• Anonym (Gräsmatta)

Hur klara ni av att vara otrogna?

Detta är ingen dömande tråd utan frågan ställs av en bisarr nyfikenhet. Ni som är otrogna, hur klarar ni av det mentalt? Jag har själv varit det en gång och jag önskar att jag aldrig gjort det. Mådde så jäkla dåligt av det och gör det fortfarande. Och detta var ändå "bara" petting och oralsex på fyllan. Inget samlag eller förhållande vid sidan av under en längre period.

Efteråt har jag haft ångest och varit hyperstressad. Både av dåligt samvete och rädslan att det ska komma fram. Detta är något jag kommer få leva med tills jag dör och det var absolut inte värt det. Är rädd vad andra ska tycka om mig om det kommer fram. Jag lever dessutom i ett ganska dåligt förhållande och min sambo har gjort saker mot mig som många skulle betrakta som minst lika illa som otrohet, eller t o m värre. Så jag försöker intala mig att det var rättfärdigat men mår ändå skit.

Samtidigt läser jag här (och känner flera) som har och har haft långvariga förhållanden vid sidan av och inte har dåligt samvete för det eller verkar må särskilt dåligt.

Så jag frågar bara, mår ni inte dåligt av att bedra er partner? Jag kan säga att jag är permanent botad efter mitt lilla snedsteg. Om jag någonsin kommer på tanken att vara otrogen igen behöver jag bara tänka på hur dåligt jag mådde efter första gången.

• Svar på tråden Hur klara ni av att vara otrogna?
  • Anonym (Pi)

Nja. Mannen bröt ett par löften, jag ett annat.

• Anonym (Livsglad)
    Anonym (man) skrev 2018-10-25 15:04:51 följande:
    1) Att ifrågasätta någons åsikter är inte detsamma som att misskredistera, offerkofta är inget argument.

2) Du börjar ditt inlägg med att prata om "äganderätt" vilket i sig är ett hål i huvud argument som redan där sätter ribban. Slaveri avskaffades gör ganska länge sen i Sverige så jag tror att de allra flesta redan vet att ingen äger någon. Däremot finns det fortfarande regler för hur människor bör agera mot varandra som inte har ett skit med ägarskap att göra utan handlar om ömsesidig respekt. Bara för ingen äger dig så betyder inte det att du får bete dig precis hur du vill mot vem du vill.

3) Resten av dina argument går i samma spår, du försöker lägga ansvaret för valet att vara otrogen på andra saker som förhållandet  eller den man bedrar. Genom att påstå att det är omständigheterna som FÅR folk att vara otrogna och givetvis så är man ju två om att skapa omständigheterna så enligt ditt resonemang så måste ju båda vara skyldiga till att den ene väljer att vara otrogen.

4) Du pratar på om förhållande och omständigheter och hur båda parter bär ett ansvar för det men sopar under mattan att förhållandet och otrohet inte har ett skit med varandra att göra av den enkla anledningen att alla väljer ju inte att vara otrogna när man inte är nöjd med sitt förhållande och att minst lika många är otrogna även när de är nöjda med sitt förhållande. Så mao är har omständigheterna och förhållande inte ett skit med hur folk väljer att göra, det som avgör är hur personen väljer att hantera olika situationer.

5) Jag ser att du kör med samma gamla argument som du kör med i alla trådar där du kallar att låta någon leva i en lögn för "den enda sanningen" eller vad det nu var....där du försöker göra otrohet till helt harmlöst för ingen får ju reda på det. 
    Att man tvingar sin partner att leva i en lögn, att man förnekar si partner chansen att välja, att man helt enkelt manipulerar sin partner att göra som man vill genom att undanhålla information verkar inte figurera i din narcissistiska värld.

6) Att du sen påstår att du inte alls förordar otrohet bara för att du lagt till någon liten mening där du påstår att du inte "rekommenderar att vara otrogen" blir lite som en fis i rymden när 99% av alla dina inlägg i samtliga trådar handlar om att förminska, normalisera och rationalisera otrohet.
    1) Du ljuger, väljer att utelämna viktiga fakta. Jag bedömer att du gör det i ett försök att misskreditera mig pga att du står inte ut med att jag inte håller med om allt du säger.

