kottelin skrev 2018-10-21 09:57:05 följande:
Fast det är helt upp till den mer bemedlade.
Eller för den mindre bemedlade att avstå samboskap.
Har man inte råd till ett par strumpor efter att hyran är betald, ja då kanske man borde bo billigare? Man får helt enkelt anpassa utgifterna efter den med minst inkomst! Annars, visst. Då får ju den andra lätta på lädret.
Jag hade inte flyttat ihop med min sambo om det vore en förlustaffär för mig, som att t ex boendet skulle bli dyrare än det jag hade innan. Nu har vi ganska lika stora inkomster men hade det inte varit så, så hade jag inte sett det som självklart att den ena ska "sponsra" den andra.
Ja, det är ju det jag säger - att man får avgöra om det är värt att vara sambos eller inte. Själv tjänade jag mindre än mitt ex men vi betalade lika mycket på alla utgifter och jag fick dessutom mindre i sjukbidrag på grund av hans större inkomst - som alltså räknades som
hushållets men absolut inte var hushållets pengar utan enbart hans. Samtidigt hjälpte jag honom med hans barn i 8 år - vilket jag fick höra var
en självklarhet eftersom vi ju bodde ihop. Nu lever jag själv, har mer pengar och slipper ta hand om någon annans barn. Skulle vilja påstå att det finns andra saker som är lika betydelsefulla som pengar i ett förhållande, men många ser bara siffror och värderar inte jobbet med att sköta hushåll och barn. Sen tycker jag att det är fel att beräkna inkomster som hushållets så att den ena parten ska stå i nån konstig beroendeställning till den andre som blir försörjningsskyldig (men utan att försörja i praktiken i vårat fall då). Detta känns väldigt omodernt och märkligt.