• Kantarellen89

    Hur ofta bör man ha sex?

    Som rubriken lyder, hur ofta bör man ha sex kring ägglossning för bästa resultat? Hör så mycket olika, vissa rekommenderar sex varannan dag kring ägglossning och andra varje dag. Hur gör/gjorde ni för att bli gravida?

  • Svar på tråden Hur ofta bör man ha sex?
  • SvenOlsson
    Kantarellen89 skrev 2018-10-12 12:26:27 följande:

    Som rubriken lyder, hur ofta bör man ha sex kring ägglossning för bästa resultat? Hör så mycket olika, vissa rekommenderar sex varannan dag kring ägglossning och andra varje dag. Hur gör/gjorde ni för att bli gravida?


    Jag skulle rekommendera en gång om dagen, det "schemat" har funkat för de (några) som jag hjälpt bli gravida. Det funkar ju inte direkt varje gång. Men de gånger det har fungerat, så har det varit en gång per dag, vilket jag tycker ger en bra balans mellan intensitet och återhämtning.

    Jag har inte förstått de som rekommenderat varannan dag, för kvinnans ägg fungerar ju bara absolut maximalt 48 timmar
  • UndrandeSökare
    Kantarellen89 skrev 2018-10-12 12:26:27 följande:

    Som rubriken lyder, hur ofta bör man ha sex kring ägglossning för bästa resultat? Hör så mycket olika, vissa rekommenderar sex varannan dag kring ägglossning och andra varje dag. Hur gör/gjorde ni för att bli gravida?


    Hade sex en gång per dag från blinkande smiley till fast lysande smiley på Clearblue digitala ägglossningstesterna. Jag blev gravid varje gång vi gjorde så.
  • Pascal
    SvenOlsson skrev 2018-10-12 15:23:28 följande:

    Jag skulle rekommendera en gång om dagen, det "schemat" har funkat för de (några) som jag hjälpt bli gravida. Det funkar ju inte direkt varje gång. Men de gånger det har fungerat, så har det varit en gång per dag, vilket jag tycker ger en bra balans mellan intensitet och återhämtning.

    Jag har inte förstått de som rekommenderat varannan dag, för kvinnans ägg fungerar ju bara absolut maximalt 48 timmar


    Har man sex för ofta så riskerar det att bli sämre kvalitet på spermierna då mannen inte hinner producera nog mycket för att dom ska hinna mogna på sig och orka spurta hela vägen fram till ägget. Sen så överlever spermierna i flera dygn inuti kvinnan, ända upp till 5 dygn sägs det. Så har man sex varannan till var tredje dag så ligger det alltid några spermier och ?väntar? på ägget när det släpps. Har man sex 2-3 gånger i veckan så prickar man garanterat in ägglossningen sa min gyn i alla fall :)
  • Myran1979
    UndrandeSökare skrev 2018-10-12 16:09:49 följande:

    Hade sex en gång per dag från blinkande smiley till fast lysande smiley på Clearblue digitala ägglossningstesterna. Jag blev gravid varje gång vi gjorde så.


    Hur många barn har du?
  • UndrandeSökare
    Myran1979 skrev 2018-10-18 14:48:43 följande:

    Hur många barn har du?


    6 graviditeter som alla slutat i missfall innan v.12. Använt Clearblue digitalt ägglossningstest de 5 första gångerna och de har funkat jättebra.
  • Aamon

    29 ägglossningar utan resultat där vi inte hade sex varje dag utan missade kanske någon dag- ingen graviditet

    3 ägglossningar där vi hade sex varje dag hela cykeln- 1 x, 1 ma v14 och en pågående graviditet i v30

  • MaalinJ

    Vår fertil läkare gav oss rådet att ha sex varannan dag efter mens och att vi skulle försöka fånga upp äl genom att göra det så att jag hade spermier i mig när ägget släpps.

Svar på tråden Hur ofta bör man ha sex?