2) Sakfel av dig. Jag har överhuvudtaget inte nämnt "äganderätt". Inte heller har jag påstått något av det du försöker lägga i min mun. Återigen ett försök av dig att med en lögn misskreditera mig.

3) och 4) Ännu flera sakfel och lögner av dig. Jag har överhuvudtaget inte nämnt något om att man "FÅR" vara otrogen, inte heller att det beror på omständigheter, att båda har ett ansvar eller att båda skulle vara skyldiga. Tvärtemot vad du påstår har jag tydligt sagt att man gör ett eget val att vara otrogen eller att avstå. Var får du alla fantasier ifrån? Citera gärna exakt, tack!

5) Återigen samma sak, sakfel och lögn av dig. Du påstår saker som jag aldrig har sagt. Jag förmodar att du menar: "Det man inte vet mår man inte dåligt av". Detta är en vedertagen sanning oavsett om du gillar den eller inte. Du har hittills inte någon gång kommit med ett enda vettigt argument som skulle kullkasta denna gamla sanning.
    Sedan är det mycket obegåvat av dig att blanda ihop detta med att du påstår att jag skulle gilla otrohet.
    Det är en helt ogrundad och grov lögn. Jag har i detta sammanhang inte sagt något om rätt eller fel, bra eller dåligt.

6) Jag har klart och tydligt delgivit min åsikt: "otrohet inte bra
    och mitt råd är att man bör försöka att avstå från att göra valet att vara otrogen."
    Med detta som en förutsättning har jag sedan fört hypotetiska resonemang om otrohet. 
    Jag konstaterat att otrohet inte alltid och tvunget måste innebära ENBART negativa effekter.
    T ex: Antag att min fru har varit otrogen. Jag säger då att det, hypotetiskt, skulle kunna innebära: 
    "Kanske har hon haft kul, fått bekräftelse, blivit lyckligare, blivit kåtare också med mig och vi har tillsammans fått massor av goda effekter som kan stärka vår kärlek och göra att hon har blivit mera kär i mig."
    Kan du med absolut säkerhet hävda att dessa positiva effekter aldrig skulle kunna inträffa, inte för någon och inte under några som helst omständigheter?

Svara gärna tydligt vilken är din åsikt om detta.
    I stället för att komma dragande med alla dina lögner och sakfel.

Om du ska komma med påståenden om vad jag har sagt så har jag och alla i tråden rätt kräva att du citerar korrekt!
  • Anonym (man)
    Anonym (Livsglad) skrev 2018-10-25 16:30:54 följande:
    1) Du ljuger, väljer att utelämna viktiga fakta. Jag bedömer att du gör det i ett försök att misskreditera mig pga att du står inte ut med att jag inte håller med om allt du säger.

2) Sakfel av dig. Jag har överhuvudtaget inte nämnt "äganderätt". Inte heller har jag påstått något av det du försöker lägga i min mun. Återigen ett försök av dig att med en lögn misskreditera mig.

3) och 4) Ännu flera sakfel och lögner av dig. Jag har överhuvudtaget inte nämnt något om att man "FÅR" vara otrogen, inte heller att det beror på omständigheter, att båda har ett ansvar eller att båda skulle vara skyldiga. Tvärtemot vad du påstår har jag tydligt sagt att man gör ett eget val att vara otrogen eller att avstå. Var får du alla fantasier ifrån? Citera gärna exakt, tack!

5) Återigen samma sak, sakfel och lögn av dig. Du påstår saker som jag aldrig har sagt. Jag förmodar att du menar: "Det man inte vet mår man inte dåligt av". Detta är en vedertagen sanning oavsett om du gillar den eller inte. Du har hittills inte någon gång kommit med ett enda vettigt argument som skulle kullkasta denna gamla sanning.
    Sedan är det mycket obegåvat av dig att blanda ihop detta med att du påstår att jag skulle gilla otrohet.
    Det är en helt ogrundad och grov lögn. Jag har i detta sammanhang inte sagt något om rätt eller fel, bra eller dåligt.

