• Anonym (Flickvän)

Hur tänker "den andra kvinnan"?

Jag har nyligen kommit på min pojkvän med att ha varit otrogoen. Jag hade misstänkt detta ett tag och kontaktade kvinnan via facebook som jag då trodde han var otrogen med. Var inget konstigt i det jag skrev, väldigt enkelt ville jag veta om de hade kontakt och om det var mer än bara prata de gjorde. Att jag tyckte det var bäst för alla om saningen kom fram. Hon valde att inte svara.

Kanske inte jätte konstigt att hon inte svarade men jag funderar ändå på varför. Vart finns samvetet hos människor? Jag var i desperat behov av sanning då min pojkvän inte gav mig det. Varför väljer man att hjälpa någon att skada en annan person? Vad trodde hon att hon skulle få ut av de, en KK eller hade hon hoppats på att de skulle bli ett par? Självklart är ju de säkert väldigt induviduellt men jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är okej och att man vill vara "den andra kvinnan". Att man vet att någon annan blir skadad, att man till och med blir kontaktad av flickvänen men väljer att låta henne fortsätta bli lurad.

Självklart har ju inte hon någon skyldighet till mig men ändå...
    Risken finns nu att jag bara blir förbanad och inte något klokare men hur har tankarna gått för er som har varit med en man som har en partner?

Fick tillslut reda på att det jag misstänkte var sant och pojkvänen erkände. Jag har så stor lust på att skriva till henne igen men det är säker jätte dumt att lägga energin på de. Men vill att hon ska veta att jag vet typ, och att hur illa jag tycker om henne...
    Äsch känns ganska barnsligt men.

• Svar på tråden Hur tänker "den andra kvinnan"?
  • Mimosa86

Älskarinnan är ett icke problem här. Hon hade aldrig kommit in i din värld om du kille varit en bra person och håller sig till dig.

Där är han som har gjort fel här. Det är hans ansvar. Sen att hon är en taskig person som inte hyst empati för dig är inte grundproblemet här.

• Anonym (Peachy)
    Anonym (A) skrev 2018-11-02 08:19:34 följande:

De tänker i princip uteslutande på sig själva och skiter fullständigt i vilka konsekvenser det får för andra. Ja självklart finns de som inte vet att mannen är upptagen när de börjar träffas men i alla andra fall så. Man får använda hjärnan lite, blir man serverad en snyfthistoria om hur dåligt förhållandet egentligen är eller hur illa han blir behandlad av sin fru så köper man inte det rakt av. Då är man otroligt naiv.

Vad spelar det för roll?

I din värld är den andra kvinnan empatilös, egoistisk och kall.

Finns många trasiga människor som söker kärlek, eller som är naiva som du säger.

Problemet är ju den otrogna mannen som sviker sin partner. Det är där du ska rikta din ilska och ditt fokus.

Det finns alltid en anledning till att en partner är otrogen.

Det gäller att våga se det, hur obehagligt det än känns.
  • Anonym (Peachy)
    Mimosa86 skrev 2018-11-02 08:20:42 följande:

Älskarinnan är ett icke problem här. Hon hade aldrig kommit in i din värld om du kille varit en bra person och håller sig till dig.

Där är han som har gjort fel här. Det är hans ansvar. Sen att hon är en taskig person som inte hyst empati för dig är inte grundproblemet här.

Håller med!

Men det verkar vara enklare för de flesta att lägga skulden på älskarinnan och utmåla henne som empatilös och egoistisk, istället för att gå till botten med varför ens egen partner valt att vara otrogen.
  • Anonym (Flickvän)

Självklart ligger det stora ansvaret hos min pojkvän och det är han som skadat mig och inget skulle hänt om inte han tog det första steget. Det håller jag absolut med om och har inte sagt något annat. Men jag vet själv att jag aldrig skulle kunna vara med i en sån handling där jag vet att någon blir skadad och att jag faktiskt kan stoppa det men väljer att inte göra de. Så hur tankegången går hos den andra kan jag för allt i världen inte förstå.

