• Sharper

Borsta håret 10 år

Hur gör ni med era 10-åringen? Här hemma borstar hon inte håret vilket resulterar i tovor och hon är väldigt håröm. För snart 2 veckor sen hade hon såna tovor att jag tvingade henne sitta ber så jag fick reda ut det. Pratade med henne och nämnde att om hon inte kan sköta håret får vi ju klippa av det till en kort frisyr vilket resulterade i att hon blev sur och menade på att hon inte vill se ut som en gammal gubbe). Troligtvis borstar mamman håret på sina veckor men jag vägrar göra det här (Hon är 10 år!). Dp hon verkar få tovor lätt (eller så är det för hon låter det gå för länge mellan borstningarna) har jag även försökt säga att hon kanske behöver borsta håret även på kvällen innan läggdags. Men det funkar minsann inte för hon har ändå tovor i håret på morgonen....

Så, hur gör era 10-åringar?

• Svar på tråden Borsta håret 10 år
  • AmericanMommy

Min dotter borstade inte sitt hår och ville ha det långt när hon var runt 8 år. Hon lät mig inte borsta det heller för hon var så håröm. Jag köpte balsamspray och olika borstar för de som är hårömma. Men hon vägrade, till slut tog jag henne till en psykolog och hon sa till min dotter att hon måste borsta sitt hår eller så får din mamma boka en tid för att klippa det kort. Efter det så har hon borstat sitt hår varje morgon. Ibland hjälper det att ha en utomstående säga något. De flesta 10 åringar borde klara att borsta håret, men om hon behöver hjälp och tar emot hjälp så är det ju inte ett jättestort problem, tar ju bara några extra minuter att borsta ut det.

• GAndrea

Köp en tangle teaser (finns på typ hm eller lindex) och sen fläta hennes hår innan hon går och lägger sig. Då brukar det bli mindre tovigt.

• Sharper
    GAndrea skrev 2018-10-24 07:34:12 följande:

Köp en tangle teaser (finns på typ hm eller lindex) och sen fläta hennes hår innan hon går och lägger sig. Då brukar det bli mindre tovigt.

Finns redan hemma. Flätor vill hon inte ha även om hon kan det själv, hon säger att hon inte kan sova med uppsatt hår.
  • jennie08

Även om flickan KAN borsta håret så verkar hon ändå inte riktigt mogen för att förstå att hon behöver göra det varje dag. Det finns ju en viss skillnad där. Min 10-åring är inte heller där riktigt än och om man läser tråden så verkar många få hjälpa sina 10-åringar med håret.

Men eftersom du har bestämt dig för att du inte tänker hjälpa flickan med detta så föreslår jag att flickans pappa får ta det helt enkelt. Så får du sova dina 20 minuter extra. Och jag skulle verkligen tänka om både en och två gånger innan jag klippte av flickans hår om inte båda barnens föräldrar är med på detta.

• Glinda från Oz

Jag tycker det är mycket märkligt att hon inte fixar det själv om någon påminner. Du får vara hård och verkligen se till att hon klipper det kort och inte bara hota.

• Glinda från Oz
    Celaena skrev 2018-10-23 20:05:21 följande:

Jag tycker det är lite obehaglig inställning till flickan och vad hon ska förväntas klara. Känns lite som att hon får bli lite större än vad hon är för att hon är äldst och tiden måste fördelas på de mindre och mer krävande barnen.

I mina ögon är en 10-åring inte stor. Mitt yngstabarn (av tre) är just 10 år och nog hjälper jag henne att reda ut håret ordentligt då och då och nog har jag hjälp de äldre barnen tills de varit ganska gamla. 

Och nu menar jag inte att en 10-åring inte klarar av att borsta håret, det handlar mest om inställningen som jag tycker är obehaglig. En 10-åring klarar väldigt mycket men de är fortfarande ganska små.

