• Mandypandy2

    Tradera missnöjd köpare

    Hej, behöver råd gällande en traderaauktion. Sålde nyligen en jacka på tradera. Jackan var i fint skick och använd knappt en säsong vilket jag skrev i annonsen.

    Köparen har nu hört av sig och vill häva köpet då hon säger att hon upptäckt ett litet hål under mudden på ena ärmen, hon bifogar bild och hålet ser ut att vara ungefär en mm, kan tänka mig att det är en dunfjäder som åkt ut där, köparen säger också att knappen på fickan ?kärvar? att den är hård att både stänga och öppna, (är alltså en knapp man knäpper på fickan) inget jag märkt själv och förstår inte rikigt hur det påverkar funktionen.

    Jag vet inte vad jag ska göra i detta läge, synade jackan noga innan och den är jättefin och tycker verkligen jag angav skicket rättvist, jag skrev inte att den var i nyskick utan fint skick vilket jag uppriktigt tycker. Misstänker att köparen ångrar sig då jackan såldes ganska dyrt och försöker hitta fel i efterhand, Men tycker detta är jättesvårt. Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Tradera missnöjd köpare
  • complicit

    1 mm hål och en kärvande knapp... jag hade inte betalat tillbaka en krona. Skriv att jackan är såld i fint begagnat skick efter annonsbeskrivning och ebjud dig att skicka nål och tråd så hon kan sy igen det lilla hålet. Sedan struntar du i henne om hon fortsätter bråka om det.

  • julle92

    Finns väl dessutom regler från traderas sida om huruvida man kan häva ett köp? Har för mig att det står att lagt bud är bindande.

  • Anonym (Kompromissa)

    Om jackan var dyr tycker jag att en rimlig kompromiss är att vägra hävning men erbjuda återbetalning av ca 10 % så köparen kan åtgärda felen själv.

  • Furti
    julle92 skrev 2018-10-29 11:44:18 följande:

    Finns väl dessutom regler från traderas sida om huruvida man kan häva ett köp? Har för mig att det står att lagt bud är bindande.


    Lagstiftning går dock före Traderas regler, om det skulle finnas motstridigheter.
  • Anna60

    Privata köp går under "befintligt skick" enligt lag. Nej, du behöver inte häva köpet.

  • Amla07

    Neka, det är en begagnad vara som sålts i befintligt skick, och ett hål som är så litet att en fjäder kan ha orsakat det påverkar inte funktionen och är inte att anse som ett väsentligt fel. Hålet kan ha tillkommit efter köpet dessutom. Köpet gäller. Om köparen ångrat sig får hon väl sälja jackan vidare, hon har inget att komma med här.

  • Anonym (Lalla)

    Lägg till: ej ångerrätt, vid nästa försäljning..

  • Anonym (jur)
    Furti skrev 2018-10-29 11:55:19 följande:
    Lagstiftning går dock före Traderas regler, om det skulle finnas motstridigheter.
    Vilken lagstiftning tänker du främst på i detta fall med handel mellan privatpersoner?
  • Mandypandy2

    Tack för alla svar! Jag skrev att jag inte går med på att häva köpet men att hon kan få 10% rabatt som kompensation som nån föreslog, tycker väl egentligen inte jag ska betala tillbaka något alls, men är rädd att få dåligt omdöme, tyvärr får jag det kanske ändå

  • Anonym (Traderian)

    Jobbade länge på Tradera, och det här var ett återkommande problem mellan köpare och säljare...det är ju svårt att komma överens om något som man har olika uppfattningar om. Men jag antar och hoppas du valde skicket "begagnad" i din annons?

    Vi tipsade ofta om att om köparen var missnöjd så kunde man kanske kompromissa med att säljaren betalade tillbaka en del av summan, men inte hela. Men i det här fallet är det en sån liten grej verkar det som, så man nästan bara får förklara att hon köpte den i begagnat men fint skick, och att hennes bud är bindande. Vilket det är..

    Jag hade låtit henne nöja sig med det, eller max en 50lapp tillbaka så hon kunde köpa ny knapp eller nål och tråd .

  • Mandypandy2
    Anonym (Traderian) skrev 2018-10-29 20:50:48 följande:

    Jobbade länge på Tradera, och det här var ett återkommande problem mellan köpare och säljare...det är ju svårt att komma överens om något som man har olika uppfattningar om. Men jag antar och hoppas du valde skicket "begagnad" i din annons?

    Vi tipsade ofta om att om köparen var missnöjd så kunde man kanske kompromissa med att säljaren betalade tillbaka en del av summan, men inte hela. Men i det här fallet är det en sån liten grej verkar det som, så man nästan bara får förklara att hon köpte den i begagnat men fint skick, och att hennes bud är bindande. Vilket det är..

    Jag hade låtit henne nöja sig med det, eller max en 50lapp tillbaka så hon kunde köpa ny knapp eller nål och tråd .


    Tack för svaret, ja precis valde skicket begagnad i annonsen, väljer bara nyskick om det är absolut nyskick, och försöker verkligen alltid vara så ärlig som möjligt och hellre underdriva skicket, därför känns detta så tråkigt. Köparen svarade nu att antingen tar jag tillbaka jackan eller så ger hon dåligt omdöme.
  • Mandypandy2

    Hon skickade en till bild nu, på den ser hålet lite större ut, som att det är lite slitet på jackärmen typ, blir jätteosäker nu..men tycker kanske samtidigt att om man skriver att den är använd knappt en säsong att det kan vara rimligt att den har någon liten slitning, har ju inte angett den som nyskick och annars är jackan så fin, men jag vet inte

  • Amla07

    Strunta i henne, låt henne lämna dåligt omdöme då. Det är helt ogrundat, det där är ju ingenting.

  • Anonym (Traderian)
    Mandypandy2 skrev 2018-10-30 11:03:08 följande:

    Tack för svaret, ja precis valde skicket begagnad i annonsen, väljer bara nyskick om det är absolut nyskick, och försöker verkligen alltid vara så ärlig som möjligt och hellre underdriva skicket, därför känns detta så tråkigt. Köparen svarade nu att antingen tar jag tillbaka jackan eller så ger hon dåligt omdöme.


    Förstår när jag såg bilden du la ut....verkligen inget att haka upp sig på kan man tycka. Tradera kan ju inte hjälpa så mycket att ta bort negativa omdömen men du får ju iallafall en chans att svara på omdömet om hon skulle lämna ett
  • Anonym (Hahahhaajhahjaja)

    Hahahaha vilken dåre! Blocka idioten.

Svar på tråden Tradera missnöjd köpare