• stefansoder80

Vad är skillnaden mellan samarbete med VPK och SD

Idag fördömer många ett samarbete med SD, speciellt vänstern bedömer detta som fullständigt vedervärdig (förmodligen mest pga att de då förlorar makten i överskådlig tid)

Man kan tycka vad man vill om SDs historia. De har säkert haft några förvirrade nazister på sina möten på 90-talet och haft ett par representanter som uttryckt sigt klumpigt (vilket inga partier är förskonade från). Men läser man deras partiprogram finns inga spår av anti-demoktratism eller rasism, faktum är att nästan allt SD förespråkar är standard för alla partier i en stör del av västvärldens länder.

Under flera årtionden så hade S inga som helst betänkligheter kring att samarbeta med partiet som kallade sig VPK.

VPK var ÖPPET kommunister och var ÖPPNA med i sina partiprogram att man ville införa planekonomi och avskaffa demokratin. Man hyllade fruktansvärda dikatorer som Lenin och Ceaucescu och var på regelbunda besök och suparresor till Sovjet och DDR. Man sopade alla problem som skedde i de vidriga dikaturerna under mattan så mkt man kunde och gjorde enbart avböner när ALLA andra alternativ var omöjliga. Än idag hsr V högt uppsatta företrädare som stödjer allt det jsg beskrivit ovan, för att inte tala om ungdomsförbundet.

Frågan lyder alltså, VARFÖR var det ok för S att samarbeta med detta vidriga parti som vsr öppet antidemokratiska men samtidigt total tabu att samarbeta med ett parti som ändå hsr demokrati som grundpelare i sitt partiprogram?

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan samarbete med VPK och SD
  • nihka
    Rataxes skrev 2018-11-20 15:13:30 följande:
    Vad du kallar Hanif Bali intresserar mig oerhört lite. 

Hellre har jag en politiker som är autentisk än en sönderknullad PK maskin som spyr ur sig floskler om och om igen.

Stödja sig på SD och bilda regering med SD är helt skilda saker. Det borde även du inse.
    Jämför stödja sig på V(pk) och bilda regering med V(pk).
    Och nu kom "sönderknullad" in i den verbala spykavalkade. Man kan alltid lita på dig när det gäller att konstruera nya vidrigheter.

Du menar förstås stödja sig på (S)SD och bilda regering med (S)SD. Nej, man ska inte ha något med dem att göra. Knappast troligt att något jag skulle stöjda som en högerregering eller en mittenregering skulle involvera V så det behöver inte jag kommentera..
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2018-11-20 23:06:59 följande:
    Om man överger sin egen politik enbart genom att inte ta aktivt stöd av SD så är det något jag gillar. Håll dem utanför, VPK hölls utanför i 60år. Varför ska SD behandlas bättre?
    För att SD är som ett kinkigt litet barn.

Good point! År 2046 kan man höra med SD för att se om de utvecklats åt något håll.
  • nihka
    nihka skrev 2018-11-20 23:41:28 följande:
    För att SD är som ett kinkigt litet barn.

Good point! År 2046 kan man höra med SD för att se om de utvecklats åt något håll.
    Hoppsan! Där kom med en oavsiktlig tumme.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2018-11-20 23:45:22 följande:
    Nu får vi ta och skälla ut skrik- och fiskmåshögeraktivisten Stefan Sauk:

www.facebook.com/story.php?story_fbid=2072003...
    Åhå, så du har fått en ny idol som framför den revolutionerande tesen att det är sandlådepolitik att inte samarbeta med SD - och att denna politik enbart gynnar SD. Hm, i de länder man samarbetat med främlingsfientliga och högerpopulistiska partier så har dessa alltså gått tillbaka, de partier som tagit till sig högerpopulsimen inte förändrats och högerpopulismen modererats - ellerSkrattande

Själv anser jag att politik och demokrati handlar om värderingar och att det är illa rensad kattlådepolitik att påstå något annatSolig
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2018-11-21 09:16:44 följande:
    Åhå, så du har fått en ny idol som framför den revolutionerande tesen att det är sandlådepolitik att inte samarbeta med SD - och att denna politik enbart gynnar SD. Hm, i de länder man samarbetat med främlingsfientliga och högerpopulistiska partier så har dessa alltså gått tillbaka, de partier som tagit till sig högerpopulsimen inte förändrats och högerpopulismen modererats - ellerSkrattande

Själv anser jag att politik och demokrati handlar om värderingar och att det är illa rensad kattlådepolitik att påstå något annatSolig
    Det som är intressant är att det inte kommit så mycket kritik mot Sauk efter att han plötsligt uttalat sig på detta sett.