• Anonym (Peachy)
    Anonym (Flickvän) skrev 2018-11-02 11:12:32 följande:

Självklart ligger det stora ansvaret hos min pojkvän och det är han som skadat mig och inget skulle hänt om inte han tog det första steget. Det håller jag absolut med om och har inte sagt något annat. Men jag vet själv att jag aldrig skulle kunna vara med i en sån handling där jag vet att någon blir skadad och att jag faktiskt kan stoppa det men väljer att inte göra de. Så hur tankegången går hos den andra kan jag för allt i världen inte förstå.

Du har heller ingen aning om hur din pv lagt upp sin story för henne, och vad hon har i bagaget.

Lätt att färgas av sitt eget tänk, och i sina egna scenarion.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Peachy) skrev 2018-11-01 19:56:55 följande:
    Håller med övriga, varför lägga så stort fokus på henne? Du kommer aldrig få veta ändå.
    Eller känns det bättre om din pv dissade henne, hon var kär i honom men inte han i henne osv.
    Han kan ha lurat i henne vad tusan som helst, att han o du har det uselt osv. Man är inte otrogen om man är tillfreds med sig själv och sin partner.
    Tycker du ska lägga fokuset på dig själv och hur du nu ska gå vidare efter hans svek, istället för att gissa vad den andra kvinnan ev tyckte, tänkte, ville och hoppades.
    Håller med
  • Anonym (man)
    Anonym (Flickvän) skrev 2018-11-02 11:12:32 följande:

Ja, så varför lägger du så mycket fokus på vad hon tänkte, kände och ville?

Om hon inte visste om dig så klan hon inte klandras, och då är det bara din kille som är ett as, om hon visste om dig så är båda as. I vilket fall som helst så är din kille ett as och det är egentligen det enda du behöver veta för att ta ett beslut.
  • Anonym (Den andra)

Jag är en sån. Har inte ett dugg dåligt samvete och tänker inte alls på omständigheter. De timmar vi tillbringar tillsammans är mellan oss. Jag fanns före henne och har därmed inte valt min status som nr 2. Att han väljer att fortsätta träffa mig ibland får stå för honom. Han skulle väl inte göra det om han var helt nöjd med sin nuvarande tänker jag, men vi pratar inte om det.

Om HON skulle höra av sig via mess skulle jag inte svara. Om hon ringde skulle jag hänvisa till mannen utan att lämna någon info. Det är hans soppa att reda i, inte min.

Och vår relation? Tja, vi är väl kk, men visst finns det lite känslor också. Annars fortsätter i alla fall inte jag att träffa någon regelbundet. Men, det är inte jag som förstör deras relation. Jag utgör inget hot, jag är bara en plump i marginalen.

• Anonym (man)
    Anonym (Den andra) skrev 2018-11-06 22:56:18 följande:

Jag är en sån. Har inte ett dugg dåligt samvete och tänker inte alls på omständigheter. De timmar vi tillbringar tillsammans är mellan oss. Jag fanns före henne och har därmed inte valt min status som nr 2. Att han väljer att fortsätta träffa mig ibland får stå för honom. Han skulle väl inte göra det om han var helt nöjd med sin nuvarande tänker jag, men vi pratar inte om det.

Om HON skulle höra av sig via mess skulle jag inte svara. Om hon ringde skulle jag hänvisa till mannen utan att lämna någon info. Det är hans soppa att reda i, inte min.

Och vår relation? Tja, vi är väl kk, men visst finns det lite känslor också. Annars fortsätter i alla fall inte jag att träffa någon regelbundet. Men, det är inte jag som förstör deras relation. Jag utgör inget hot, jag är bara en plump i marginalen.

Så du DELTAR i hans otrohet (det är ju dig han ligger med) men du tycker ändå inte du har något ansvar för konsekvenserna?

Intressant sätt att se på saker... resonerar du likadant även i andra sammanhang där det är du som drabbas av andras medverkan? A och B hjälps åt att göra något mot dig men det är bara A som är dum för B känner inte dig?
  • Anonym (Den andra)
    Anonym (man) skrev 2018-11-07 21:36:23 följande:

Så du DELTAR i hans otrohet (det är ju dig han ligger med) men du tycker ändå inte du har något ansvar för konsekvenserna?

