Kär i ex med ny partner trots att jag har ny pojkvän
Höra av sig ellet inte?
Jag ska försöka att förklara och ställa min fråga så kortfattat som möjligt
Bakgrund:
Jag träffade en kille, Martin, för ca. 7 år sedan. Vi föll för varandra ganska ordentligt den första kvällen, jag gick hem med honom och sedan började vi umgås regelbundet. Vi låg och så men blev inte riktigt ihop. Så höll vi på i ca ett halvår innan han blev ihop med sitt ex igen. Då slutade vi träffas, jag blev sårad, men försökte gå vidare och träffade ganska snart en ny kille.
Dock så fortsatte han hela tiden höra av sig till mig. Uppenbart flirtig och frågade då och då om jag ville ses. Men jag tog lite avstånd då jag trivdes bra med den nya killen jag träffat och fortfarande kände mig sårad över att han avslutat det vi hade på gång för att bli ihop med sitt ex.
Tiden gick och jag träffade en ny kille som jag blev ihop med (och fortfarande är ihop med nu, 6 år senare).
Eftersom jag och Martin har en väldigt nära gemensam bekant som vi båda umgås ofta med har det hänt att vi träffats några gånger genom alla dessa år, varje gång har min pojkvän varit med och nu har de fått en bra ytligt bekant relation och även setts utan mig.
Varje gång vi ses är stämningen god och vi umgås allihop och har kul. Men också varje gång, utan undantag, har jag upplevt att han blivit mer och mer flirtig mot mig under kvällens gång. Han har sagt saker som "Varför tog det slut mellan oss egentligen? Det är så synd" "Jag tänker ofta på dig" och så tar han upp gamla minnen, oskyldiga men ändå ganska intima, som från när jag sovit hos honom. Senast vi sågs hamnade vi själva i ett rum 1 minut och då passade han på (sekunden efter han lagt på telefon med sin nuvarande flickvän) att krama mig och viska i mitt öra att han tycker så mycket om mig.
Nu till mitt problem, varje gång jag har träffat honom har jag känt att jag fortfarande har starka känslor för honom och sedan ca ett halvår har jag haft väldigt svårt att släppa tanken på att jag vill se om det kan bli vi. Men som sagt, jag har ett stabilt förhållande med min pojkvän sedan 6 år, vi bor ihop sedan 5 år och han, Martin, har precis blivit sambo med sin flickvän sedan något år tillbaka.
Jag vill egentligen höra av mig till honom, men vad jag skulle säga vet jag inte. Och eftersom vi har den här gemensamma nära vännen som också är väldigt nära med min pojkvän är jag rädd att det skulle kunna bli väldigt jobbigt om det kom fram på fel sätt. (Jag behöver inga kommentarer om hur fel det vore mot min pojkvän, JAG vet hur vår relation ser ut och vad jag känner är okej och inte att göra). Men min fråga är väl egentligen hur ni tror det skulle landa hos den gamla killen, Martin, om jag hörde av mig? Jag blir så förvirrad varje gång vi ses och jag vet ju vad jag känner för honom.
Samtidigt har jag respekt för att han har ett förhållande och vill ju inte förstöra nåt där om han är lycklig med henne. Men, min känslor gnager i mig och jag tänker bara att "tänk OM han också har känslor för mig och vi skulle bli lyckliga tillsammans.
Det är en väldigt rörig text men jag hoppas ni förstår och kan komma med lite välbehövliga råd.