6) Jag har klart och tydligt delgivit min åsikt: "otrohet inte bra
    och mitt råd är att man bör försöka att avstå från att göra valet att vara otrogen."
    Med detta som en förutsättning har jag sedan fört hypotetiska resonemang om otrohet. 
    Jag konstaterat att otrohet inte alltid och tvunget måste innebära ENBART negativa effekter.
    T ex: Antag att min fru har varit otrogen. Jag säger då att det, hypotetiskt, skulle kunna innebära: 
    "Kanske har hon haft kul, fått bekräftelse, blivit lyckligare, blivit kåtare också med mig och vi har tillsammans fått massor av goda effekter som kan stärka vår kärlek och göra att hon har blivit mera kär i mig."
    Kan du med absolut säkerhet hävda att dessa positiva effekter aldrig skulle kunna inträffa, inte för någon och inte under några som helst omständigheter?

Svara gärna tydligt vilken är din åsikt om detta.
    I stället för att komma dragande med alla dina lögner och sakfel.

Om du ska komma med påståenden om vad jag har sagt så har jag och alla i tråden rätt kräva att du citerar korrekt!
    Hahaha, ser att du kör med amma manipulativa retorik i denna tråd som alla andra.

1) Dina åsikter är varken fakta eller "sak" de är bara DINA åsikter. Så att påstå att du har fel är varken lögn eller sakfel.

2) I inlägg #20 skriver du såhär:

"Man kan aldrig äga en annan människa. Man kan inte heller förhindra sin partner att vara otrogen. 
    Dessa fakta är liksom bara att acceptera. 

Varför önskar de flesta av oss äga och varför ägnar vi oss åt att försöka äga vår partner och kontrollera hans/hennes liv? 
    Varför har vi så svårt att tillåta ett litet äventyr om det faktiskt inte negativt påverkar vårt förhållande? "

Alltså är det DU som ljuger om att du aldrig sagt något om ägarskap. Att du sitter och ljuger och dessutom anklagar andra för att ljuga säger allt om dig.

3) Ja du säger så ja, men 99% av dina inlägg är en enda lång rationalisering, normalisering och förminskande av otrohet. Så det blir lite svårt att tro på att du skulle tycka otrohet är fel. 99% är klart mer talande än 1% 

4) Jag har redan sagt min åsikt om detta. Att du avfärdar det som lögner och sakfel gör inte det till en "icke åsikt". Dessutom är det DU som kommer med en massa påståenden som du sen kallar för fakta och "sanning" alltså är det upp till dig att bevisa att så är fallet
  • MrMilano

Köp sex. Bättre för samvetet än en vanlig otrohetsaffär. På något konstigt vis funkar det så för mig när jag är otrogen.

Mer som att handla en vara på något sätt. Man kanske kan dra parareller med att konsumera porr som generellt inte klassas som otrohet.

Men är det riktiga känslor man är ute efter så funkar det ju inte.

• Anonym (torsk)
    MrMilano skrev 2018-11-01 21:42:57 följande:

Köp sex. Bättre för samvetet än en vanlig otrohetsaffär. På något konstigt vis funkar det så för mig när jag är otrogen.

Mer som att handla en vara på något sätt. Man kanske kan dra parareller med att konsumera porr som generellt inte klassas som otrohet.

Men är det riktiga känslor man är ute efter så funkar det ju inte.

Håller med. Jag har aldrig varit otrogen i mitt nuvarande förhållande förutom med prostituerade. Tycker inte det räknas riktigt eftersom det är en ren transaktion.

Inga känslor inblandade och betydligt bättre än med nån kollega som man kommer träffa efteråt. 
  • Anonym (Livsglad)
    Jag konstaterat att otrohet inte alltid och tvunget måste innebära enbart negativa effekter.
    T ex: Antag att min fru har varit otrogen. Jag säger då att det skulle kunna innebära: 

Anonym Man; Kan du med absolut säkerhet hävda att dessa positiva effekter aldrig skulle kunna inträffa, inte för någon och inte under några som helst omständigheter?
  • Anonym (man)
    Anonym (Livsglad) skrev 2018-11-02 16:19:27 följande:
    Jag konstaterat att otrohet inte alltid och tvunget måste innebära enbart negativa effekter.
    T ex: Antag att min fru har varit otrogen. Jag säger då att det skulle kunna innebära: 

Anonym Man; Kan du med absolut säkerhet hävda att dessa positiva effekter aldrig skulle kunna inträffa, inte för någon och inte under några som helst omständigheter?
    Jag kan absolut hävda att du bygger upp skräddarsydda fiktiva scerarier där du utgår ifrån vad DU tycker om saker och ting och gör det till någon slags allmängilltid sanning som då även gäller din parner, Men i själva verket, i den verkliga världen utanför din narcissistiska värld där allt kretsar kring dig så är det ju inte vad DU tycker om att bli bedragen som räknas utan vad den som BLIR bedragen som räknas.