Du verkar egentligen inte heller särskilt kritisk om man jämför med hur du brukar reagera på andra uttalanden.

Har ändå lite förhoppningar om att Bill nu kan "rasa" ordentligt mot denne kändis.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2018-11-21 09:16:44 följande:
    Åhå, så du har fått en ny idol som...
    När andra skriver liknande brukar du förresten gnälla om "telepatiska förmågor" Glad
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2018-11-21 13:12:23 följande:
    Det som är intressant är att det inte kommit så mycket kritik mot Sauk efter att han plötsligt uttalat sig på detta sett.

Du verkar egentligen inte heller särskilt kritisk om man jämför med hur du brukar reagera på andra uttalanden.

Har ändå lite förhoppningar om att Bill nu kan "rasa" ordentligt mot denne kändis.
    Tja, han skriver inte på FL (vad jag vet iallafallSkrattande) och är heller inte politiker utan bara en i mitt tycke rätt medioker skådespelare.

Jag antar att han vill vara pk inom de kretsar han rör sig och min kritik blev därför mer generell och handlade dels om att principer och värderingar är viktiga och dels om att en internationell utblick inte styrker påståendet att främlingsfientliga och högerpopulistiska partier missgynnas av att bjudas in till samarbete.

SD är ingen oslipad diamant, som skrikhögern vill göra gällande när de menar att man inte ska bry sig så mycket om rasismen. den förlegade kvinnosynen, isolationismen och nationalismen hos partiet utan i stället se till vad man kan få ut av ett samarbete med partiet.

SD vurmar ju dessutom för krisdendomen så jag kan travestera bibeln: vad hjälper det ett parti om det vinner regeringsmakten - men förlorar sin själ.
  • Rataxes
    Padirac skrev 2018-11-20 23:01:25 följande:
    Stora ord om sönderknullade politiker, men sen vågar du inte säga vad du menar?

Kanske orkar du berätta i morgon om vilka du menar.
    Det kanske kommer som en överraskning för dig, men de flesta människor har viktigare saker att göra än att serva dig med svar mitt i natten. 

Här får du några namn.

Amineh Kakabaveh (V)pk som trots att hon mött ett massivt motstånd från det egna partiets ledning kraftfullt arbetar mot hedersförtryck. 

Carina Hägg, tidigare (S) innan hon förpassades ut i kylan för att ha kritiserat (S) lismande för islamister. 

Lars Beckman (M) som var den enda moderaten som röstade mot tvångsfinansieringen av (S)(V)T och (S)(r) 

Sara Skyttedal (KD) som knäppte Rottingmajoren m.fl på näsan då de gick bananas över Hanif Balis vapenbild.

Det var några exempel för dig. Jag tänker inte lägga ner mer tid av mitt dyrbara liv på att serva dig med fler namn. Du kan tänka själv med ledning av dessa.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2018-11-21 14:10:48 följande:
    Jag antar att han vill vara pk inom de kretsar han rör sig och min kritik blev därför mer generell...
    Fast i de kretsar han rör sig, alltså kultureliten, är det väl ändå inte särskilt PK att vara för att SD ska släppas in i värmen?
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2018-11-21 15:35:32 följande:
    Fast i de kretsar han rör sig, alltså kultureliten, är det väl ändå inte särskilt PK att vara för att SD ska släppas in i värmen?
    Begrepp är så relativa - nu använder jag mig inte direkt av just begreppet kultureliten - men inde desto mindre associerar jag knappast Sauk med denna elit.

Hur skulle förresten kultureliten bland skrikhögern definieras - är det sådana som kallar politiker hora eller sådana som koketterar med benämningar som "Sönderknullade pk-politiker" eller sådana som startar ett par nya nick varje dag efter att ha blivit utvisade från FL på grund av regelöverträdelser eller är det dem vars kundkapsnivå är sådan att en vanlig tidningsartikel blir lika svårförståelig som kvantfysik kan vara för andra?

Nja, saken var ju Sauken. Jag tror att det är inne i ganska breda kretsar att tala om sandlådepolitik och om mobbning av 18 procent eller om odemokratiskt. Dessa kretsar tycks tillämpa en omvänd Descartes. Typ: Jag finns till - alltså behöver jag inte tänka.
  • nihka
    Rataxes skrev 2018-11-21 14:43:07 följande:
    Det kanske kommer som en överraskning för dig, men de flesta människor har viktigare saker att göra än att serva dig med svar mitt i natten. 

