• Duefigli

Betalning för barnvakt? Två olika alternativ, två taxor.

Hej,

Har fyra barn mellan 2-11 år som vi kommer att behöva anlita barnvakt till ibland, kanske några timmar per månad.

Har två kandidater som vi funderar på som har olika mycket erfarenhet och som ju också tar olika betalat. Kommer ev att anlita dem båda (inte samtidigt alltså), de är båda bekanta med barnen så det känns inte som ett problem med olika personer. Men nu till min fråga - vad är praxis för betalningen?

Den ena är snart 17 år och pluggar på gymnasiet för att bli barnskötare. Hon är barnkär och har passat många barn men är ju ung och oerfaren sett till sin ålder och utbildning. Hon har inte sagt något pris och verkar tycka att det är lite jobbigt att behöva säga en summa själv, undrar snarare vad vi vill betala. 

Den andra är 28 år, förskollärare med flera års erfarenhet. Hon vill ha 120 kr/h (svart) plus betalt för restiden (ca 20 min enkel väg) och ev lite extra om det är kväll/helg etc. Känns ganska saftigt ska jag erkänna, i synnerhet om man räknar på vad en sådan timtaxa skulle innebära i månadslön. Att få betalt för att ta sig till jobbet känns också lite ovanligt, men det kanske är praxis när det gäller barnpassning?

Vad säger ni om den yngre tjejen, är 80-100 kr lagom? 

Vet några grannar som har en tjej de betalar 60 kr/h men det känns väldigt lite tycker jag. Att däremot betala 160 kr/h för tjänsten genom ett nannyföretag känns alldeles för dyrt. 

• Svar på tråden Betalning för barnvakt? Två olika alternativ, två taxor.
  • Anonym (Anna)

Under förutsättning att förskoleläraren kan ställa upp de tider som behövs så hade jag definitivt valt den istället för gymnasietjejen. Känns som ett stort ansvar för en 17-åring att passa fyra barn, skulle absolut föredra någon som är utbildad.

Tycker 120 kr per timme är mer än rimligt, 80-100 kr hade varit okej för färre barn.

• Duefigli
    Anonym (Johan) skrev 2018-10-17 17:43:06 följande:

Du räknar på vad månadslönen skulle bli, men nu ska hon ju inte vara anställd till 100% av er t

Fast det är ju en en fingervisning om nivån på betalningen.

De två äldsta (9 &11) är mer eller mindre självgående och brukar kunna vara hemma nån timme själva. Det är primärt de yngre (2 & 4) som behöver aktiv passning.

Kollade runt mer i detalj bland företagen som erbjuder barnpassning och där verkar de anställda få från 103 kr/h före skatt (om man går på gymnasiet men är över 18). Då borde ju 80-100 kr inte vara orimligt rent i handen?

Vill så klart inte underbetala någon men ändå hitta en nivå som känns lagom för alla.

Skulle vi anlita företag så hittade jag några som tar från 139 i timmen (för upp till tre eller fyra barn, minna ej). Då ingår dock kostnader för försäkring mm. Andra landade på uppåt 179 om man väljer utan abonnemang.

Gällande måltider är det klart att vi står för det!
  • Glinda från Oz
    Duefigli skrev 2018-10-17 12:51:33 följande:

Vet inte egentligen varför förskolläraren vill ha ett extrajobb. Hon är supergullig och energisk så hon kanske ville vara hjälpsam när hon fick höra att vi letade efter barnvakt. Hon har ingen familj så kanske ser det som en bra tid att försöka spara ihop extrapengar. 

Gällande lönen så motsvarar ju 120 kr/h oskattat drygt 27 000 kr före skatt  i månaden. Det är ju en rätt bra lön för en barnvakt tycker jag. Vore ju en annan sak om hon skulle skatta på sina 120 spänn, men det var hon tydlig med att hon inte planerade. Sen kanske det inte är hutlöst i sig med tanke på vad många andra yrkesgrupper tjänar, men om det tickar på i timmar så blir det naturligtvis svårare för oss att kunna anlita henne så ofta som vi kanske skulle vilja. 

