• Blomma10

Gravid vecka 5

Hej! Jag är gravid i vecka 5. Har beräknad förlossning ca 22/6-2019. Skulle se bara om någon här med som e beräknad i juni och vill hänga på här?

Berätta hur ni mår och vsd ni har försymptom osv..

Sjäv är jag en tjej på 25 och mannen 30. Jag plussade häe om dagen. Överlycklig!!

Jag mår helt ok, förutom den hemska halsbrännan som inte ger med sig!! :( usch.. ont i brösten ibland, illamående till och från bara. Aldrig kräkts.

• Svar på tråden Gravid vecka 5
  • Miccim
    Blomma10 skrev 2018-10-18 08:59:53 följande:

Hej och grattis! Haha nej de kan aldrig bli för många trådar :) jag känner inte alls någon metallsmak i munnen som tur är!! Men lite lite illamående ibland, molande värk ibland med, halsbränna känner jag av väldigt ofta. Förstoppad!! Så hemskt

Några symptom är bättre än inga rycker jag, då slipper man vara så orolig. :) jag har sluppit att magen stannar upp än så länge men med mitt första barn var magen seg. Fick dricka katrinplommonjucie varje dag, äta mycket fiberrika grönsaker och ta något fibertillskott för att magen ens skulle fungera.

Hoppas du hittar något sätt att få ingång magen för det är hemskt när den stannar helt.
  • Anonymlängtar
    Thessss skrev 2018-10-18 08:14:51 följande:

Haha verkligen! Världen är liten :) Hur mår du? Känner du av något? Jag har inga symtom what so ever, eventuellt att det sticker lite i livmodern lite då och då men annars inget :D

Ja de är den verkligen :p jag mår bra, trött som bara den och de sticker/hugger till lite till och från i magen, känner mig uppsvälld mest hela tiden och ömma bröst, men dom är inte lika ömma idag :p måste vara skönt att slippa alla tidiga symptom :D
  • Thessss
    Anonymlängtar skrev 2018-10-18 10:30:53 följande:
    Ja de är den verkligen :p jag mår bra, trött som bara den och de sticker/hugger till lite till och från i magen, känner mig uppsvälld mest hela tiden och ömma bröst, men dom är inte lika ömma idag :p måste vara skönt att slippa alla tidiga symptom :D
    Okej, ja jag är lite förundrad över varför jag inte känner av något haha. Men det är väl olika från person till person antar jag. Kanske får allt senare! Hemskt tanke Skrattande skönt att du mår bra. Läste att du haft mf tidigare? :( Hoppas allt går vägen denna gång!! Håller alla tummar och tår!
  • Elin3081

Grattis till alla! :D

Någon som känner yrsel?? Jag blir yr när jag reser mig eller går i trappor men imorse blev jag yr bara av att stå och sminka mig :o Har tid för inskrivning först om tre veckor, men bör man ringa innan och nämna detta? Jag är i 5+3

• Miccim
    Elin3081 skrev 2018-10-18 11:04:36 följande:

Grattis till alla! :D

Någon som känner yrsel?? Jag blir yr när jag reser mig eller går i trappor men imorse blev jag yr bara av att stå och sminka mig :o Har tid för inskrivning först om tre veckor, men bör man ringa innan och nämna detta? Jag är i 5+3

Här har du en till med yrsel när jag ställer mig upp hastigt. Fullt normalt so. Jag förstått det! :) Grattis till plusset! :)
  • En sommar dag
    Blomma10 skrev 2018-10-17 14:20:13 följande:

Ja precis!! Väntan är hemsk! Min första inskrivning är 4/12.... här i Linköping väntar dom gärna till vecka 10-12 och sen vecka 13-14 första ultraljudet. Ja har mitt ultraljud den 12/12.