Så mao, vad konsekvenserna av en otrohet blir beror på vad den drabbade tycker om det. Och det är som sagt inte upp till dig att avgöra.
  • Anonym (Livsglad)
    Anonym (man) skrev 2018-11-02 16:41:19 följande:
    Jag kan absolut hävda att du bygger upp skräddarsydda fiktiva scerarier där du utgår ifrån vad DU tycker om saker och ting och gör det till någon slags allmängilltid sanning som då även gäller din parner, Men i själva verket, i den verkliga världen utanför din narcissistiska värld där allt kretsar kring dig så är det ju inte vad DU tycker om att bli bedragen som räknas utan vad den som BLIR bedragen som räknas.

Så mao, vad konsekvenserna av en otrohet blir beror på vad den drabbade tycker om det. Och det är som sagt inte upp till dig att avgöra.
    Det är svårt att respektera dig när du återigen inte kan skilja mellan sak och person och när du nedlåter dig själv till att begå personangrepp.
    Men jag försöker respekterar din åsikt och jag förstår att det verkar som att det rent känslomässigt är extremt svårt för dig personligen.

Men kan du med absolut säkerhet hävda att dessa positiva effekter aldrig skulle kunna inträffa, inte för någon och inte under några som helst omständigheter?

Jag vet nämligen att positiva effekter har inträffat i verkligheten.
    Otrohet kan självfallet och uppenbarligen medföra stora negativa konsekvenser. Men för den sakens skull kan ju vare sig du eller någon annan ljuga och påstå att det i andra fall aldrig kan medföra några positiva effekter.
  • lupus solitarius

Jag kan inte vara otrogen, varken fysiskt eller psykiskt. För mig handlar det in om kontrolbehov. För mig handlar det om respekt. Jag har inga problem om at bli du dumpad, men snälla, gör det med respek.. Om du tröttnat på en partner, säg det och ge partner information varför. Att vara otrogen är ett fegt väg och tragisk väg.

• Anonym (man)
    Anonym (Livsglad) skrev 2018-11-02 16:55:15 följande:
    Det är svårt att respektera dig när du återigen inte kan skilja mellan sak och person och när du nedlåter dig själv till att begå personangrepp.
    Men jag försöker respekterar din åsikt och jag förstår att det verkar som att det rent känslomässigt är extremt svårt för dig personligen.

Men kan du med absolut säkerhet hävda att dessa positiva effekter aldrig skulle kunna inträffa, inte för någon och inte under några som helst omständigheter?

Jag vet nämligen att positiva effekter har inträffat i verkligheten.
    Otrohet kan självfallet och uppenbarligen medföra stora negativa konsekvenser. Men för den sakens skull kan ju vare sig du eller någon annan ljuga och påstå att det i andra fall aldrig kan medföra några positiva effekter.
    Ja, jag kan med absolut säkerhet påstå att ljuga för människor och tvinga dem att leva i en lögn INTE är positivt för dem. 

Otrohet kan säkert få jättefina effekter för den som bedrar, men aldrig för den som blir bedragen.
  • Anonym (Nymfen)

Jag har alltid förväntat mig att de jag har en relation med är trogna. Kanske just därför jag träffat otrogna män?

Nej ser inget gott i detta ickerespekterande. Efter att ha levt med falska svin vågar jag knappt ha en relation längre. Varför det...jo..är rädd att jag kommer skada dem fysiskt. Orkar icke med mer illojalitet. Den där känslan att de kan gå ganska långt för att fortsätta sitt svek.... Det är inte själva ligget utan lögnerna jag tycker är värst.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Livsglad)
    Anonym (man) skrev 2018-11-02 19:01:13 följande:
    Otrohet kan säkert få jättefina effekter för den som bedrar, men aldrig för den som blir bedragen.