Snittlönen för förskolelärare är 29 500 så jag förstår inte varför du tycker 27 000 är extremt på något vis, vad tjänar du själv? Det är trist att du värderar förskolelärare så lågt att du inte tycker de är värda mer än 19 200 i månaden före skatt. För du vet väl att det är 3,5 års högskolestudier för att bli förskolelärare, då tycker jag att de ska tjäna mer än ungdomen i kassan på ICA.
  • Anonym (Antoina)

Personligen skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag betalade mindre än 100 kr/timme när det gäller 4 stycken barn och när dessutom två av dessa är så små som två och fyra år. Dessa de minsta barnen behöver ju aktiv tillsyn, sysselsättning varenda minut. Rör det sig om kvällstid kan det ju också komma att bli lite meck för barnvakten med läggningsrutiner etc.

Och jag tycker faktiskt inte du skall tänka före eller efter skatt alls när du betalar "svart", du betalar ju inte de extra pengarna och barnvakten får ju inte alls några extrapengar heller (varken nu eller i framtida pension, SGI-grundande etc). I mina ögon gör du ett totalt feltänk när du räknar på lön "vitt" i jämförelse.

Sniket är vad det är.

• Duefigli
    Glinda från Oz skrev 2018-10-17 18:28:06 följande:

Snittlönen för förskolelärare är 29 500 så jag förstår inte varför du tycker 27 000 är extremt på något vis, vad tjänar du själv? Det är trist att du värderar förskolelärare så lågt att du inte tycker de är värda mer än 19 200 i månaden före skatt. För du vet väl att det är 3,5 års högskolestudier för att bli förskolelärare, då tycker jag att de ska tjäna mer än ungdomen i kassan på ICA.

Fast jag har väl inte sagt att förskollärarre ska tjäna 19200 före skatt? Vet inte hur du fått ihop det.

Tycker absolut att lärare ska få lön för sin insats, de är ju guld värda. Inget snack om det.

(Tjejen som i vårt fall är intresserad av extrajobb har 26800 i vanlig lön har jag förstått. Vår timpenning skulle alltså bli lite högre än anställningens timpenning)
  • Duefigli

Tack till flera av er som svarat, även om många verkar ta för givet att mitt mål är att komma så billigt undan som möjligt. Frågan var ju vad som är rimligt. Satt själv barnvakt slm yngre men det var verkligen för skitpengar och så vill jag ju inte att det ska bli.

Så svår fråga - därför jag vände mig hit. Tänkte att det måste finnas flera som regelbundet anlitar någon och som har koll.

• Duefigli
    Anonym (Antoina) skrev 2018-10-17 18:37:20 följande:

Personligen skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag betalade mindre än 100 kr/timme när det gäller 4 stycken barn och när dessutom två av dessa är så små som två och fyra år. Dessa de minsta barnen behöver ju aktiv tillsyn, sysselsättning varenda minut. Rör det sig om kvällstid kan det ju också komma att bli lite meck för barnvakten med läggningsrutiner etc.

Och jag tycker faktiskt inte du skall tänka före eller efter skatt alls när du betalar "svart", du betalar ju inte de extra pengarna och barnvakten får ju inte alls några extrapengar heller (varken nu eller i framtida pension, SGI-grundande etc). I mina ögon gör du ett totalt feltänk när du räknar på lön "vitt" i jämförelse.

Sniket är vad det är.

I detta fallet är det tjejen som insisterar på svart. Jag har absolut inget emot att betala vitt - det är ju dessutom avdragsgillt med Rut så för min del är det samma pengar.
  • Glinda från Oz
    Duefigli skrev 2018-10-17 18:57:06 följande:

Fast jag har väl inte sagt att förskollärarre ska tjäna 19200 före skatt? Vet inte hur du fått ihop det.

Tycker absolut att lärare ska få lön för sin insats, de är ju guld värda. Inget snack om det.

(Tjejen som i vårt fall är intresserad av extrajobb har 26800 i vanlig lön har jag förstått. Vår timpenning skulle alltså bli lite högre än anställningens timpenning)

Du tycker 120 kronor/timme är för dyrt och hänvisar till att det blir en månadslön på 27 000 något du tycker är hutlöst. Du säger också att det hade varit okej om hon betalat skatt på de 120 kronorna. Då hade månadslönen blivit 19 200 före skatt, något du helt uppenbart tycker är rimligt.

