• Pinkladies

    Insemination eller IVF?

    Vi har precis varit inne på vårat 4e inseminationsförsök.

    Jag som ska bära barnet är 29 år och vid vår första insemination så blev jag gravid med fick MA i vecka 6.

    Vi får nu välja ifall vi vill ha 2 inseminationer till eller 1 IVF.

    Hur borde vi gå vidare och varför just det alternativet?

  • Svar på tråden Insemination eller IVF?
  • Hallonmos

    Ni får välja mellan att få något av dessa betalt alltså? Hur som helst, jag hade valt IVF. Det är större chans att bli gravid via IVF och det är mycket dyrare att betala IVF ur egen ficka än insemination.

  • Pinkladies

    Ja det stämmer att vi får det betalt.

    Är det större chans att bli gravid på 1 ivf än det är på 2 inseminationer?

  • Hallonmos
    Pinkladies skrev 2018-10-11 22:24:59 följande:

    Ja det stämmer att vi får det betalt.

    Är det större chans att bli gravid på 1 ivf än det är på 2 inseminationer?


    Vid IVF har du chans att det blir frysta embryon också, vilket ger så många chanser som det blir överlevande embryon.
  • MrsAJ88

    Chansen att lyckas vid en insemination anges i de siffror jag läst till runt 25% vid ålder <30, 16% >30 år (du ligger ju åldersmässigt ganska nära denna gräns). Detta ger en matemarisk chans att lyckas på någon av två efter varandra följande inseminationer på ca 29-44%. Chansen att lyckas med en ivf vid din ålder är ca 35% (förutsatt att det inte finns något speciellt fel hos dig som man inte kommer runt med ivf/insemination som tex dålig äggkvalitet). Ivf ger dock möjlighet att vid ca 50-60% av behandlingarna frysa embryon som sedan kan återföras då med en chans till graviditet strax under den för färsk ivf.

    Eftersom ni redan gjort 4 inseminationer utan att lyckas är ju risken dock större nu än innan första behandlingen att det är något som gör att ni tillhör den grupp för vilken insemination av någon anledning är mindre framgångsrikt, och att ni då har bättre chanser med IVF. Jag skulle helt klart satsa på ivf i er situation! Lycka till!

  • Pinkladies

    Tack för siffrorna!

    Det lutar mer åt att vi gör ivf och vi ska iväg på info om detta.

    Det tog sig ju på vår första insemination, men slutade i missfall.

Svar på tråden Insemination eller IVF?