är harmonisk och glad för att hon får den sömn hon behöver utan att störas av oss. 

Om du inte vill att din bebis ska vara mammig så tror jag inte att det handlar om var hen sover däremot, utan att hen träffar flera vuxna trygga personer, inte bara dig och din man. Det kan ju vara mor-farföräldrar, mostrar, morbröder, fastrar, kompisar och så vidare. Att de tar bebisen i famnen, kanske att bebisen sover i deras famn ibland, att de pratar med den, att bebisen känner sig trygg hos flera personer tror jag är viktigt.

• Jennn
    ALM82 skrev 2018-10-11 10:43:33 följande:

Jag är också sån som inte vill samsova, dessutom så ska man inte samsova de första tre månaderna.

Jag bor inte i Sverige men i ett annat land i europa, och här är det vanligt att bebisar sover antingen i föräldrarnas rum men i sin egen säng eller i sin egen säng i sitt eget rum. 

Men i början så vill de vara nära nära, och jag sov också med henne på bröstet ibland. Men la alltid tillbaka henne i hennes egna säng efter några timmar.

Här säger dom att när föräldrarnas närvaro börjar störa bebisen på natten så är det dags att de sover i sitt egna rum. Och vid 3 månaders ålder så var det så för vår dotter. Hon vaknade till när vår säng gnisslade, när min man tände lampan för att läsa, när vi bytte om m.m. 

Så vi prövade att lägga henne i sitt rum (det är precis bredvid vårt och vi har videokamera) och hon har aldrig sovit så bra! Nu är hon 5 månader och sover i princip hela natten, från kl 20 till kl 7. Hon vaknar någon gång för att hon har tappat nappen. Hon är harmonisk och glad för att hon får den sömn hon behöver utan att störas av oss. 

Om du inte vill att din bebis ska vara mammig så tror jag inte att det handlar om var hen sover däremot, utan att hen träffar flera vuxna trygga personer, inte bara dig och din man. Det kan ju vara mor-farföräldrar, mostrar, morbröder, fastrar, kompisar och så vidare. Att de tar bebisen i famnen, kanske att bebisen sover i deras famn ibland, att de pratar med den, att bebisen känner sig trygg hos flera personer tror jag är viktigt.

Tack! Vad bra skrivet och det lugnade mig! Såklart är det så mysigt med honom i famnen:) men senare lixom.
  • Jennn
    Anonym01 skrev 2018-10-11 08:35:21 följande:

En mammig bebis är en normal och sund bebis :) låt bebisen styra nu och följ bara med i hens behov. Den är helt oskyddad i världen och behöver dig! Om du har lust kan du läsa lite om anknytning.

Det kan kännas som att man är lite ?fånge? som nybliven mamma men det är en jättekort tid av ert liv och om bara några månader så är saker annorlunda. Se till att få stöd av den andra föräldern eller andra nära och kära så att du orkar finnas där för din lilla bebis.

Grattis till bebisen och lycka till!

Tack! Det ska jag göra, har många runt mig så måste släppa lite på honom oxå:/ haha
  • jennie08
    ALM82 skrev 2018-10-11 10:43:33 följande:

Varför ska man inte samsova de tre första månaderna?
  • ALM82
    jennie08 skrev 2018-10-11 12:42:16 följande:
    Varför ska man inte samsova de tre första månaderna?
    P.g.a risk för kvävning. Bebisen kan få täcket över sig, en kudde, någon kan råka rulla över den o.s.v. Efter 3 månader så kan ju bebisen lättare ta bort täcket/kudden själv eller säga till, men innan dess så är bebisen så pass hjälplös att det är farligt.

Såg att på 1177 så rekommenderar de att vänta till 5 månader till och med: www.1177.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Skrik/Barn-och-somn/

Men alla gör ju som dom vill.
  • jennie08
    ALM82 skrev 2018-10-11 14:40:10 följande:

P.g.a risk för kvävning. Bebisen kan få täcket över sig, en kudde, någon kan råka rulla över den o.s.v. Efter 3 månader så kan ju bebisen lättare ta bort täcket/kudden själv eller säga till, men innan dess så är bebisen så pass hjälplös att det är farligt.

Såg att på 1177 så rekommenderar de att vänta till 5 månader till och med: www.1177.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Skrik/Barn-och-somn/

Men alla gör ju som dom vill.

Ja ok, det är jag ju med på såklart. Men har man inte täcke/filt i en spjälsäng då? Ligger barnet i ett annat rum så har man ju ingen koll alls. Och jag som ammar typ varanna timme på natten skulle få springa upp och ner rätt många ggr. Nu har vi vår bebis mellan oss men han sover alltid i sitt nest så jag känner mig inte orolig. Sen sover han bättre med oss i närheten och vaknar direkt när han blir lämnad ensam så för oss fungerar det bäst som vi har det :)
  • ALM82
    jennie08 skrev 2018-10-11 14:54:52 följande:
    Ja ok, det är jag ju med på såklart. Men har man inte täcke/filt i en spjälsäng då? Ligger barnet i ett annat rum så har man ju ingen koll alls. Och jag som ammar typ varanna timme på natten skulle få springa upp och ner rätt många ggr. Nu har vi vår bebis mellan oss men han sover alltid i sitt nest så jag känner mig inte orolig. Sen sover han bättre med oss i närheten och vaknar direkt när han blir lämnad ensam så för oss fungerar det bäst som vi har det :)
    Nä, vi har sovsäck, så den kommer aldrig över huvudet. Sen har vi inget annat, bara lakan och madrass!
    Som sagt så har vi videokamera och rummet ligger intill vårt så jag hör henne riktigt bra.