Hur vet du vad hon tjänar? Har du kollat upp exakt vad hon betalar i skatt också?

Helt uppenbarligen tycker du inte förskolelärare är guld värda för du vill inte betala för det.
  • Anonym (Anna)
    Duefigli skrev 2018-10-17 18:57:06 följande:

Men du betalar ju "svart" och du jämför med hennes lön före skatt, ingen rättvis jämförelse som det redan påpekades i inlägg 14.
  • Duefigli
    Anonym (Anna) skrev 2018-10-17 19:10:34 följande:
    Men du betalar ju "svart" och du jämför med hennes lön före skatt, ingen rättvis jämförelse som det redan påpekades i inlägg 14.
    Som jag skrev nåt inlägg uppåt: I detta fallet är det tjejen som insisterar på svart. Jag har absolut inget emot att betala vitt - det är ju dessutom avdragsgillt med Rut så för min del är det samma pengar.
  • Duefigli
    Glinda från Oz skrev 2018-10-17 19:08:44 följande:
    Du tycker 120 kronor/timme är för dyrt och hänvisar till att det blir en månadslön på 27 000 något du tycker är hutlöst. Du säger också att det hade varit okej om hon betalat skatt på de 120 kronorna. Då hade månadslönen blivit 19 200 före skatt, något du helt uppenbart tycker är rimligt.

Hur vet du vad hon tjänar? Har du kollat upp exakt vad hon betalar i skatt också?

Helt uppenbarligen tycker du inte förskolelärare är guld värda för du vill inte betala för det.
    Fast nu kanske du blandar ihop vad jag skrivit med vad "Bestemor" skrev i första svaret? Hon skrev "hutlöst" - inte jag. 

Självklart ska hon inte betala skatt på sina 120 kronor, varför tror du jag tycker det? Du läser in felaktiga saker i vad jag skriver, det blir en väldigt märklig diskussion när allt jag får göra är att dementera vad du missuppfattat. 
  • Duefigli

Jag kanske varit lite otydlig, men för att undvika missförstånd så vill jag lyfta att:

* Jag inte tycker att förskollärare är överbetalda. (Jobbar själv i ett typisk kvinnoyrke med en  motsvarande lönenivå.)

* Jag jämför den svarta lönen (som är på henens insistrande) med en lön före skatt eftersom det är ett enkelt sätt att få en uppfattning om nivån. Skulle lika gärna kunna göra jämförelsen med nettolön. 

* Jag vill inte underbetala någon, men försöker hitta en nivå som känns rimlig åt båda håll. 

Angående att jag inte kan borde beakta att pengarna är svarta så känns det enligt mig inte helt rätt att jag skulle betala mer och att hon får hela summan i handen - det är ju ett rätt starkt incitament för svartjobb. Jag har som sagt inget emot att betala vitt, i synnerhet inte när det dessutom är RUT-berättigat med barnpassning. 

• No Logo

Minst 100 kr/h för 4 barn. Ej betald restid, men minimum 3 timmar. 120 kr/h på fredag och lördagkvällar. Rabatt för sovande barn (tex 120 kr/h från 18-21, 100 kr/h 21-24) samt fast pris för långpass/övernattning.

• Duefigli
    No Logo skrev 2018-10-17 20:36:35 följande:

Minst 100 kr/h för 4 barn. Ej betald restid, men minimum 3 timmar. 120 kr/h på fredag och lördagkvällar. Rabatt för sovande barn (tex 120 kr/h från 18-21, 100 kr/h 21-24) samt fast pris för långpass/övernattning.

Tack för koncis och detaljerad input Har du erfarenhet av upplägget?

Intressant med olika taxor, sett någon annan som skrivit nåt liknande när jag googlade gamla trådar. 
  • No Logo
    Duefigli skrev 2018-10-17 21:13:23 följande:

Tack för koncis och detaljerad input Har du erfarenhet av upplägget?

Intressant med olika taxor, sett någon annan som skrivit nåt liknande när jag googlade gamla trådar. 

Det är vad dottern (under 18) fick som barnvakt för 1-2 barn i skolålder.
Svar på tråden Betalning för barnvakt? Två olika alternativ, två taxor.