• Anonym (Förvirrad)

Verkligen fel att säga N-ordet? - Lärare på gymnasiet gjorde många gånger det

Hej!

Gymnasietiden för min del var det värsta skoltiden för mig. Jag kom inte överens med de flesta lärarna och jag upplevde att många lärare som jag hade brydde sig inte själva om undervisningen utan verkade mer tycka om själva makten. Den känslan fick jag av de.

Jag upplevde att vissa kunskaper hade de bristningar på och det tog inte lång tid tills jag blev illa omtyckt. En annan sak som jag var mycket kritisk emot var att de använde många gånger N-ordet.

Jag protesterade angående detta, men var fullkomligt ensam om det. Jag fick ingen stöd i klassen och lärarna brydde sig inte om vad den ena läraren säger och gör.

Hade till och med en lärare som hailade på ett ''skämtsamt'' sätt. Genom att han hailade med sin arm och samtidigt gjorde en ''Hitler-mustasch'', men den andra handen. Bara för att ''skoja''. Jag upplevde inte det som ett ''skoj'' för fem öre. Hade det varit idag, hade jag nog skällt på en ordentligt nivå och faktiskt gått till rektorn.

Det var mycket som var obehagligt i klassen. Men det som är i centrum i denna fråga, är om detär verkligen fel att använda N-ordet överhuvudtaget. Som att t.ex säga N-bollar.

Och använda N-ordet i andra sammanhang.

Jag tycker det är oerhört fel och kan inte hjälpa att jag får en uppfattning av att människor som använder N-ordet/N-bollar och inte har förmågan av att se något fel med det, är lågutbildade.

Det bara känns så om dessa människor som använder det ordet. Jag tycker det är hemskt.

Men hur är sanningen. Är det verkligen fel att säga N-ordet och/eller N-bollar.

Jag har förstått det som att i gamla kokböcker så står det just N-bollar, tydligen. Men vi lever ju i en annan tid. Är det verkligen fel eller inte?

• Svar på tråden Verkligen fel att säga N-ordet? - Lärare på gymnasiet gjorde många gånger det
  • Anonym (1800-talet ringde...)
    Anonym (babs) skrev 2018-11-02 11:53:58 följande:

Så det är du som är ts alltså.

Du frågar vad andra tycker och jag svarade vad jag tycker.

Du frågar vad andra gör och jag svarar hur jag gör.

Bara så du vet så kan dina åsikter inte ändra hur jag använder de ord jag väljer att använda.

Och till sist, din teori om lågutbildad stämmer iallafall inte i mitt fall.

Ålder däremot kan säkert spela in.

När jag var barn åt vi både negerbollar, negerkyssar och negersnus. Det sistnämnda år i dag under beteckningen hockeypulver. Det fanns små tablettaskar med svarta små huvuden med en benknota längst upp, minns dock inte namnet på dem.

Ålder kan säkert spela in, ja. Med tilltagande ålder går ibland en del kognitiva funktioner förlorade. En av dem skulle, som i detta fall, kunna utgöras av förmågan att tillämpa nya sätt att se på saker, baserat på grundläggande empatisk förmåga.

Jag beklagar om det är detta som hänt dig!
  • Fiona M
    Anonym (1800-talet ringde...) skrev 2018-11-02 16:06:13 följande:

Ålder kan säkert spela in, ja. Med tilltagande ålder går ibland en del kognitiva funktioner förlorade. En av dem skulle, som i detta fall, kunna utgöras av förmågan att tillämpa nya sätt att se på saker, baserat på grundläggande empatisk förmåga.

• Anonym (åååå)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-11-01 21:47:17 följande:

Hej!

Gymnasietiden för min del var det värsta skoltiden för mig. Jag kom inte överens med de flesta lärarna och jag upplevde att många lärare som jag hade brydde sig inte själva om undervisningen utan verkade mer tycka om själva makten. Den känslan fick jag av de.

Jag upplevde att vissa kunskaper hade de bristningar på och det tog inte lång tid tills jag blev illa omtyckt. En annan sak som jag var mycket kritisk emot var att de använde många gånger N-ordet.

Jag protesterade angående detta, men var fullkomligt ensam om det. Jag fick ingen stöd i klassen och lärarna brydde sig inte om vad den ena läraren säger och gör.

Hade till och med en lärare som hailade på ett ''skämtsamt'' sätt. Genom att han hailade med sin arm och samtidigt gjorde en ''Hitler-mustasch'', men den andra handen. Bara för att ''skoja''. Jag upplevde inte det som ett ''skoj'' för fem öre. Hade det varit idag, hade jag nog skällt på en ordentligt nivå och faktiskt gått till rektorn.

Det var mycket som var obehagligt i klassen. Men det som är i centrum i denna fråga, är om detär verkligen fel att använda N-ordet överhuvudtaget. Som att t.ex säga N-bollar.

Och använda N-ordet i andra sammanhang.