Intressant sätt att se på saker... resonerar du likadant även i andra sammanhang där det är du som drabbas av andras medverkan? A och B hjälps åt att göra något mot dig men det är bara A som är dum för B känner inte dig?

Precis så. Jag ställer krav på dem som står mig nära när det gäller hur de behandlar mig. En okänd tredje part kan omöjligt hållas ansvarig, om det inte är en brottslig handling vill säga. Skulle jag bli bedragen är det ju min partners svek jag måste hantera och hans förtroendekapital som blir förbrukat. Jag skulle aldrig gå på älskarinnan. Jag har upplevt det och agerat just så, så jag pratar inte hypotetiskt.

Slutligen: otrohet är inte särskilt snyggt. Men det är ett tecken på att en relation inte mår bra. Framför allt är det mänskligt, oavsett vad man har för åsikter om det generellt
  • Anonym (man)
    Anonym (Den andra) skrev 2018-11-07 22:58:39 följande:
    Precis så. Jag ställer krav på dem som står mig nära när det gäller hur de behandlar mig. En okänd tredje part kan omöjligt hållas ansvarig, om det inte är en brottslig handling vill säga. Skulle jag bli bedragen är det ju min partners svek jag måste hantera och hans förtroendekapital som blir förbrukat. Jag skulle aldrig gå på älskarinnan. Jag har upplevt det och agerat just så, så jag pratar inte hypotetiskt.

Slutligen: otrohet är inte särskilt snyggt. Men det är ett tecken på att en relation inte mår bra. Framför allt är det mänskligt, oavsett vad man har för åsikter om det generellt
    Vad märkligt då att folk döms hela tiden för medhjälp och medverkan... det borde ju inte vara möjligt om tredje part inte har något ansvar som du säger? Man verkar i motsats till din teori utgå ifrån vad folk gör istället för om vem som kände vem? Typ A och B hjälps åt att utföra en handling och därför anses båda vara ansvariga.

Nope, otrohet är alltid ett tecken på att personen är en feg och falsk person som föredrar att svika och ljuga framför att lösa eventuella problem på ett värdigt sätt. Att det alltid beror på problem i förhållandet är en myt eftersom folk är otrogna även i bra förhållanden. I grunden handlar det om egoism och feghet.

Det är mycket som är mänskligt, att skita och pissa är mänkligt men folk väljer ju oftast att göra det på ett lämpligt ställe. Att bli arg är också mänskligt men alla går ju inte lös på folk för att de är arga utan klarar av att hantera sin ilska på bättre sätt. Varför skulle man inte kunna göra likadant när det gäller kåthet / förälskelser?
  • Anonym (Peachy)
    Anonym (man) skrev 2018-11-07 23:16:54 följande:

Vad märkligt då att folk döms hela tiden för medhjälp och medverkan... det borde ju inte vara möjligt om tredje part inte har något ansvar som du säger? Man verkar i motsats till din teori utgå ifrån vad folk gör istället för om vem som kände vem? Typ A och B hjälps åt att utföra en handling och därför anses båda vara ansvariga.

Nope, otrohet är alltid ett tecken på att personen är en feg och falsk person som föredrar att svika och ljuga framför att lösa eventuella problem på ett värdigt sätt. Att det alltid beror på problem i förhållandet är en myt eftersom folk är otrogna även i bra förhållanden. I grunden handlar det om egoism och feghet.

Det är mycket som är mänskligt, att skita och pissa är mänkligt men folk väljer ju oftast att göra det på ett lämpligt ställe. Att bli arg är också mänskligt men alla går ju inte lös på folk för att de är arga utan klarar av att hantera sin ilska på bättre sätt. Varför skulle man inte kunna göra likadant när det gäller kåthet / förälskelser?

Vad skulle otrohet bero på menar du, om det inte är pga problem i förhållandet?

Är man otrogen i en bra relation så tyder det väl på något problem?

Eller menar du att man är otrogen trots att man mår bra, trivs i sin relation och är tillfreds med sitt liv?

Då är det kanske så, att människan till sin grundläggande biologi inte är monogam?