Haha ja det är sjukt hur kroppen reagerar.. jag så ont i brösten fy.. idag mår jag dåligt, super trött

Vad kul! Motala har samma regler. Jag är i vecka 5 och får mitt ultraljud i vecka 14. Det känns som en lång väntan! Jag känner av lite ömhet i brösten och yrsel men inget illamående ännu =)
  • Anonymlängtar
    Thessss skrev 2018-10-18 10:45:28 följande:

Okej, ja jag är lite förundrad över varför jag inte känner av något haha. Men det är väl olika från person till person antar jag. Kanske får allt senare! Hemskt tanke  skönt att du mår bra. Läste att du haft mf tidigare? :( Hoppas allt går vägen denna gång!! Håller alla tummar och tår!

Ja de är ju de, tycker synd om dig i förväg om du skulle få alla symptom på en och samma gång sen :p vill bara spola fram tiden så man slipper oroa sig för missfall :( Tack så mycket, håller tummar och tår här hemma också!
  • Manda25

Hur mår alla? Idag går jag in i vecka 6 (5+0) om mår ganska bra! Svullen/trög i magen, kissar ganska ofta och har mått lite illa men har inte spytt eller nått sånt. Är det någon som har börjat spy eller bli illamående som resulterat i spyor? Jag är så orolig att jag börjar kaskad soy ifrån igenstans haha.

• Blomma10
    Manda25 skrev 2018-10-18 18:06:12 följande:

Hur mår alla? Idag går jag in i vecka 6 (5+0) om mår ganska bra! Svullen/trög i magen, kissar ganska ofta och har mått lite illa men har inte spytt eller nått sånt. Är det någon som har börjat spy eller bli illamående som resulterat i spyor? Jag är så orolig att jag börjar kaskad soy ifrån igenstans haha.

Hej där! Jag mår helt okej. Går in i vecka 6 på lördag :) hård i magen, gör svin ont att skita haha :/ kissar ofta och en jävla halsbränna som inte ger med sig! För övrigt mår jag bra. Lite lite illamående bara, inte spytt än tack och lov!
  • UndulatenGullan

Hej på er och grattis till oss alla!!

Jag är i v 5+3, första gången gravid.

Har inte heller jättemycket symptom än förutom att jag är jättetrött. Ibland ont i magen men inte känt av nåt på 2 dagar nu.

Allt är så nytt och jag har ju ingen tidigare erfarenhet av att vara gravid så tankarna är många och lite oro för missfall (även om man inte ska tänka i de banorna!)...Kan man få missfall utan blödning? Om man tar ett graviditetstest efter missfall visar det ändå gravid? Eller är vul enda chansen att få veta säkert så här tidigt att allt är ok? :)

• Manda25
    Blomma10 skrev 2018-10-18 19:34:41 följande:

Hej där! Jag mår helt okej. Går in i vecka 6 på lördag :) hård i magen, gör svin ont att skita haha :/ kissar ofta och en jävla halsbränna som inte ger med sig! För övrigt mår jag bra. Lite lite illamående bara, inte spytt än tack och lov!

Haha de kanske kommer för oss båda snart! Men hoppas att vi får må bra så länge som möjligt! Men alla pratar om morgonillamående, men jag är isf mer illamående på kvällen! Igår när jag skulle sova och låg i sängen så vaknade jag till av att ja hulkade lite lätt :/
  • Lilili
    Blomma10 skrev 2018-10-17 20:19:25 följande:

Hej! Stort grattis! Va roligt, vi är precis lika. Vecka 5, 4+4 här med! :) plussade i lördags också haha. Häftigt. Ja de är ju vanligt att brösten gör ont, på mig gör de ont ibland bara, de är inget ja tänker på. Men min fruktansvärda halsbränna är nog värst tror jag. Ja, boka ett VUL så mår du nog mycket bättre när du fått se de lilla hjärtat. Men de här med symptom, de är ju olika från person till person. Vissa får, vissa får inte. Oroa dig inte :) molande värk har jag också lite då och då. Livmodern töjs ju ut för att bebis ska få plats.

Ja, vad kul att vi är precis lika! Och vad skönt att höra att dina bröst gör ont bara ibland. Igår kväll gjorde nämligen mina mycket mindre ont än tidigare, och jag blev jätteorolig. Men idag har de känts ömma igen, så det verkar variera för mig också.

