Hur tidigt känner man grav.symptom?
Som frågan lyder i rubriken, hur tidigt är det möjligt att känna av att man är gravid? Jag och säkerligen många med mig har säkerligen spöksymptom i tidigt stadium.
Som frågan lyder i rubriken, hur tidigt är det möjligt att känna av att man är gravid? Jag och säkerligen många med mig har säkerligen spöksymptom i tidigt stadium.
Först efter att ägget sitter på plats, börjat dela sig och utsöndra hcg. Ungefär en vecka efter äl.
Rent fysiskt kan man inte känna förrän ägget fäst. Dvs tidigast 5 dagar efter ägglossning. Sen tar det några dagar innan hormonnivån är så oss hög att man börjar få andra symtom än bara värk i livmodern.
Vissa kan dock känna på sig att dom kommer bli gravida, men man är ju inte gravid förrän det befruktade ägget fäst, så allt man tycker sig känna innan dess är pms, ägglossningssymtom, inbillning eller någon slags intuition.
Tack för svar ??
Jag är rätt säker på att jag kände när ägget vandrade i äggledaren. Kände tydligt stick/värk från höger äggledare som för varje dag rörde sig in mot mitten av magen. Jag vet att det låter jättekonstigt men jag är extremt känslig där inne. Känner att äl är på gång upp till en vecka innan ägget faktiskt släpper! Sen efter äl blir det lugnt en dag då ägget antagligen blir befruktat och celldelningen börjar. Sen på äl+2 började jag känna vandringen genom äggledaren.
Äl+4 kände jag nästan inget så då hade nog ägget nått livmodern, dock svullen om magen.
Äl+5 fick jag en stark känsla av mensvärk på morgonen som gick över efter några minuter. Även på kvällen fick jag mensvärkskänsla som gick över fort, det var dock mer koncentrerat till höger sida av livmodern. Följande dagar hade jag fortsatt stick långt ner i höger sida av livmodern som sedan spridit sig till resten av livmodern efterhand.
Äl+7 åt som en häst, fanns ingen botten i mig?!
Äl+8 började jag gråta o blev sentimental över en struntsak, var dock över efter 30sek. Är vanligtvis väldigt stabil i humöret så undrade var det kom ifrån!
Äl+8-9 fick jag rätt mkt brunt blod så trodde det var mensen (haft kort lutealfas innan) men det var antagligen en lite rejälare nidis från äl+5 som först kom ut senare (med tanke på färgen).
Från äl+8 ca har jag haft ont i ländryggen.
Äl+11 svagt streck på tidigt-test samt Gravid 1-2 på digitalt!
Äl+14 idag. Fortsatt stick/molande i livmodern, kissar en hel del, lite ont i ländryggen, mer hungrig. Annars inget, brösten som vanligt, mår bra, inte trött osv
Jag är rätt säker på att jag kände när ägget vandrade i äggledaren. Kände tydligt stick/värk från höger äggledare som för varje dag rörde sig in mot mitten av magen.
Är du medveten om att oocyt är 0.2 mm i storlek?
har inget annat sätt att förklara den känsla jag hade under dessa dagar, har du?
Ägget färdas varje månad genom äggledaren till livmodern. Befruktat eller ej.
Ja. Inbillning.
Äggledarna för oocyter varje månad från äggstockarna mot livmodern. Känner du det varje månad?