• cutejessika

    Skaffa sköldpadda trots allergi?

    Funkar det att skaffa en landsköldpadda trots pälsdjursallergi eller kan man reagera på paddan också och dess saliv, urin mm?

    Är era sköldpaddor alls "sällskapliga" och hur uttrycker de detta isåfall?

    Jag är medveten om att sköldpaddor lever extremt länge, bör ha ett bra terrarie osv. Djuret ska skaffas till mig själv och inte till något barn.

  • Svar på tråden Skaffa sköldpadda trots allergi?
  • Linnie
    cutejessika skrev 2018-10-17 10:34:24 följande:

    Funkar det att skaffa en landsköldpadda trots pälsdjursallergi eller kan man reagera på paddan också och dess saliv, urin mm?

    Är era sköldpaddor alls "sällskapliga" och hur uttrycker de detta isåfall?

    Jag är medveten om att sköldpaddor lever extremt länge, bör ha ett bra terrarie osv. Djuret ska skaffas till mig själv och inte till något barn.


    Jag hade en landsköldpadda när jag var liten (okänd ras, bekanta hade sett han komma gående på deras tomt, annonserade, men ingen ville ha honom så jag fick honom. Ska erkännas att kunskapen inte var särskilt hög. familjen som han kom till först gav honom av katternas mat, men vi fann rätt fort att han troligast ju är vegetarian!). Den hade typ en kaninbur men fick komma ut så fort det var lagom temperatur. Även inne var han ofta ute ur buren, i våra sängar och överallt där jag bar honom. De kan bli rätt snabba på gräs (snabbare än man tror en sköldpadda ska vara), men under uppsikt funkar det, finns ingen uppsikt behövs någon typ av inhäng man kan flytta runt på gräset då han iaf åt upp gräset rätt kort. Perfekt gräsklippare Vi badade honom också rätt ofta, varje dag har jag för mej, bortade skalet med tandborste ibland, det gillade han: ). Han var ju ingen sötvattenskölpadda så har för mej att vattnet fick inte vara djupt även om han kunde vara under kortare stunder. Nu finns ju internet och så oändligt mer med kunskap. Vi slog i uppslagsböcker om vad vi trodde att han kunde vara för sort, men det framkom aldrig helt.
    Min far klagade aldrig och han är väldigt allergisk. Aldrig hört talas om att en sköldpadda skulle orsaka allergier.

    Lycka till!

    Ps. Förresten, nu kom jag på den andra gången jag mött en sköldis som husdjur. Jobbade i hemtjänsten och ett par vi var hos hade en enormt mycket större sköldis än vår blev, hen gick inne fritt eller var ute under uppsikt, hade fri tillgång till altanen dit han gick och solade. hade någon typ av hundkorg/egen plats att vila på. Denna hade de haft i 30+ år. Vår dog efter några år, var kanske tiden som hemlös, köttet han åt från kattmaten, eller någon sköldpaddssjukdom, har för mej att hans ögon började rinna och han blev trött innan han rätt fort somnade in.
  • Anonym (..)

    Nej man är inte allergisk mot en sköldpadda. Så fånigt

Svar på tråden Skaffa sköldpadda trots allergi?