Dina egna personliga känslor i denna fråga verkar du tillåta drabba ditt inre så som en total härdsmälta.
    Det kan väl inte vara möjligt att denna fråga är så känslig för dig att du stänger av förmågan att låta din hjärna tänka?

Det har faktiskt hänt, och du har inga belägg för att motsäga detta, ett den person som har haft en utomäktenskaplig sexuell relation har blivit mera harmonisk och i andras ögon bättre människa,
    t ex mindre frustrerad, mera öppen som person, stärkt självkänsla, minskad avundsjuka/svartsjuka, tydligt ökat tålamod, gladare och mera positiv.
    Detta har omvittnats av t ex frun, barnen, nära släktingar, arbetskamrater, arbetsgivaren, nära vänner, kompisar i föreningen, etc, etc.

I detta fallet innebar det alltså tydliga positiva effekter för frun och för många (alla?) andra.

Detta är ett exempel från verkligheten där det medför faktiska positiva effekter.

På förekommen anledning upprepar jag:
    I detta inlägg har jag inte kommenterat om otrohet är rätt/fel eller bra/dåligt.
    Jag har bara försökt att nyansera och ge ett exempel på att allt inte tvunget måste medföra enbart negativa effekter.
    Trots att det medför positiva effekter så kan det ju fortfarande vara fullt möjligt att otrohet är fel av andra orsaker.

• Anonym (En till nymf)
    Anonym (Nymfen) skrev 2018-11-02 19:14:40 följande:

Jag har alltid förväntat mig att de jag har en relation med är trogna. Kanske just därför jag träffat otrogna män?

Nej ser inget gott i detta ickerespekterande. Efter att ha levt med falska svin vågar jag knappt ha en relation längre. Varför det...jo..är rädd att jag kommer skada dem fysiskt. Orkar icke med mer illojalitet. Den där känslan att de kan gå ganska långt för att fortsätta sitt svek.... Det är inte själva ligget utan lögnerna jag tycker är värst.

Samma här. Är extremt osugen (tyvärr?) på en ny relation efter att den tidigare slutade riktigt illa med långvarig otrohet. Precis, inte sexet utan alla lögnerna. Att inte jag hade chans att gå vidare utan att jag lurades att tro att vi hade en relation att satsa på.

Vet faktiskt inte hur jag skulle reagera om samma sak hände igen. Skulle jag förlora tron på människor helt istället för som nu delvis? Har glömt varför jag tidigare haft relationer...sex har jag ju ändå liksom.
  • Wowbagger2000
    Anonym (Livsglad) skrev 2018-11-04 17:18:45 följande:

Dina egna personliga känslor i denna fråga verkar du tillåta drabba ditt inre så som en total härdsmälta.

Det kan väl inte vara möjligt att denna fråga är så känslig för dig att du stänger av förmågan att låta din hjärna tänka?

Det har faktiskt hänt, och du har inga belägg för att motsäga detta, ett den person som har haft en utomäktenskaplig sexuell relation har blivit mera harmonisk och i andras ögon bättre människa,

t ex mindre frustrerad, mera öppen som person, stärkt självkänsla, minskad avundsjuka/svartsjuka, tydligt ökat tålamod, gladare och mera positiv.

Detta har omvittnats av t ex frun, barnen, nära släktingar, arbetskamrater, arbetsgivaren, nära vänner, kompisar i föreningen, etc, etc.

I detta fallet innebar det alltså tydliga positiva effekter för frun och för många (alla?) andra.

Detta är ett exempel från verkligheten där det medför faktiska positiva effekter.

På förekommen anledning upprepar jag:

I detta inlägg har jag inte kommenterat om otrohet är rätt/fel eller bra/dåligt.

Jag har bara försökt att nyansera och ge ett exempel på att allt inte tvunget måste medföra enbart negativa effekter.

Trots att det medför positiva effekter så kan det ju fortfarande vara fullt möjligt att otrohet är fel av andra orsaker.

Håller med, det är inte alltid så svart-vitt som många anser.
Svar på tråden Hur klara ni av att vara otrogna?