Monogami är ju något vi människor uppfunnit och gjort till norm. Eller hur?
  • Anonym (Man 47)
    Anonym (Den andra) skrev 2018-11-06 22:56:18 följande:

Om kvinnan har 3 barn då o mannen kör för fullt med dig ......klart att du inte behöver pippa med han.... men du gör ju ett eget val.

Men du tänker enbart på dig och dina lustar.

Vilken man skulle vilja vara ihop med sån på riktigt?

Fast det är klart ...du vill ju bara ha kuken å kroppen ....hoppas du nöjer med det resten av livet med. Tjejen som vi kan knulla ...sen bara gå därifrån ....fan va skönt.

Fortsätt så ...det kan inte bli bättre ...

Tänk om du blir gravid ....vem fan bryr sig.

Det är då inte min unge.
  • Anonym (E)

Jag har varit med en hel drös gifta och upptagna män. Vi är vuxna människor och var och en av oss får själva stå för eventuella konsekvenser av våra handlingar. Om någon mans respektive hade skrivit till mig står min lojalitet såklart till mannen, eftersom det är honom jag har en relation till. Det är inte min sak att avslöja hans hemligheter. Även om jag inte ser någon framtid med mannen ifråga har man ju en typ av vänskapsrelation som innebär att man inte röjer varandra i en sådan situation.

De flesta som är otrogna har väldigt "bra" ursäkter som de drar för sina älskarinnor, som rättfärdigar deras beteende. Det jag menar är att din pojkvän mycket väl kan ha målat upp en bild av dig som inte alls stämmer med verkligheten och på så vis redan från början vänt sitt prassel emot dig.

Men har du konstaterat att han varit otrogen ser jag inte vitsen med att hänga kvar och kräva massa svar och förklaringar eller hysa agg. Det vinner ju inte DU på.

• Anonym (Peachy)
    Anonym (Man 47) skrev 2018-11-07 23:47:42 följande:

Om kvinnan har 3 barn då o mannen kör för fullt med dig ......klart att du inte behöver pippa med han.... men du gör ju ett eget val.

Men du tänker enbart på dig och dina lustar.

Vilken man skulle vilja vara ihop med sån på riktigt?

Fast det är klart ...du vill ju bara ha kuken å kroppen ....hoppas du nöjer med det resten av livet med. Tjejen som vi kan knulla ...sen bara gå därifrån ....fan va skönt.

Fortsätt så ...det kan inte bli bättre ...

Tänk om du blir gravid ....vem fan bryr sig.

Det är då inte min unge.

Hört om kaka söker maka?

I din värld är ju både den andra kvinnan och den otrogna mannen egoistiska svin som bara tänker på sig själva.

Varför ska den bedragna frun leva med en sådan man som tillhör ett eget släkte av befolkningen? De empatilösas skara.

Man undrar varför de ens gifte sig när de är så olika, och inte ens känner varandras inre sanna natur.

Jag är inte ett fan av otrohet, bara konstaterar att en stor del av befolkningen verkar ha stora problem med monogami. Ändå vågar folk gifta sig och ta för givet att ens egen partner är monogam.
  • Anonym (man)
    Anonym (Peachy) skrev 2018-11-07 23:37:26 följande:
    Vad skulle otrohet bero på menar du, om det inte är pga problem i förhållandet?

Är man otrogen i en bra relation så tyder det väl på något problem?

Eller menar du att man är otrogen trots att man mår bra, trivs i sin relation och är tillfreds med sitt liv?

Då är det kanske så, att människan till sin grundläggande biologi inte är monogam?

Monogami är ju något vi människor uppfunnit och gjort till norm. Eller hur?
    Om det vore som du påstår så skulle ju precis alla vara otrogna så fort de inte är nöjda med sitt förhållande och så är det ju inte eller hur? Bevisligen går det att låta bli att vara otrogen även om man är missnöjd.

Nej, om man är otrogen i en bra relation så är det inte problem i relationen som är problemet för den är ju som sagt bra. Enligt otrogna själva som svarat på enkäter hos bla VM så har det visat sig att spänning och variation är den primära anledningen till otrohet, problem i förhållande kom längre ner.