Ja, jag tror också att det vore bra för mig att se hjärtat slå.
  • Blomma10
    Manda25 skrev 2018-10-18 20:50:23 följande:

Haha de kanske kommer för oss båda snart! Men hoppas att vi får må bra så länge som möjligt! Men alla pratar om morgonillamående, men jag är isf mer illamående på kvällen! Igår när jag skulle sova och låg i sängen så vaknade jag till av att ja hulkade lite lätt :/

Haha hoppas allt håller sig långt bort. Jo man kan bli känslomässigt ledsen o ibland kan du vara jätte glad. Men mitt humör är ju inget att leka med haha super arg och kan gråta från ingenstans
  • Manda25
    Lilili skrev 2018-10-18 20:59:21 följande:

Ja, vad kul att vi är precis lika! Och vad skönt att höra att dina bröst gör ont bara ibland. Igår kväll gjorde nämligen mina mycket mindre ont än tidigare, och jag blev jätteorolig. Men idag har de känts ömma igen, så det verkar variera för mig också.

Mina bröst har till och från gjort jätte ont, sen har dem stannat av i ömhet och smärta! Men natten till idag så hade de växt sig typ tre ggr större haha! Kan knappt ha mina vanliga BH:ar, jobbigt med så stora bröst då jag redan har ganska stora bröst :p
  • Blomma10
    Lilili skrev 2018-10-18 20:59:21 följande:

Haha ja man kan bli orolig ibland när man inte känner några symptom ibland. Jag har som sagt inte känt av illamående eller kräkts. Så den biten är bra och hoppas slippa de! Ömma bröst, halsbränna, hård i magen och trötthet kan jag gärna tåla! Men ja hatar att spy! De värsta ja vet haha :(
  • Anonymlängtar

Alltså jag blir galen, de kommer blod när jag torkar mig och ibland lite på troskyddet men de är inte mycket, är så orolig för missfall igen för tredje gången... vill bara spola fram veckorna :(

• Fröken W

Tror att jag får missfall nu. Det kom blod på pappret när jag torkade mig i eftermiddags. När jag var på toaletten någon timme senare så var det som jag fått mens, och nu känns det som mensvärk...:( Så jäkla ledsen och orolig nu

• Miccim
    Fröken W skrev 2018-10-20 22:24:09 följande:

Tror att jag får missfall nu. Det kom blod på pappret när jag torkade mig i eftermiddags. När jag var på toaletten någon timme senare så var det som jag fått mens, och nu känns det som mensvärk...:( Så jäkla ledsen och orolig nu

Vad jobbigt för dig, lider verkligen med dig. Har själv varit där, då det börjar blöda och man inte kan göra mer än att vänta och se hur det utvecklar sig. Hoppas att det inte är missfall. :(
  • Miccim
    Anonymlängtar skrev 2018-10-19 08:22:10 följande:

Alltså jag blir galen, de kommer blod när jag torkar mig och ibland lite på troskyddet men de är inte mycket, är så orolig för missfall igen för tredje gången... vill bara spola fram veckorna :(

Blod är inte något man vill se alls när man har missfall bakom sig. :( Förhoppningsvis är det en ofarlig blödning! Påminner det om blödningarna vid de andra missfallen?
  • Fysioterapeutstudent

Hej!

Vi är två studenter på Fysioterapeutprogrammet vid Lunds Universitet som skriver vår kandidatuppsats inom ämnet gravida kvinnors aktivitetsvanor. Uppsatsen är en enkätstudie som vänder sig till gravida kvinnor över 18 år som tidigare inte genomgått förlossning och som inte har en medicinskt komplicerad graviditet då du på grund av din diagnos har blivit avrådd från att vara fysiskt aktiv.

Vi vill gärna att du deltar oavsett hur fysiskt aktiv du anser dig vara. Ett deltagande i vår studie innebär att svara på vår enkät (5-10 min) vilket görs helt anonymt via länken nedan.

Vänliga hälsningar,

Sofia Ford och Maria Lönngren

https://sunet.artologik.net/lu/Survey/21497

Svar på tråden Gravid vecka 5