Ja när man ammar är det jobbigt, när jag ammade så hade jag sängen i vårt rum, men hon har aldrig sovit med oss i vår säng :)
  • Celaena
    Jennn skrev 2018-10-11 08:08:41 följande:
    Absolut ska han vara hos mig så mycket som han behöver! Bara lite nyfikne än och fundersam hur det funkar med att dom ska ?sova? själva. Jag vill inte ha mitt barn i min säng när han är äldre. Eftersom det är mitt första så har jag noll aning om hur allt funkar:) han sover alltid med mig nu, han är bara 12 dagar. Men senare..sen kan det underlätta för mig att kunna lägga ner honom ibland om jag själv måste kissa exepmepel.
    Det är olika hur folk gör med sovandet. Själv har jag låtit mina barn sova med mig så länge de vill och behöver vilket betytt samsovning första 2-3 åren sen egen säng men de har kommit in på natten mer eller mindre ofta tills de varit i yngre skolåldern iaf. Jag personligen har svårt för det här att barn ska behöva lära sig sova själva mot sin vilja när vi vuxna gärna vill ha någon att dela säng med. 
  • Canadasvensk

Hej TS,

Grattis till den lille! 

Jag tror inte mitt första barn lämnade sin mammas eller min famn dom första 2 veckorna.

Sen så är också "swaddle" vanligt i mitt land. Googla på "swaddle baby". Det finns mycket information om det. Funkar jätte bra dom första 6 månader.

Mellan 6 - 24 månader funkar en bäbis sovsäck utmärkt.

Dock skulle jag rekommendera alla föräldrar att han en video/ljud monitor. Funkar  från nyfödd upp till dom är 4-5 år.

• Jennn
    Canadasvensk skrev 2018-10-11 18:47:40 följande:

Hej TS,

Grattis till den lille! 

Jag tror inte mitt första barn lämnade sin mammas eller min famn dom första 2 veckorna.

Sen så är också "swaddle" vanligt i mitt land. Googla på "swaddle baby". Det finns mycket information om det. Funkar jätte bra dom första 6 månader.

Mellan 6 - 24 månader funkar en bäbis sovsäck utmärkt.

Dock skulle jag rekommendera alla föräldrar att han en video/ljud monitor. Funkar  från nyfödd upp till dom är 4-5 år.

Tack!???? ska kolla upp vad det är! Min killa kille är 2 veckor idag. Varierar vart jag lägger honom när han somnat. Han somnar alltid i min famn, sen på en filt nära mig i soffan eller i sin säng. Sover han gott och inte störs och jag får mina händer lite fria fixa det jag hinner med så är det perfekt! :) vart bor du?
  • Jennn
    Celaena skrev 2018-10-11 18:42:01 följande:

Det är olika hur folk gör med sovandet. Själv har jag låtit mina barn sova med mig så länge de vill och behöver vilket betytt samsovning första 2-3 åren sen egen säng men de har kommit in på natten mer eller mindre ofta tills de varit i yngre skolåldern iaf. Jag personligen har svårt för det här att barn ska behöva lära sig sova själva mot sin vilja när vi vuxna gärna vill ha någon att dela säng med. 

Så länge han sover gott och mår bra så spelar det ingen roll vart han sover. Han sover bra och jag får mina händer lite fria att fixa hemma med sånt som behövs. Skulle aldrig kämpa eller tvinga mitt barn att sova själv, funkar det just då den stunden så är det kanon!

Okej, jag vill inte ha mina barn i min säng när dom blir lite äldre, där har dom sina sängar till för. Men alla får ju göra som dom vill:)
  • Canadasvensk
    Jennn skrev 2018-10-12 05:09:12 följande:
    Tack!???? ska kolla upp vad det är! Min killa kille är 2 veckor idag. Varierar vart jag lägger honom när han somnat. Han somnar alltid i min famn, sen på en filt nära mig i soffan eller i sin säng. Sover han gott och inte störs och jag får mina händer lite fria fixa det jag hinner med så är det perfekt! :) vart bor du?
    Hej Jenn,

Första året tycker jag är roligast för dom går från ett försvarslöst liten sovande barn till en liten virvelvind som springa omkring och göra allt som är faligt.  Flört

Jag bor i västra sidan av Kanada sen många år tillbaka...
  • Canadasvensk

Glömde säga att jag har läst att bäbisar ofta får halsbränna så det är därför dom kan vakna när man lägger dom ner. 

• Jennn
    Canadasvensk skrev 2018-10-12 17:58:14 följande:

Glömde säga att jag har läst att bäbisar ofta får halsbränna så det är därför dom kan vakna när man lägger dom ner. 

Kan tänka mig:) då blir det inte så mycket lugn och ro haha!

Åh Kanada, vad spännande!

Halsbränna, Okej, stackars i så fall!:(
  • Tangent

Om ditt barn bara kan sova nära dig googla säker samsovning.

Mitt barn kunde de första månaderna sova ett par timmar i spjälsäng men efter det ville hn sova mycket nära. Hn hade egen kudde och täcke. Jag hade inget täcke.

• Jennn
    Tangent skrev 2018-10-13 18:04:51 följande:

Mitt barn kunde de första månaderna sova ett par timmar i spjälsäng men efter det ville hn sova mycket nära. Hn hade egen kudde och täcke. Jag hade inget täcke.

Okej????????
  • Jennn
    Tangent skrev 2018-10-13 18:04:51 följande:

Skrev ?okej? och gjorde tummen upp, men blev massa frågetecken efter istället, konstigt!
Svar på tråden Nybliven mamma. Funderingar, råd!