• Äppelcidervinäger

Trött på min man som inte konverserar.

Min man är så j*vla jobbig när han inte kommunicerar med mig alla gånger till den grad som jag känner att jag behöver. Är alla män på detta vis eller bara han?

I morse var han i skogen med vår dobermann-tik på 1 år och kom hem så snabbt så jag inte trodde att de gått ända till skogen över huvud taget... Han förkortar promenaderna hela tiden och ljuger att så inte är fallet.....

När jag ber han att ta hunden till parken (då jag själv är en duktig elev på komvux, och har sällan tid för vår tik, vilket han vet om), så säger han att han redan varit i skogen istället, och så är det färdigpratat och han går och stänger om sig. 

Vår tik har redan börjat visa upp tecken för att vara smått aggressiv när hon inte får all motion hon behöver, men han har inte en hjärna som kan förutspå alla risker och se in i framtiden...

Jag undrar så ofta om det är bara han eller alla män som har fel på sina kromosomer på detta sätt? Min mormor som jag står nära säger att alla män är dåliga på just detta sätt och har tunnelseende, och tänker inte ur många perspektiv. Skrikandes

Vi har även en dotter hemma på 7 år, så hunden får absolut inte bli arg med tiden. Det finns ingen annan lösning än att han förbättrar sig eller åtminstone kommunicerar mer med mig så vi lättare kommer på en lösning tillsammans!!!

Skönt att få skriva av sig lite... Jag undrar främst om era män är likadana, så att det här är bara något att svälja, och att det inte finns något att göra åt?

• Svar på tråden Trött på min man som inte konverserar.
  • Äppelcidervinäger

Konverserande, kommunicerande = Samtala. De är i många fall varandras synonymer... Off Topic, men ändå.

Han låser om sig och förkortar konversationerna onödigt mycket och det känns inte som om han lägger mycket energi i vårat äktenskap. Gråter Det är ett av huvudproblemen (men inte det enda problemet).

När vi höll på att välja hund så var han sk*t envis med att det skulle bli en dobermann, annars skulle han inte velat få en människas bästa vän alls. Han Visste att det skulle bli extra arbete, det var precis vad han önskade!

Jag gick med på en dobermann för att jag visste att hunden skulle vara främst hans. Jag hatar när han inte följer vår plan alla gånger...

Även om jag skulle vilja gå ut med denna underbara dobermann-tik (som jag älskar som en bebis) så skulle jag aldrig klarat det för hon är på tok för stark för mig... Det är helt uteslutet.

Att sälja henne är också helt uteslutet. Jag blir upprörd av bara tanken. Hon är mitt älskade andra barn, och jag gör vad jag kan i.o.m. att jag gör tricks med henne varje dag. Oskyldig

Efter lite tjafs igår så lovade han att gå med hunden längre igen... Men det är så tråkigt att man måste tjafsa fram Allt när det gäller honom, att han inte förstår själv från hela början... Han och den usla kommunikationen. Rynkar på näsan Aja, det finns inget man kan göra. :-/ Tack för alla råd...

• LFF
    Äppelcidervinäger skrev 2018-10-27 09:48:52 följande:

Konverserande, kommunicerande = Samtala. De är i många fall varandras synonymer... Off Topic, men ändå.

Han låser om sig och förkortar konversationerna onödigt mycket och det känns inte som om han lägger mycket energi i vårat äktenskap.  Det är ett av huvudproblemen (men inte det enda problemet).

När vi höll på att välja hund så var han sk*t envis med att det skulle bli en dobermann, annars skulle han inte velat få en människas bästa vän alls. Han Visste att det skulle bli extra arbete, det var precis vad han önskade!

Jag gick med på en dobermann för att jag visste att hunden skulle vara främst hans. Jag hatar när han inte följer vår plan alla gånger...