Det är inte dumt att ha rimliga krav på sitt barn. Sen är det här lite som att man förväntar sig att en normalfungerande 10- åring inte har blöja.
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2018-10-24 09:01:20 följande:

Jag tycker det är mycket märkligt att hon inte fixar det själv om någon påminner. Du får vara hård och verkligen se till att hon klipper det kort och inte bara hota.

Eftersom det inte är TS dotter så ska TS inte ta den bollen för fem öre. Föräldrarna får däremot komma överens om hur situationen ska lösas så det fungerar hos båda.

• Sharper
    jennie08 skrev 2018-10-24 08:56:16 följande:

Även om flickan KAN borsta håret så verkar hon ändå inte riktigt mogen för att förstå att hon behöver göra det varje dag. Det finns ju en viss skillnad där. Min 10-åring är inte heller där riktigt än och om man läser tråden så verkar många få hjälpa sina 10-åringar med håret.

Men eftersom du har bestämt dig för att du inte tänker hjälpa flickan med detta så föreslår jag att flickans pappa får ta det helt enkelt. Så får du sova dina 20 minuter extra. Och jag skulle verkligen tänka om både en och två gånger innan jag klippte av flickans hår om inte båda barnens föräldrar är med på detta.

Jag skulle aldrig få för mig att klippa hennes hår. Då får hon gå till frisör. Jag använde enbart maskin och de på min man och mina grabbar. Men även hennes pappa är på Samma linje, ska hon ha långt hår får hon ta hand om det rent fysiskt. Pappan åker hemifrån runt 04.30 så han kan inte borsta håret på henne. Och det gjorde han inte heller innan jag flyttade hit
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2018-10-24 09:05:25 följande:

Eftersom det inte är TS dotter så ska TS inte ta den bollen för fem öre. Föräldrarna får däremot komma överens om hur situationen ska lösas så det fungerar hos båda.

Som jag har tolkat det är ts flickans pappa .
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2018-10-24 12:11:30 följande:
    Som jag har tolkat det är ts flickans pappa .
    Det trodde jag i början också. Men det är inte det. Utan det är hans fru/sambo.
  • Canadasvensk

Hej TS,

Tycker du ska ha som krav på att hon borstar sitt hår varje morgon och kväll (speciellt efter dusch).

Tyvärr vet inte jag hur man lägger in en bild här men prova att googla på "hårborste för tovigt hår".

Finns jätte bra borstar för just tovigt hår. Ett av mina barn är 8 år och har väldigt fint och tovigt hår. Våra regler är att barnen borstar själva sen hjälper vi till om det behövs.

Föresten så sager du att du måste stiga upp 20 min tidigare om du ska borsta hennes hår?! Alltså, det är väl inte Rapunzel vi snackar om?? Obestämd

• Anonym (Mamma till några troll)

Borsta håret kaoset är ju så underbart. Vänta till ni får lus och måste luskamma.... Herregud, blir ju rädd att man ska få socialen på sig.

Jag använder iaf svinhårsborste med lite vanliga piggar i, den tycker jag är bra. Tangelteeser som folk skriver om funkar inte på mina troll.

Balsam spray är rena skiten, blir ännu tuffsigare av de under dagen. Jag använder hellre serum och oljor inna jag borstar, funkar bra!

Lyck till! Ljuvligt med flickor i den åldern.

• Nymphaea
    sextiotalist skrev 2018-10-23 14:08:41 följande:
    Lite synd att ni är så fyrkantiga, eftersom det framkommit i tråden att det inte alls är konstigt att 10-åringar får hjälp med lite svårskött hår.
    Dvs både du och pappan ställer lite väl höga förväntningar på 10-åringen, varför kan du inte ta till dig detta.

Att klippa av håret på en 10-årig flicka kan vara väldigt tufft för flickan, eftersom hon ändå får ha detta hår för sin mamma och att hennes mamma hjälper henne med håret. Vill ni framstå, i flickans ögon, som den elaka styvmodern och dumma pappan, så klipp av håret, vill ni bygga upp (inför framtiden och tonåren) en bra relation så ta tiden med håret.