Här får du några namn.

Amineh Kakabaveh (V)pk som trots att hon mött ett massivt motstånd från det egna partiets ledning kraftfullt arbetar mot hedersförtryck. 

Carina Hägg, tidigare (S) innan hon förpassades ut i kylan för att ha kritiserat (S) lismande för islamister. 

Lars Beckman (M) som var den enda moderaten som röstade mot tvångsfinansieringen av (S)(V)T och (S)(r) 

Sara Skyttedal (KD) som knäppte Rottingmajoren m.fl på näsan då de gick bananas över Hanif Balis vapenbild.

Det var några exempel för dig. Jag tänker inte lägga ner mer tid av mitt dyrbara liv på att serva dig med fler namn. Du kan tänka själv med ledning av dessa.
    Jaha. De här politikerna är "sönderknullade" enligt (KFMLR)ataxes. Hur vet du det?

Har du kanske förstahandsinformation om saken eller hittar du bara på som vanligt? Eller kanske handlar det om bristande ordförståelse, eller helt enkelt bara bristande omdömde i hur man uttrycker sig?
  • Padirac
    Rataxes skrev 2018-11-21 14:43:07 följande:

Här får du några namn.

Ok så de är de autentiska, Skyttedal, Beckman, Hägg som kritiserade S lismande, Kakabaveh som arbetar mot hedersförtryck?

fair enough,

Då vet jag också ungefär vad du menar med sönderknullad politiker. De som inte har integritet nog att gå mot gruppen i fråga om något som gruppen anser vara mindre viktigt men personen i fråga anser vara fel.

Ish..

Björklund och Lööf et al. kan ju anses vara autentiska då och resten som inte står mot SD kan anses vara sönderknullade enligt din definition . Speciellt Bali som uttryckligen önskat samarbete med SD.

HB et al. 
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-11-21 21:32:27 följande:
    Jaha. De här politikerna är "sönderknullade" enligt (KFMLR)ataxes. Hur vet du det?

Har du kanske förstahandsinformation om saken eller hittar du bara på som vanligt? Eller kanske handlar det om bristande ordförståelse, eller helt enkelt bara bristande omdömde i hur man uttrycker sig?
    Lite ot - men ändå intresant, tycker jag.

Språket förändras ju och svenskan som en gång var ganska fri från sexuellt relaterade svordomar kan knappast sägas vara det längre.

Jag googlade på "sönderknullad" i lite olika varianter och det verkar som att det i vissa kretsar finns en tendens till att det används som en synonym till "besegrad", alltså en "sönderknullad pk-politiker" är någon som besegrats med argument.

Hursomhelst är det trist när traditionella svordomar blir allt mindre frekventa, mina barn säger inte "jävla" utan "fucking".

Sönderknullad är nog ett exempel på en hybrid mellan sexualskräck och synen på sex som maktutövning.

Hoppas att det bara är en talspråklig dagslända - generellt har ju svenskar en ganska avspänd och hyfsat jämställd syn på sex.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-11-21 21:57:32 följande:

Språket förändras ju och svenskan som en gång var ganska fri från sexuellt relaterade svordomar kan knappast sägas vara det längre.

Jag googlade på "sönderknullad" i lite olika varianter och det verkar som att det i vissa kretsar finns en tendens till att det används som en synonym till "besegrad", alltså en "sönderknullad pk-politiker" är någon som besegrats med argument.

Hursomhelst är det trist när traditionella svordomar blir allt mindre frekventa, mina barn säger inte "jävla" utan "fucking".

Sönderknullad är nog ett exempel på en hybrid mellan sexualskräck och synen på sex som maktutövning.

Hoppas att det bara är en talspråklig dagslända - generellt har ju svenskar en ganska avspänd och hyfsat jämställd syn på sex.
    Jag tolkar det som en önskan att vara så vulgär som det någonsin går att vara.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2018-11-21 21:57:32 följande:

Ja, ordvalet är kanske ett försök att vara icke-pk och för att öppet visa sitt förakt. Det finns ju en tendens i vissa grupper att tycker att tjejer ska bli straffknullade och använder det översexualiserade språket för att markera makt över tjejerna. Att säga 'Sönderknullad' liknar detta sätt.  

Jag tycker nog att sönderknullad passar bättre i munnen på en folkölsdrickande moppe-14is hur olämpligt det än är där också. 