Polly har ingenting med otrohet att göra, svek och lögner är precis lika ovälkomna i pollyförhållanden som mono. Dessutom är det irrelevant för ingen har ju tvingat in en i ett monoförhållande, man har valt det själv. Om man inte är mono, varför går man då in i ett monoförhållande? Varför inte välja ett pollyförhållande istället?

Monogami eller pollyamori är inga "uppfinningar" det är val. Och faktum är att ingen vet hur människor levt genom tiderna, om vi varit polly eller mono, eller serie... det finns teorier men inga säkra bevis för varken det ena eller andra. Men det har som sagt ingenting med saken att göra. För vilket slags förhållande man väljer är upp till var och en men BÅDA måste ju vara med på det.

De flesta älskarinnor verkar resonera som du och det kan jag förstå för man vill ju inte se den man ligger med som en falsk och samvetslös person som inte bryr sig ett skit om vad han utsätter fru och barn för bara han får doppa. En sån person är ju rent avtändande. Då vill man ju hellre se honom som ett stackars offer för omständigheterna och påtvingad monogami. Dessutom är det ju lägligt för en själv också för då är man ju inte med och sabbar deras förhållande, den var ju trasig redan innan och det låter ju klart bättre än att man egentligen bara skiter i vad man deltar i att utsätta hans fru och barn för bara man får sina behov tillfredsställda.
  • Anonym (man)
    Anonym (Peachy) skrev 2018-11-08 08:56:44 följande:
    Hört om kaka söker maka?

I din värld är ju både den andra kvinnan och den otrogna mannen egoistiska svin som bara tänker på sig själva.

Varför ska den bedragna frun leva med en sådan man som tillhör ett eget släkte av befolkningen? De empatilösas skara.

Man undrar varför de ens gifte sig när de är så olika, och inte ens känner varandras inre sanna natur.

Jag är inte ett fan av otrohet, bara konstaterar att en stor del av befolkningen verkar ha stora problem med monogami. Ändå vågar folk gifta sig och ta för givet att ens egen partner är monogam.
    Fast så är det ju? Hur menar du att det INTE skulle vara egoistiska att svika och ljuga för någon som litar på en? Och på vilket sätt är det INTE egoistiskt att medvetet delta i nåt sånt?

Varför ska frun leva med en sån man? För att hon inte vet såklart, för att han är så feg att han inte låter henne veta vad han gör så han kan få behålla både henne och älskarinnan.

Och du som älskarinna vet mer om honom än vad frun gör menar du? Vad vet du om honom egentligen annat än det han säger? Och om han kan ljuga för mamman till hans barn varför skulle han vara ärlig mot dig? Det här är ett så typiskt älskarinna resonemang. Man vet att snubben är falsk och har inga som helst problem med att svika och ljuga, men på något sätt så inbillar man sig att det bara gäller andra, mot dig är han alltid ärlig såklart för du är så mycket speciellare för honom än någon annan

En stor del av befolkningen har inte alls problem med monogami för de har själva valt det, de hade kunna välja polly istället men valde monogami. Däremot har en stor del av befolkningen stora problem med ärlighet och egoism och anser sig ha rätt att leva lite som de vill i smyg men låtsas vara mono eftersom de är för lata och bekväma för att behöva välja det ena eller det andra och då väljer de att behålla både och istället men i smyg såklart för inte fan vill de att frun/mannen ska ha samma frihet som de unnar sig själva? nej nej... hon/han ska vara strikt monogam, men själv får man göra lite som man vill.
  • Anonym (Karin)

Jag har varit "den andra kvinnan". Jag försökte att inte tänka på henne men när jag gjorde det, kände jag dåligt samvete. Jag visste vem hon var och ibland tänkte jag att jag skulle berätta för henne men samtidigt visste jag inte hur. Jag bad honom flera gånger att berätta för henne, men det gjorde han aldrig. Jag kan inte svara för alla älskarinnor men jag kände skam och ville be henne om förlåtelse.

Svar på tråden Hur tänker "den andra kvinnan"?