• Anonym (Dags nu)

Fråga ang betänketid vid skilsmässa

Hej.

Jag har läst att man slipper betänketid när man varit ifrån varandra i två år.

Gäller det i sträck?

Min fru har varit borta 3 + 5 + 6 + 11 månader och några kortare.

Vi har även två barn som varit med mig hela tiden.

• Svar på tråden Fråga ang betänketid vid skilsmässa
  • Anonym (...)

Det står ju inte utskrivet någonstans men jag förutsätter att det handlar om 2 års sammanhängande tid i anslutning till skilsmässoansökan i och med att ett utdrag ur folkbokföringen kan användas för att styrka särlevnad. Men du har ju absolut ingenting att förlora på att prova, om det avslås så får ni ju betänketid enligt praxis, inte värre än så.

• Anonym (Ja)

Att tvåårsperioden gäller i ett streck framgår av lagens lydelse i 5:4 ÄktB: ?Om makarna lever åtskilda sedan minst två år...?

Har man flyttat ihop och isär och ihop och isär kan man alltså inte plussa ihop perioderna man har levt isär.

• Anonym (A)
    Anonym (Ja) skrev 2018-10-23 18:42:44 följande:
    Att tvåårsperioden gäller i ett streck framgår av lagens lydelse i 5:4 ÄktB: Om makarna lever åtskilda sedan minst två år...

Har man flyttat ihop och isär och ihop och isär kan man alltså inte plussa ihop perioderna man har levt isär.
    Håller med
  • Anonym (Dags nu)

Ok...tack för svar

Ett tillägg är att hon inte flyttat in och ut, utan befunnit sig i sitt hemland men det är väl samma sak antar jag.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Dags nu) skrev 2018-10-23 18:46:56 följande:

Ett tillägg är att hon inte flyttat in och ut, utan befunnit sig i sitt hemland men det är väl samma sak antar jag.

Nja. För det första ska de två åren vara i streck, vilket inte är fallet med er som jag förstår det. Det kravet innebär också att situationer med tillfälligt upprepad frånvaro faller bort. För det andra är kravet att ni ska ha levt isär, så det räcker inte att den ena har varit frånvarande från det gemensamma hemmet. Många har ju arbeten som innebär att man är frånvarande i längre perioder, men för den sakens skull anses man inte per automatik ha levt isär.
Svar på tråden Fråga ang betänketid vid skilsmässa