Som inte mamma till denna flicka, så har du inte samma förlåtelse för felaktiga beslut som man har som förälder, hur bra relation ni än har.

För så är det, oavsett om man är vuxen eller barn i en nyfamiljsrelation, som man har en större tolerans för sina egna barn och sina egna föräldrar. Det måste man ha i baktanke. Det krävs betydligt mer tid, tålamod (och en del fjäsk ;) ) att skapa en bra relation med ens partners barn än sina egna. Relationen är också mycket skörare, det krävs inte lika mycket för att relationen ska bli dålig som partner.
    Detta ^^
    Sharper skrev 2018-10-23 14:52:25 följande:
    Vi har inte orimliga krav. Säger vi åt henne tillräckligt många gånger så borstar hon ju håret. Så hon KAN det vara att hon inte GÖR det, troligtvis för hon är van vid att bli daltad hos sin mamma (ja vi förstår då barnen själva säger saker som mamma gör åt dom, tex torkar 8-åringen efter han bajsat för att han inte orkar göra det själv, detta är hans egna ord, men på skolan och hör hemma gör han det för han vet att ingen hjälper honom).
    Råder dig att läsa vad sextiotalets skriver igen, speciellt biten om att skapa en bra relation. Du är så totalt inställd på att smutskasta mamman att du totalt missar vad du har att förlora.

Det låter verkligen inte som att ni har någon bra relation om du överväger att låta klippa hennes hår mot hennes vilja.
  • Anonym (långt hår)

Har inget barn. Men när jag var 8 dog min morfar i cancer och jag fick veta att man kunde skänka hår till välgörenhet (där de gör peruker till barn med cancer). Då bestämde jag mig för att jag skulle göra detta. (Vilket jag nu också gjort, 3 gånger)

Detta resulterade i att när jag var 10 år hade jag hår till magen. Mina föräldrar var aldrig speciellt noga med att det jag borsta håret sålänge det inte var kalas/skolfoto/annan tillställning, men om jag ville hjälpte de mig att borsta. Jag är väldigt kort och hade svårt att nå själv.

Hur som hellst, jag borstade håret själv varje kväll och ca 1-2 gånger i veckan hjälpte en förälder mig.

Idag har jag hår som når längre än midjan och är fortfarande håröm. Skulle någon tvinga mig att klippa mig skulle jag inte veta vad jag skulle göra - håret är en stor del i utseendet och utseende en stor del av ens identitet. Idag borstar jag fortfarande håret på kvällarna, men nu även på morgonen de morgonar jag hinner. Jag tvättar håret med balsam och använder aldrig balsamspray. Skulle tro att det även blir enklare för din dotter att borsta håret om hon borstar morgon och lväll. Då hinner det inte tova sig på samma sätt som om det går hela dagar eller till och med veckor.

• Sharper
    Nymphaea skrev 2018-10-24 23:22:24 följande:

Detta ^^Råder dig att läsa vad sextiotalets skriver igen, speciellt biten om att skapa en bra relation. Du är så totalt inställd på att smutskasta mamman att du totalt missar vad du har att förlora.

Det låter verkligen inte som att ni har någon bra relation om du överväger att låta klippa hennes hår mot hennes vilja.

Jag överväger inte att klippa hennes hår mot hennes vilja. Men förklarade att om hon inte kan sköta håret (till största delen) så kan man få klippa.håret kort istället. Pappan har sagt samma sak så inget jag bestämt eller så.

Jag och flickan har en jättebra relation. Enligt henne är jag världens bästa låtsasmamma bland annat och jag får höra flera gånger under pappavecka att hon älskar mig, trots att jag och pappan ställer krav;)
  • Sharper
    Anonym (långt hår) skrev 2018-10-24 23:51:33 följande:

Har inget barn. Men när jag var 8 dog min morfar i cancer och jag fick veta att man kunde skänka hår till välgörenhet (där de gör peruker till barn med cancer). Då bestämde jag mig för att jag skulle göra detta. (Vilket jag nu också gjort, 3 gånger)

Detta resulterade i att när jag var 10 år hade jag hår till magen. Mina föräldrar var aldrig speciellt noga med att det jag borsta håret sålänge det inte var kalas/skolfoto/annan tillställning, men om jag ville hjälpte de mig att borsta. Jag är väldigt kort och hade svårt att nå själv.