Även om jag skulle vilja gå ut med denna underbara dobermann-tik (som jag älskar som en bebis) så skulle jag aldrig klarat det för hon är på tok för stark för mig... Det är helt uteslutet.

Att sälja henne är också helt uteslutet. Jag blir upprörd av bara tanken. Hon är mitt älskade andra barn, och jag gör vad jag kan i.o.m. att jag gör tricks med henne varje dag. 

Efter lite tjafs igår så lovade han att gå med hunden längre igen... Men det är så tråkigt att man måste tjafsa fram Allt när det gäller honom, att han inte förstår själv från hela början... Han och den usla kommunikationen.  Aja, det finns inget man kan göra. :-/ Tack för alla råd...

Många lydnadsövningar kan man träna inne. Allt från lydnadsettan till eliten så finns det många delar där det är bra att köra inlärningen inne utan störning.

Vad gäller att gå ut med henne så finns det koppelhjälpmedel som gör att hin inte får samma styrka. Även där kan ni träna in att "gå fint" eller fot inne.

Alltså lite mer och nyttigare saker i längden än bara trix. Titta även på nosework och doftinlärning där hon ska lära sig att identifiera och markera på specifika dofter.
  • Mimosa86
    Godisbuske skrev 2018-10-26 17:06:57 följande:

Män är ju oftast logiska och inte känslostyrda.

Så om ni verkligen vill nå fram ibland, så måste ni tänka lite som en man.

Konkret säga saker ni vill ha eller ha gjort.  steg 1 steg 2 steg 3 osv. så långt som behövs. Ja som en lista typ.

Vad är ologiskt med att rasta en hund?
  • Godisbuske
    Mimosa86 skrev 2018-10-28 20:42:31 följande:
    Vad är ologiskt med att rasta en hund?
    Nu var väl bara hunden ett exmpel för stunden. Som hon känslomässigt flippa över just nu. Har ju svårt att tänka mig att kommunikations problem innefattar bara utgång med jycken.

Tänkte lite logiskt. 
  • MsFry
    Godisbuske skrev 2018-10-26 17:06:57 följande:

Män är ju oftast logiska och inte känslostyrda.

Så om ni verkligen vill nå fram ibland, så måste ni tänka lite som en man.

Konkret säga saker ni vill ha eller ha gjort.  steg 1 steg 2 steg 3 osv. så långt som behövs. Ja som en lista typ.

Det där du beskriver är inte logik, det är undervisning. Som om mannen vore ett barn som behöver tydliga och klara stegvisa instruktioner. Trams!

Självklart kan män tänka själva (speciellt om de nu är så logiska som du påstår) utan att behöva ha en kvinna som curlar dem genom tillvaron. Det handlar bara om att ta lite eget ansvar.
  • CitronTulo

Själv väger jag 50 kg och gick med hundar som vägde betydligt mer än mig när jag jobbade på hunddagis.. En så stor hund måste ju såklart uppfostras och lyda sin husse och matte, klarar man inte av att sätta sig själv i respekt hos en sån hund så ska man inte ha en stor stark jycke! Då utsätter man både sig själv och andra för fara!! Det finns också hjälpmedel, tex halsband som gör att man lättare får kontroll över hunden om den drar.

En dobberman är ingen "bebis" och du ska inte behandla den som en sån!

När du säger att det är uteslutet att sälja hunden så tycker jag att du tänker väldigt egoistiskt! Inte ett dugg på vad hunden behöver (som du säger att du älskar..). Du menar att du inte KAN gå med hunden och din man VILL inte, du märker redan att hunden börjar bli aggressiv! Vart tror du att det kommer att sluta?? Ska du vänta tills hunden gör ett utfall mot din dotter innan du fattar??

• Plupp73

En dobermann är en hundras som kan bli väldigt skarp och verkligen måste uppfostras och få regelbunden träning om den inte skall bli farlig.