Ordvalet kanske återspeglar såväl känslor som attityder mot de som har andra åsikter, men så påstås det att ingen respekt kan ges till de som har en annan uppfattning i fråga om politiska samarbeten.

Makabert! 
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2018-11-21 22:22:36 följande:
    Ja, ordvalet är kanske ett försök att vara icke-pk och för att öppet visa sitt förakt. Det finns ju en tendens i vissa grupper att tycker att tjejer ska bli straffknullade och använder det översexualiserade språket för att markera makt över tjejerna. Att säga 'Sönderknullad' liknar detta sätt.  

Jag tycker nog att sönderknullad passar bättre i munnen på en folkölsdrickande moppe-14is hur olämpligt det än är där också. 

Ordvalet kanske återspeglar såväl känslor som attityder mot de som har andra åsikter, men så påstås det att ingen respekt kan ges till de som har en annan uppfattning i fråga om politiska samarbeten.

Makabert! 
    Ja. När jag googlade så var det enkelt att se att två så kallade motpoler kunde mötas i användningen av "sönderknullad", dels kvinnoföraktande invandrare som ansåg att svenska tjejer inte håller på sig och därför är sönderknullade och dels kvinnoföraktande högeraktivister som ansåg att kvinnor som uttalat stöd för invandringspolitiken borde staffas med "sönderknullning" av araber.

Ett obehagligt ord som avspeglar en än mer obehaglig kvinno- och människosyn.

Men visst - alla har väl inte förmåga att förstå vad det är de säger - som den där moderaten som kallade en minister för hora eller den där andra moderaten som koketterar med att kalla meningsmotståndare för batikhäxor.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2018-11-21 22:33:47 följande:
    Ja. När jag googlade så var det enkelt att se att två så kallade motpoler kunde mötas i användningen av "sönderknullad", dels kvinnoföraktande invandrare som ansåg att svenska tjejer inte håller på sig och därför är sönderknullade och dels kvinnoföraktande högeraktivister som ansåg att kvinnor som uttalat stöd för invandringspolitiken borde staffas med "sönderknullning" av araber.

Ett obehagligt ord som avspeglar en än mer obehaglig kvinno- och människosyn.

Men visst - alla har väl inte förmåga att förstå vad det är de säger - som den där moderaten som kallade en minister för hora eller den där andra moderaten som koketterar med att kalla meningsmotståndare för batikhäxor.
    Ja, att liberalismens grundvärderingar där människors frihet och lika värde sätts högst skulle omfatta attityder som omfattar 'sönderknullad' är obehgaligt - om liberalism står där i det politiska fältet...

Nä, Something is rotten in the state of Denmark
  • Rataxes
    Padirac skrev 2018-11-21 21:52:06 följande:

Ok så de är de autentiska, Skyttedal, Beckman, Hägg som kritiserade S lismande, Kakabaveh som arbetar mot hedersförtryck?

fair enough,

Då vet jag också ungefär vad du menar med sönderknullad politiker. De som inte har integritet nog att gå mot gruppen i fråga om något som gruppen anser vara mindre viktigt men personen i fråga anser vara fel.

Ish..

Björklund och Lööf et al. kan ju anses vara autentiska då och resten som inte står mot SD kan anses vara sönderknullade enligt din definition . Speciellt Bali som uttryckligen önskat samarbete med SD.

HB et al. 

Första stycket- då har du lyckats förstå rätt.

Resten lämnas utan kommentar.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2018-11-21 22:51:13 följande:
    Första stycket- då har du lyckats förstå rätt.

Resten lämnas utan kommentar.
    Första stycket är som du ser en uppräkning av autentiska politiker, det som saknas är dock en definition så att det går att avgöra vad som utgör autenticitet.

Det är tydligen inte det jag såg som autentiskt i deras agerande: integritet nog att gå mot gruppen i avgörande frågor.

Sönderknullad kunde då vara det motsatta - men det går inte riktigt att avgöra då det är en ostensiv defintion.

Problement med ostensiva defintioner är luddigheten (Solig)

en.wikipedia.org/wiki/Ostensive_definition

"An ostensive definition conveys the meaning of a term by pointing out examples. This type of definition is often used where the term is difficult to define verbally, either because the words will not be understood (as with children and new speakers of a language) or because of the nature of the term (such as colors or sensations). It is usually accompanied with a gesture pointing to the object serving as an example, and for this reason is also often referred to as "definition by pointing"."

Det skulle behövas en definition med kriterier andra än 'att vara utpekad' för att reda ut varför det jag tolkade som autentiskt inte föll dig på läppen
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan samarbete med VPK och SD