• CinnamonGirl

Plugga utan studiemedel

Läser sjuksköterskeprogrammet och kommer nog behöva läsa om den här terminen, i alla fall delar av den. Vi har haft praktik och det lutar åt att jag kommer bli tvungen att göra om den. 10 veckor... jag har fullt studiemedel den här terminen, men hur fasiken ska jag klara 10 veckor nästa termin utan inkomst? Vet inte om jag orkar jobba då heller. En halvtidslön på mitt ordinarie jobb kommer ge mig 8000 kr i månaden, och de kommer förmodligen vilja att jag jobbar 7-11 då det är då det är som mest att göra, kommer inte passa med praktik som kommer ligga olika tider.

Min livssituation är så att jag bor själv i en hyresrätt, så har ingen att "leva på" och har inga sparade pengar att ta av.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Plugga utan studiemedel
  • snedtak

Vilken period har du sökt CSN för? Om du sökte för hösten 18 + våren 19 samtidigt behöver du inte gå utan CSN i vår, men kommer behöva ta tillräckligt många poäng totalt över året för att få CSN igen nästa höst.

• Jamesdio

Gör upehåll en termin, jobba så mycket du kan och spara så mycket du kan och återuppta studierna terminen efter.

• gamlapappan3

Underkänd på praktiken burkar man för det mesta bli om man anses klart olämplig för yrket. Det behöver inte vara så I ditt fall, men viktigt att lyssna in vad din handledare säger. Hur smärtsamt det än kan vara så kan det vara så att du kanske ska välja en annan yrkesbana?

• Tiina87
    gamlapappan3 skrev 2018-11-06 18:55:30 följande:

Underkänd på praktiken burkar man för det mesta bli om man anses klart olämplig för yrket. Det behöver inte vara så I ditt fall, men viktigt att lyssna in vad din handledare säger. Hur smärtsamt det än kan vara så kan det vara så att du kanske ska välja en annan yrkesbana?

Man blir underkänd på VFUn om man har icke fullgöra mål. Brukar inte ha med lämplighet att göra (anses man olämplig och det kommer fram på VFUn kommer det fram tidigt ubder VFUn).
  • Dkalles18

Jag kan tipsa om en budgetapp som heter Simon Saves. Appen är ännu under utveckling men det går bra att testa den om du vill. Appen använder artificiell intelligens för att ge dig budget- och sparråd helt anpassade efter din ekonomi. För att få testa appen behöver du bara signa upp dig här : simonsaves.se/blogg/maxa-din-studentbudget-och-hall-koll-pa-din-ekonomi/
    I artikeln hittar du dessutom lite spartips samt får reda på hur man maxar sin studentbudget. 
    Hoppas det kan hjälpa.

• CinnamonGirl
    Tiina87 skrev 2018-11-06 19:37:36 följande:
    Man blir underkänd på VFUn om man har icke fullgöra mål. Brukar inte ha med lämplighet att göra (anses man olämplig och det kommer fram på VFUn kommer det fram tidigt ubder VFUn).
    Tack Tiina87! Hade jag varit helt olämplig hade jag nog inte fått fortsätta alls. Det är vissa mål som de anser att jag inte uppnått. Känner mig dock osäker om yrkesvalet är rätt. Orkar jag kämpa ännu mer, som jag kommer behöva göra för att ta igen. Blir ju till att jobba-jobba-jobba och spara som sjutton, eller jobba och plugga/ha VFU samtidigt. Vet inte om jag pallar, är ju inte ung längre.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Plugga utan studiemedel