Se till att sköta hunden, annars bör ni göra er av med den. Avseende kommunikation rekommenderar jag parterapi

• Godisbuske
    MsFry skrev 2018-10-29 06:03:39 följande:
    Det där du beskriver är inte logik, det är undervisning. Som om mannen vore ett barn som behöver tydliga och klara stegvisa instruktioner. Trams!

Självklart kan män tänka själva (speciellt om de nu är så logiska som du påstår) utan att behöva ha en kvinna som curlar dem genom tillvaron. Det handlar bara om att ta lite eget ansvar.
    Ja kalla det va du vill.  Men om ni vill nå fram till 97% av männen, så använd steg för steg.

Ja som en instruktion och fråga om han har förstått.  Tydligen så är han ju ett barn. 

1. Jag vill att du går ut med hunden. ( För jag är en duktigt elev på komvux )
    2. Jag vill att du går till skogen med hunden. 
    3. Jag vill att du är där i 26 minuter och 5 sekunder.
    4. Jag vill att hunden skall springa hoppa leka. Så hunden blir stimulerad.
    5. Kan du göra detta för mig så blir jag glad. Mina ben kommer vara öppna oftare.
    6. Har du förstått ? Bekräfta !
  • Äppelcidervinäger
    CitronTulo skrev 2018-10-29 08:02:05 följande:

Själv väger jag 50 kg och gick med hundar som vägde betydligt mer än mig när jag jobbade på hunddagis.. En så stor hund måste ju såklart uppfostras och lyda sin husse och matte, klarar man inte av att sätta sig själv i respekt hos en sån hund så ska man inte ha en stor stark jycke! Då utsätter man både sig själv och andra för fara!! Det finns också hjälpmedel, tex halsband som gör att man lättare får kontroll över hunden om den drar.

En dobberman är ingen "bebis" och du ska inte behandla den som en sån!

När du säger att det är uteslutet att sälja hunden så tycker jag att du tänker väldigt egoistiskt! Inte ett dugg på vad hunden behöver (som du säger att du älskar..). Du menar att du inte KAN gå med hunden och din man VILL inte, du märker redan att hunden börjar bli aggressiv! Vart tror du att det kommer att sluta?? Ska du vänta tills hunden gör ett utfall mot din dotter innan du fattar??

Hunden får vad den behöver nu. Jag skrev ju att han lovade att gå med hunden längre igen. Men detta ändrades BARA för att jag tjafsade med honom först, vilket jag egentligen inte orkar...
  • Äppelcidervinäger
    Godisbuske skrev 2018-10-29 19:05:48 följande:
    Ja kalla det va du vill.  Men om ni vill nå fram till 97% av männen, så använd steg för steg.

Ja som en instruktion och fråga om han har förstått.  Tydligen så är han ju ett barn. 

1. Jag vill att du går ut med hunden. ( För jag är en duktigt elev på komvux )
    2. Jag vill att du går till skogen med hunden. 
    3. Jag vill att du är där i 26 minuter och 5 sekunder.
    4. Jag vill att hunden skall springa hoppa leka. Så hunden blir stimulerad.
    5. Kan du göra detta för mig så blir jag glad. Mina ben kommer vara öppna oftare.
    6. Har du förstått ? Bekräfta !
    Tack Godisbuske, jag kommer verkligen prova det här. Bättre att förklara allt i detalj innan, än att tjafsa i efterhand om det inte blir som tänkt sig...  Så tack. Solig
  • LFF
    Äppelcidervinäger skrev 2018-10-30 08:20:50 följande:
    Tack Godisbuske, jag kommer verkligen prova det här. Bättre att förklara allt i detalj innan, än att tjafsa i efterhand om det inte blir som tänkt sig...  Så tack. Solig
    Det enda du bör tänka på är att er hund inte behöver "springa hoppa leka" utan spårträning, lydnadsträning, mental stimulans, för att bli en trevlig hund.
Svar på tråden Trött på min man som inte konverserar.