Så många i liknande situationer. Hoppas det kommer lösa sig bra för er också. Det är verkligen inte lätt detta :/ Skönt ändå att man inte är ensam och att det finns fler som bryter upp långa förhållanden även om det samtidigt är sorgligt förstås.
Limajo skrev 2018-11-05 10:55:22 följande:
Mitt råd är att gå till en parterapeut. Hen kan hjälpa er att dels förstå varandra (och er själva) mer, varför det blivit som det blivit, och göra er redo för uppbrottet och göra det konkret så ni sliper gå i det vakum som ni verkar ha nu.
Han vill inte gå i parterapi när vår relation är så dålig som nu, säger att han inte vill sitta där och höra hur kört det är och hur dåligt vi har det och hur jag inte är kär i honom. Hade vi haft det bättre hade han gärna gått för att lösa mindre problem säger han.
Anonym (Bengtsson.) skrev 2018-11-05 15:42:19 följande:
Hur gamla är ni?
Komplicerat, har ni träffat familjeterapeut?
Vi är närmare 40 år. Vi har träffat en sådan i samband ned en kris för några år sedan. Det gav inte så mycket och det är nog en av anledningarna till att min sambo inte riktigt vill det.
Swedman skrev 2018-11-05 18:11:50 följande:
Trist med separationer men det hör till sakens natur. Jag förstår dig fullt ut om du vill ha kärlek i förhållandet. Det är ju själva energin. Lite svårt att definiera efter 22 år men mycket handlar om att känna att man vill komma hem och kramas. Så tycker jag i alla fall. Det finns nog säkert lika många definitioner och tyckanden som förhållanden.
Att separera blev för mig:
Acceptera att det är jobbigt en tid framöver.
Sök bostad. Säg att du hittat bostad och flyttar om xx veckor
Gör upp om "mitt o ditt".
Packa
Gå till banken och gör upp om kontona.
Flytta, fixa släp o kör möbler och samtidigt byt adress. Fixa bredband.
Pusta ut.
Jag låter krass...
Lycka till.
Det kan nog vara så att en anledning att det känns så svårt är att jag ska bo kvar. Jag vill inte säga att han måste flytta för det känns så elakt men kan inte heller börja söka eget. Men vi är inte heller riktigt där än. Vi har väl mer eller mindre förstått att det inte finns någon väg framåt men det är inte helt uttalat och känns som att vi hoppas på ett mirakel. Men det kommer ju inte hända och tiden bara går...
Vi har sagt nu att vi ska prata om framtiden men det var förra veckan och saker kommer emellan. Barnen blir sjuka, stressigt projekt på jobbet, jobbresor, sömnbrist...
När vi får en halvtimme för oss själva är vi helt slut och bara tittar på netflix och orkar inte prata.