Jag tycker det är oerhört fel och kan inte hjälpa att jag får en uppfattning av att människor som använder N-ordet/N-bollar och inte har förmågan av att se något fel med det, är lågutbildade.

Det bara känns så om dessa människor som använder det ordet. Jag tycker det är hemskt.

Men hur är sanningen. Är det verkligen fel att säga N-ordet och/eller N-bollar.

Jag har förstått det som att i gamla kokböcker så står det just N-bollar, tydligen. Men vi lever ju i en annan tid. Är det verkligen fel eller inte?

Givetvis inte ok alls. 
    I dag, i vår samtid är det inte ok att använda det och speciellt inte så där medvetet provocerande som en del nästan gör bara för att skapa debatt. 

Enligt skollagen ska skolan arbeta för att motverka främlingsfientlighet tex, och då bör givetvis lärarna föregå med gott exempel och inte låta som om de är värsta nassarna. Varför påtalade du det inte till rektorn? Det är denne som ska se till att personalen sköter sig. 

Heilande är enligt lag förbjudet. 
  • Pripps Vichy
    Anonym (hmmm) skrev 2018-11-02 16:03:09 följande:
    Det där är att argument som är så otroligt dåligt att man nästan tycker synd om er, förstår man verkligen inte skillnaden mellan det svenska språket och dess betydelse och det spanska språket och dess betydelse så kanske man ska ta ett varv extra i skolan.

Dom som hävdar sin rätt att få använda ordet representerar dessutom väldigt sällan välutbildade människor, om man nu inte ska gå efter de anonyma människor på nätet som enligt egen utsago 'har gått i skola i jäääättemånga år och har jäääättebra jobb som gör dom steeenrika, dom förklarar aldrig varför dom har tid att spendera så mycket tid på nätforum eller varför dem ens vill göra det när dom nu är så rika att dom kan göra vad dom vill
    Förklara då VARFÖR det är "så dåligt att man tycker synd om er". Sällan man hör från er någon hållbar argumentation om varför det skulle vara fel att kalla en hudfärg just för den färg den faktiskt har. Med samma logik borde jag bli kränkt av att bli kallad "viting".

Jag har aldrig skrivit vare sig anonymt eller under mitt nick att jag är välutbildad eller högavlönad, däremot har jag reagerat mot folk som ljuger anonymt om sådant på forum som FL. Jag tillhör nog de du skulle kalla de "arga och outbildade", jag kan ju inte lägga till "ung", eftersom jag är dryga 50. Har endast grundskola och folkhögskola i bagaget. Men jag läser väldigt mycket böcker privat i alla möjliga ämnen.

• Anonym (babs)
    Anonym (1800-talet ringde...) skrev 2018-11-02 16:06:13 följande:

Åh, som jag skrattar åt såna här inlägg!
    Det är så underhållande när någon försöker att sänka en men misslyckas fatalt.

Det du svarade på var dessutom direkt skrivet som en kommentar på en annan persons kommentar.
    Anonym (babs) skrev 2018-11-02 16:56:16 följande:

Åh, som jag skrattar åt såna här inlägg!

Det är så underhållande när någon försöker att sänka en men misslyckas fatalt.

Det du svarade på var dessutom direkt skrivet som en kommentar på en annan persons kommentar.

Ja en del behöver inte särskilt mycket stimulans för att ha skojigt. I många sammanhang en fin egenskap!

Dock inte när den är direktkopplad till teflonbehandlad utvecklings- och inlevelsepotential.
  • Anonym (babs)
    Anonym (1800-talet ringde...) skrev 2018-11-02 17:16:51 följande:
    Ja en del behöver inte särskilt mycket stimulans för att ha skojigt. I många sammanhang en fin egenskap!

Dock inte när den är direktkopplad till teflonbehandlad utvecklings- och inlevelsepotential.
    Noterat.

Min kommentar var till ts och jag ser ingen anledning till att fortsätta en meningslös diskussion med dig.
    Du är inte ens intresserad av en diskussion utan vill bara briljera, vara fyndig och tyvärr misslyckas det

Så, ha en trevlig fredagskväll.

• Leon7878

Det är bara gamla människor, inte alla dock, som använder n-ordet idag, de är snart utdöda som gamla stofiler. ?

• Anzil
    Anonym (åååå) skrev 2018-11-02 16:32:22 följande:
     Givetvis inte ok alls. 
    I dag, i vår samtid är det inte ok att använda det och speciellt inte så där medvetet provocerande som en del nästan gör bara för att skapa debatt. 

Enligt skollagen ska skolan arbeta för att motverka främlingsfientlighet tex, och då bör givetvis lärarna föregå med gott exempel och inte låta som om de är värsta nassarna. Varför påtalade du det inte till rektorn? Det är denne som ska se till att personalen sköter sig. 

Heilande är enligt lag förbjudet. 
    Jag önska faktiskt att jag gick till rektorn. Idag tänker jag verkligen vilka knäppskallar lärarna var. Jag tyckte inte om de. Jag tror inte att jag blev särskilt omtyckt av de flesta lärare heller.

