Verkligen fel att säga N-ordet? - Lärare på gymnasiet gjorde många gånger det
Hej!
Gymnasietiden för min del var det värsta skoltiden för mig. Jag kom inte överens med de flesta lärarna och jag upplevde att många lärare som jag hade brydde sig inte själva om undervisningen utan verkade mer tycka om själva makten. Den känslan fick jag av de.
Jag upplevde att vissa kunskaper hade de bristningar på och det tog inte lång tid tills jag blev illa omtyckt. En annan sak som jag var mycket kritisk emot var att de använde många gånger N-ordet.
Jag protesterade angående detta, men var fullkomligt ensam om det. Jag fick ingen stöd i klassen och lärarna brydde sig inte om vad den ena läraren säger och gör.
Hade till och med en lärare som hailade på ett ''skämtsamt'' sätt. Genom att han hailade med sin arm och samtidigt gjorde en ''Hitler-mustasch'', men den andra handen. Bara för att ''skoja''. Jag upplevde inte det som ett ''skoj'' för fem öre. Hade det varit idag, hade jag nog skällt på en ordentligt nivå och faktiskt gått till rektorn.
Det var mycket som var obehagligt i klassen. Men det som är i centrum i denna fråga, är om detär verkligen fel att använda N-ordet överhuvudtaget. Som att t.ex säga N-bollar.
Och använda N-ordet i andra sammanhang.
Jag tycker det är oerhört fel och kan inte hjälpa att jag får en uppfattning av att människor som använder N-ordet/N-bollar och inte har förmågan av att se något fel med det, är lågutbildade.
Det bara känns så om dessa människor som använder det ordet. Jag tycker det är hemskt.
Men hur är sanningen. Är det verkligen fel att säga N-ordet och/eller N-bollar.
Jag har förstått det som att i gamla kokböcker så står det just N-bollar, tydligen. Men vi lever ju i en annan tid. Är det verkligen fel eller inte?