• Astdec

Ultraljud vecka 7

Hej jag går in i vecka 7 imorgon, men mina symtomer har i stort sätt försvunnit. Jag fick ett MA tidigare i somras och befarar att det kan vara ett missfall nu också. Men om jag åker in och gör ett ultraljud, hur mycket kommer man se? Finns det möjlighet att man kan förhoppningsvis se ett bultande hjärta?

• Svar på tråden Ultraljud vecka 7
  • Fia 28

Jag har sett ett tickande hjärta i båda mina graviditeter vid v 7+

• Anonym (UL)

Jag ska på ultraljud på måndag, då är jag i vecka 7+6.
    Då säger de att de ska kunna se ett hjärta slå.

Sist jag var inne var jag i vecka 5+6 och då såg de ingenting.

Håller tummarna för att de ser ett hjärta slå imorgon.

• Anonym (Petra)

Jag såg bara en liten larv på skärmen när jag gjorde UL i vecka 8. Haha. Men det var åtminstone något! Och det lugnade mig massor att få bekräftat att allting såg bra ut. :)

• EpicNurse

Behöver inte vara nåt fel! Symtom kommer och går. Och man åker inte till gynakuten för att symtomen minskat, tyvärr. Dit åker man om man tex har väldigt kraftig blödning eller kraftig smärta. Potentiellt farliga tillstånd.

Vad du däremot kan göra är att boka ett privat ultraljud. Men som sagt så behöver det absolut inte vara nåt fel.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Astdec

Okej tack alla för svar! Så ni tror inte att jag hade fått beviljat ett ultraljud? Bor uppe i norr så har tyvärr inte så stora möjligheter med privata kliniker för att få ett tidigt ultraljud.

• grönaärtan

jag var i v7 och såg inte hjärtat, var 10 dagar senare på nästa och såg det så det är så svårt att säga i o m att man aldrig vet till 100 % vilken vecka man är i exakt... kan ta längre tid för ägget att fästa osv...

jag var på vul i v7 båda graviditeterna pga smärta och misstanke från läkarens sida om utomkvedshavandeskap..  

lycka till.,

• EpicNurse
    Astdec skrev 2018-10-17 14:27:17 följande:

Okej tack alla för svar! Så ni tror inte att jag hade fått beviljat ett ultraljud? Bor uppe i norr så har tyvärr inte så stora möjligheter med privata kliniker för att få ett tidigt ultraljud.

Hos oss hade du inte, nej. Men det kan hända att något annat gället på ditt sjukhus. Så ring och hör :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Astdec

Ja okej, jag ska ringa sjukhuset och höra! Fick ett MA i somras, vecka 13 men fostret hade dött i vecka 8. Dom sa redan då att jag skulle få ta ett ultraljud i vecka 8 för att jag inte ska behöva gå och vara orolig. Tror ni att jag kan få det dära ultraljudet eller kommer dom neka mig? Det står inte uppskrivet i min journal.

Svar på tråden Ultraljud vecka 7