Hur som hellst, jag borstade håret själv varje kväll och ca 1-2 gånger i veckan hjälpte en förälder mig.

Idag har jag hår som når längre än midjan och är fortfarande håröm. Skulle någon tvinga mig att klippa mig skulle jag inte veta vad jag skulle göra - håret är en stor del i utseendet och utseende en stor del av ens identitet. Idag borstar jag fortfarande håret på kvällarna, men nu även på morgonen de morgonar jag hinner. Jag tvättar håret med balsam och använder aldrig balsamspray. Skulle tro att det även blir enklare för din dotter att borsta håret om hon borstar morgon och lväll. Då hinner det inte tova sig på samma sätt som om det går hela dagar eller till och med veckor.

Jag har pratat med henne om det också (borsta 2 gånger om dagen, kanske sova med flätor eller dylikt) men nej, det hjälper inte att borsta håret oftare och sova med uppsatt hår går.absolut inte! (Hennes ord). Och då får det faktiskt vara. Jag påminner ibland på morgonen att borsta håret och det är npgon/nära tovor varje dag, alla gånger borstar hon inte trots påminnelse. Men ja hon får göra som hon vill där, samtidigt som jag inte tycker synd om henne ifall det blir som sist när jag behövde hjälpa henne reda ut det som blev.
  • Anonym (långt hår)
    Sharper skrev 2018-10-25 04:29:39 följande:

Jag har pratat med henne om det också (borsta 2 gånger om dagen, kanske sova med flätor eller dylikt) men nej, det hjälper inte att borsta håret oftare och sova med uppsatt hår går.absolut inte! (Hennes ord). Och då får det faktiskt vara. Jag påminner ibland på morgonen att borsta håret och det är npgon/nära tovor varje dag, alla gånger borstar hon inte trots påminnelse. Men ja hon får göra som hon vill där, samtidigt som jag inte tycker synd om henne ifall det blir som sist när jag behövde hjälpa henne reda ut det som blev.

Har hon testat att borsta morgon och kväll? Jag tyckte det var tråkigt och slöseri med tid att borsta håret. Men istället sa jag att det inte hjälper att birsta ofta/använda balsamspray och att det gjorde ont. Det kanske är samma för henne..? Visst tar det ett tag att komma in i rutinen att borsta morgon och kväll men när rutinen väl sitter så går det jättebra. Märker själv tex på sommaren när jag bara varit hemma några dagar och istället satt upp håret i tofs (innan hade jag aldrig uppsatt hår, det var mer ivägen då tyckte jag), då är det mycket svårare att borsta ut håret efter för att det blivit så mycket tovor. Sedan också jobbigare eftersom rutinen att göra det försvunnit.
  • Sharper
    Anonym (långt hår) skrev 2018-10-25 08:15:35 följande:

Har hon testat att borsta morgon och kväll? Jag tyckte det var tråkigt och slöseri med tid att borsta håret. Men istället sa jag att det inte hjälper att birsta ofta/använda balsamspray och att det gjorde ont. Det kanske är samma för henne..? Visst tar det ett tag att komma in i rutinen att borsta morgon och kväll men när rutinen väl sitter så går det jättebra. Märker själv tex på sommaren när jag bara varit hemma några dagar och istället satt upp håret i tofs (innan hade jag aldrig uppsatt hår, det var mer ivägen då tyckte jag), då är det mycket svårare att borsta ut håret efter för att det blivit så mycket tovor. Sedan också jobbigare eftersom rutinen att göra det försvunnit.

Jag kan inte svara på om hon testat. Hon säger själv att de inte hjälper. Då var hon visserligen jättesur men iallafall :) ska fixa balsamspray till henne sen påminner vi ibland på morgonen
Svar på tråden Borsta håret 10 år