• JennyThe

    Vart sälja förlovningsringsring m liten diamant?

    Jag vill sälja min förlovningsringsring i vitt guld som har en liten diamant. Vart gör jag det bäst utan att bli lurad? Diamantbrev? Pantbanken?

  • Svar på tråden Vart sälja förlovningsringsring m liten diamant?
  • Långbenopluto

    Oj, brukar du bli lurad när du säljer smycken? Vad har du blivit lurad på?

    Jag har sålt många smycken och har blivit lurad, som jag vet om.

  • Långbenopluto
    Salmiakk skrev 2018-10-15 07:18:24 följande:
    Oj, brukar du bli lurad när du säljer smycken? Vad har du blivit lurad på?

    Jag har sålt många smycken och har blivit lurad, som jag vet om.
    ALDRIG blivit lurad, ska det stå
  • JennyThe
    Salmiakk skrev 2018-10-15 07:18:24 följande:

    Oj, brukar du bli lurad när du säljer smycken? Vad har du blivit lurad på?

    Jag har sålt många smycken och har blivit lurad, som jag vet om.


    Jag brukar inte sälja smycken i huvudtaget så därför undrar jag vart som är bäst att vända sig
  • EnAnonumius
    JennyThe skrev 2018-10-14 21:45:37 följande:
    Jag vill sälja min förlovningsringsring i vitt guld som har en liten diamant. Vart gör jag det bäst utan att bli lurad? Diamantbrev? Pantbanken?
    Vet du överhuvudtaget vad pantbanken är för något?
    Du kan knappast gå in till pantbanken och säga att du skall sälja en ring där. Det är inte så pantbanken funkar.
    Att man ser saker som säljs på pantbanker är för att folk inte löst ut sina saker, efter att panten gått ut.

    Skulle nog satsa på att gå till en juvelbutik eller på ett diamantbrev, om jag skulle sälja smycke.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jamesdio

    Det går visst att sälja (och köpa) smycken på pantbanken. Men jag vet inte om de ger bäst pris direkt.

    Men många vanliga guldsmedsaffärer säljer och köper begagnade smycken. Googla i den staden du bor. Gå dit med ringen och be att få den värderad för att du funderar på att sälja den. Sedan är det ju upp till dig om du vill ta budet eller inte. Om du skickar iväg den med ett brev är det ju svårare att dra sig ur om de betalar för lite.

    Sålde en del ärvda smycken i butik (Stjärnurmakarna i min stad) och är nöjd med priset. Har även skickat smycken med guldbrev och tyckte att jag fick lite väl lite då.

  • EnAnonumius
    Jamesdio skrev 2018-10-15 08:48:43 följande:
    Det går visst att sälja (och köpa) smycken på pantbanken. Men jag vet inte om de ger bäst pris direkt.
    Ingen har påstått i denna tråd att det inte går att köpa smycken (och andra varor) på pantbanken.
    Så vad läser du någonstans att man inte skulle kunna köpa saker på pantbankerna?

    Och nej man kan inte "sälja saker" på pantbanken. Man lånar pengar på pantbanken och sätter en smycke/tv/stereo eller någon annan vara som "Pant".  Sedan så får man några månader på sig att betala tillbaka pengarna, eller att "sätta om panten", och gör man inte det så säljer pantbanken varan (smycket/tv/stereon/etc),  vilket gör att man kan se försäljning av olika varor på pantbanker.

    Det står ju upplyst på de olika pantbankernas hemsida hur en pantbank fungerar.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vart sälja förlovningsringsring m liten diamant?