• 10oktober

Vänta med syskon eller operera?

Hej!

Jag och min man har en son på 1 år. I somras fick jag diagnosen hypertyreos, alltså en överproducerande sköldkörtel. Jag medicinerar för detta och ska så göra i 18-24 månader. Under denna tid plus ytterligare ett år efter får jag inte bli gravid.

Det finns en möjlighet att operera bort sköldkörteln också, vilket ger mig kronisk underproduktion och livslångt beroende av Levaxin. (Tredje alternativet, radioaktivt jod, är inget alternativ för mig).

Återfallsrisken för min sjukdom är relativt hög, ca 50%. Graviditet är en riskfaktor för återfall så jag är ju självklart rädd att jag får tillbaka det om jag blir gravid igen. Är ganska säker på att det var det första graviditeten som utlöste sjukdomen.

Så nu går jag och funderar på det här med syskon. Om jag inte får tillbaka sjukdomen under det där året då jag inte medicinerar, så kommer jag vara 32 och vår son 4 när vi får försöka börja med syskon. Jag känner en viss ålderspanik, men det känns värre att det kommer vara åtminstone 5 år mellan barnen. Jag vet att man inte kan planera sånt här, men det är definitivt längre än vi tänkte oss. Eventuellt vill vi ha ett tredje barn också.

Vill bara kolla lite, hur hade ni andra gjort? Chansat på att allt går vägen och acceptera det faktum att sonen (och jag) hinner bli äldre än tänkt? Eller göra nått så drastiskt som att operera bort sköldkörteln för att slippa vänta och slippa oroa sig för återfall som kan fördröja syskon ytterligare?

Jag undanber mig tips och råd om alternativmedicin och kostomläggningar, tack!

• Svar på tråden Vänta med syskon eller operera?
  • 2barnsmorsan

Jag hade personligen kört på medicinering och skjutit upp syskonplanerna till efter medicineringen. Jag skulle vilja undvika en livslång underproduktion om jag kunde.

Svar på tråden Vänta med syskon eller operera?