• Elinoo

    Tips & råd

    Hej!

    Vet inte vars jag ska börja, vi har försökt i 1,5 år att bli gravida.

    Fick tips att började äta omega 3 och d-vitamin och folsyra efter vi kämpat i 1år.

    Då hände det plötsligt. Gravid!! Slutade i missfall. Samma kämpade några månader senare Gravid. Sååå lycklig!! Vi hade ju egentligen tänkt söka hjälp men jag var såå rädd och ville inte riktigt eftersom det var så jobbigt för mig.

    Men detta missfall hände i v7 och hände i fredags så allt är så färskt. Men där o då kom droppen, nu ringer jag kvinnokliniken.

    Men jag känner mig väldigt uppgiven.

    Dom menar på att jag faktiskt kan bli gravid så dom vill att vi kämpar på 12månader till

    .. men vi har kämpat i 1,5år redan ????????

    Har ni nå råd och tips? Ni har hjälpt mig förr! Är det bara pang på direkt? Jag känner mig rädd och uppgiven!

  • Svar på tråden Tips & råd
  • SvenOlsson

    Mitt råd, om ni inte gjort det redan, är att kolla upp er RH-faktor. En av tio kvinnor har RH-negativt blod och har väldigt svårt att bli gravida med män som har RH-positivt blod, eftersom immunförsvaret reagerar fel.

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Vänd dig till en privat gynekolog istället, det kanske kan vara lättare att få hjälp där. De kan också göra utredningar.

    Vi fick 3 missfall och fick göra en missfallsutredning genom Landstinget, men inga fel hittades för de tog för få prover.

    Så efter 4e missfallet hittade jag Atentråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten", och vi reste till Lifeclinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Den visade att jag har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar.Jag fick behandling med Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp. Men missfall ändå (missfall nr 5).

    Vi reste då till Avaclinic i Riga och gjorde där Sperm dna fragmentationstest och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Så trots att vi lätt blir gravida naturligt, så kommer hans spermier inte leda till levande födda barn. Så vi gjorde vi dubbeldonation med PGS (kromosomtest på embryona dag5), 2 sattes in och 5 till frysen, men missfall ändå (nr 6). Eftersom embryona var normala kromosommässigt så måste det finnas fler immunproblem att hitta !

    Vi reste då till London och gjorde en ännu större utredning där. Den visade att jag har för låga LAD-nivåer. Det är antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar. Behandlingen heter LIT. Det är immunvaccinering med vita blodkroppar.

    Tyvärr "tror inte" svenska läkare på att immunförsvaret kan orsaka fertilitwtsproblem, så dessa utredningar och behandlingar finns inte i Sverige.

    Men om ni inte får hjälp i Sverige, eller om den svenska utredningen inte visar något, och ni känner att ni behöver mer hjälp, så finns det mer hjälp utomlands om ni vill.

    Om du vill veta mer, så köp och läs boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus för 299kr.

    Du är också välkommen till Atentråden, där finns många som varit i Aten och gjort eller gör immunbehandling.

    Sidan www.fertilitetsguiden.com är också bra.

Svar på tråden Tips & råd