Jag gick inte till rektorn på grund av att jag inte tänkte på de, med kombination av tillbakadragenhet.

Men många gånger protesterade jag i klassrummet.

I en mycket kort period kollade vi i klassen en mini-serie. Det handlande om ungdomar med utländsk bakgrund.

När vi hade kollat den andra avsnitte, så övergick vi till en diskussion. Ingen sa någonting om deras bakgrund. Så en av läraren tog upp det och menade att SKÅDESPELARNA i serien ABSOLUT kan vara kriminella. ''För att de ser ut att vara kriminella''.

Även här protesterade jag och menade att det är ju bara SKÅDESPELARE.

Dessa protester gjorde oftast att jag blev ensam i klassen och illa omtyckt av lärarna. De skrev till och med på pappret ''X hamnar oftast dispyten om strunt saker''.

En av läraren tyckte jag faktiskt bra om. Hon verkade okej och rättvis. Men jag tror att hon påverkade av någon form av ''grupptryck'' eller något. Jag är osäker. Men eftersom jag inte blev särskilt omtyckt av lärarna, så var hon nog bara en i gänget. Jag bara gissar.

Jag borde absolut ha vänt mig till rektorn, självklart! Jag var ung och tänkte inte på det.

I en mycket kort period kollade vi i klassen en mini-serie. Det handlande om ungdomar med utländsk bakgrund.

När vi hade kollat den andra avsnitte, så övergick vi till en diskussion. Ingen sa någonting om deras bakgrund. Så en av läraren tog upp det och menade att SKÅDESPELARNA i serien ABSOLUT kan vara kriminella. ''För att de ser ut att vara kriminella''.

Även här protesterade jag och menade att det är ju bara SKÅDESPELARE.

Jag borde absolut ha vänt mig till rektorn, självklart! Jag var ung och tänkte inte på det.[/quote]

Verkligen dåligt av läraren. Inte okej någonstans!

Klandra inte dig själv för att du inte gick till rektorn redan då däremot.

Om du känner dig bekväm med det så gör det nu istället. Om inte annat så kan du kontakta ledningen för skolan och beskriva hur du upplevde din skolgång. Arbetar dessa lärare kvar? I så fall kan det ju vara intressant för skolan att få reda på detta så de får möjligheten vara lite på tå och ha radarn uppe för om problemen kvarstår.

Och det var väldigt vårdslöst att skriva att "X hamnar i dispyter om struntsaker" när du försökte belysa problem. Fanns det ingen utarbetad värdegrund att förhålla sig till på skolan?

• Anonym (nja)
    Leon7878 skrev 2018-11-02 17:33:59 följande:

Det är bara gamla människor, inte alla dock, som använder n-ordet idag, de är snart utdöda som gamla stofiler. ?

Fel, alla gamla är inte fördomsfulla eller otrevliga, dom som är otrevliga är det redan som unga och blir knappast trevligare med åldern, det har alltså inte med åldern att göra utan med personligheten, men även med uppfostran och miljö och brist på utbildning och empati

Att sen demens kan göra gamla otrevliga är en sak men att vara gammal betyder inte att man är fördomsfull eller otrevlig, lika lite som en idiot bakom ratten blir mindre idiot för att han cyklar eller går.
  • Mullbär

Jag vet att språkbruk är viktigt.. Och att termer och benämningar förändras..
    Men jag säger ändå neger och negerbullar. Sen skulle jag aldrig skrika "jävla neger" åt någon, som skällsord. Utan för mig är det bara ett beskrivande ord för en färgad person. Och negerbullar hette det när jag växte upp så det fortsätter jag med. Jag förstår faktiskt inte den stora hispen över ordet neger. Och vilket ord som helst kan ju bli ett negativt skällsord om det används på det sättet. Tycker det är överdrivet.

• Anzil
    Anonym (nja) skrev 2018-11-02 22:56:57 följande:
    Fel, alla gamla är inte fördomsfulla eller otrevliga, dom som är otrevliga är det redan som unga och blir knappast trevligare med åldern, det har alltså inte med åldern att göra utan med personligheten, men även med uppfostran och miljö och brist på utbildning och empati

Att sen demens kan göra gamla otrevliga är en sak men att vara gammal betyder inte att man är fördomsfull eller otrevlig, lika lite som en idiot bakom ratten blir mindre idiot för att han cyklar eller går.
    Intressant!
    Jag har själv gått i inställningen att personen är otrevlig just för att denne är lite uppe i ålder och inte alls tänkt på att människan möjligtvis har varit så i princip hela sin vuxenålder.

Det är trots allt sådana människor jag påträffar som är gamla. Jag tror jag har aldrig påträffat någon vid 25-30 års åldern som bettet sig lika illa och otrevlig.

Men du fick mig att tänka till efter att läst ditt inlägg :)
Svar på tråden Verkligen fel att säga N-ordet? - Lärare på gymnasiet gjorde många gånger det