• mor3

Kryssning med 7 åring som kissar i sängen

Hej vi ska åka på kryssning i slutet på månaden med vår dotter på 7 år.

Det blir hennes första kryssning.

Vi tänkte höra hur ni tycker man ska göra på natten.

Hon använder ju nattbyxor ( Blöjor) ,

Men ska vi packa ner extra madrass skydd eller tycker ni det är för mycket utan bara ska räcka med natt byxorna?

Hemma så har hon madrasskydd som är tvättbara med bäddflikar som hon ligger på i fall natt byxorna skulle läcka,

Har Cindrella nått extra kul för barnen vad har de för aktiviteter som ni kan rekommendera?

• Svar på tråden Kryssning med 7 åring som kissar i sängen
  • mor3

Tackar för alla svar och att ni delar med er av era erfarenheter.

Vi hitta på ica igår engångs underlägg så då behöver vi ej fråga vårdcentralen.

Det är sällan nattbyxan läcker den brukar klara en hel natt.

Vi har börja titta närmare på Birka och de låter bättre vi har bokat den 29 November.

Helt ok pris med ,

x  Cabin Standard 4-bädd

400 : -

x  VinterSmak Julbord inkl dryck Vuxen

950 : -

x  VinterSmak Julbord inkl dryck Barn 6-11 år

476 : -

x  Frukost Sjösalen Vuxen

220 : -

x  Frukost Sjösalen Barn 6-11 år

110 : -

x  Barnarmband 21-timmars kryssning

158 : -

x  Linje Sundsvall-Stockholm 09:15 SUNDSVALL t / r Busstationen

400 : -

x  Linje Sundsvall-Stockholm 09:15 SUNDSVALL t / r Busstationen BARN 6-11 år

200 : -

x  Ta bort påse

316 : -

TOTALT3 230: -

• Umman
    Fru Ve skrev 2018-11-07 15:27:21 följande:
    Men det kan man ju inte göra. Stackars barn. Hellre madrasskydd. Finns bra engångs. Man kan tom få det utskrivet av vårdcentralen eller barnmottagningen om barnet är 7 år och är sängvätare. Jag har alltid med det till mina barn om vi är på resor.
    Tycker det är mer stackars barn att tvinga leva i blöja när hen är 7 år, aldrig kunna sova borta utan att känna sig förnedrad - usch vad jobbigt :( 

Jag har tagit upp och kissat mina barn på natten innan amning och om dom "stökat" i sängen och dom har nästan aldrig kissat ner sig efter 7-8 månaders ålder, 2-åringen gjorde det i vintras när hon hade hög feber och mardrömmar men det var en engångsgrej. 7-åringen, 5-åringen och 1-åringen har det inte hänt vad jag kan komma ihåg. 

Du ser inget samband med att du behöver ha med kisslakan till dina barn (i plural så jag antar att det är flera?!?) Du ser inte att du på något sätt misslyckats i ditt föräldrauppdrag? Självklart kan det ju vara så att alla dina barn har genetiska defekter eller är handikappade men jag utgick ifrån att dom är "friska" då du inte nämner något om handikapp. 
  • mor3
    Umman skrev 2018-11-08 08:27:23 följande:
    Tycker det är mer stackars barn att tvinga leva i blöja när hen är 7 år, aldrig kunna sova borta utan att känna sig förnedrad - usch vad jobbigt :( 

Jag har tagit upp och kissat mina barn på natten innan amning och om dom "stökat" i sängen och dom har nästan aldrig kissat ner sig efter 7-8 månaders ålder, 2-åringen gjorde det i vintras när hon hade hög feber och mardrömmar men det var en engångsgrej. 7-åringen, 5-åringen och 1-åringen har det inte hänt vad jag kan komma ihåg. 

Du ser inget samband med att du behöver ha med kisslakan till dina barn (i plural så jag antar att det är flera?!?) Du ser inte att du på något sätt misslyckats i ditt föräldrauppdrag? Självklart kan det ju vara så att alla dina barn har genetiska defekter eller är handikappade men jag utgick ifrån att dom är "friska" då du inte nämner något om handikapp. 

1 : Gällande nattbyxan så har hon valt den helt själv.

2: Hon skäms inte för den hennes kompisar vet att hon har det och hon sover borta. Hon ska även ha med en kompis på den här kryssningen som har samma problem.

3: Så som står i journalen Eurines och det är ca var 3 barn i hennes ålder drabbad av. Det är nästan lika vanligt som Astma men är en skam i Sverige.

Då många anser att ett barn Absolut inte får ha blöja från den dag de fyller 3 år.

När barnet är 2 år och 11 månader så är det ingen som kommenterar men när barnet är 3 år 1 dag så kommer det va har det stora barnet fortfarande blöja.

Vi har aldrig förstått vad som händer på natten till 3 års dagen.

4: Nej hon har inget synligt handikapp utan bara detta att hon är sängvätare.

5: S¨länge hon tycker det är ok och vill själv använda `` Blöja`` Hjälpmedel på natten så tycker vi det är ok.

Det är ju bekvämare att vakna och kännas torr en vakna i en dyngsur säng helt blöt och kall.

Samt så slipper man allt extra jobb i form av extra tvätt . ( Inte för att det skulle göra mig något) .

( Ser du även ner på de äldre som har hjälpmedel )

Hoppas du fått svar på dina frågor nu fru Duktig och perfekt som inte ser barns sjukdomar.

• Umman

tycker mest synd om dina barn som lever i blöja istället för att du lägger tid på att toaträna :( Har inte förstått varför det inte går att väcka och kissa, klarar dom sig i 2 timmar första månaden kanske dom klarar 3 timmar nästa eller nästnästa månad? Fru duktig - gärna om man tycker det är duktigt att ta hand om sina barn.

• Griseknoen35

Det är var dagens mest okunnigaste inlägg. Du kanske ska ta och läsa på om barns utveckling och individualitet? 
    Vissa barn blir blöjfria tidigt, precis som vissa barn går vid 8 månader så är vissa blöjfria vid 18 månader, precis som vissa barn är blöjfria vid 5/6år så går vissa vid 18 månader, (när barn lär sig gå och blir blöjfria har inget samband utan ska visa på hur olika det kan vara). Oftast handlar det inte om dåligt föräldraskap när barn är sängvätare upp i sena år. Ditt/ dina barn är garanterat senare på andra saker där TS barn är tidiga. Vissa barn har astma, diabetes eller annat medan andra helt enkelt har svårt att hålla sig/ känna av när de är kissnödiga. Precis som många kvinnor efter att ha fött barn kan ha svårt att hålla sig när de är kissnödiga/ nyser/ hostar/ hoppar så kan barn ha svårt med precis samma sak. De växer ifrån det. 

På den här länken kan du läsa lite om sängvätning: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sangvatning-hos-barn/ 

Kan du sluta klanka ner på föräldrar som inte har samma barn som du? Och som jag sa tidigare, dina barn har garanterat andra problem/ sena på annat än vad TS/ andras barn har. Barn är olika, precis som vuxna är olika. Allt handlar inte om föräldraskap utan om barnets utveckling som är individuell. 
  • Griseknoen35
    Umman skrev 2018-11-08 08:57:33 följande:
    tycker mest synd om dina barn som lever i blöja istället för att du lägger tid på att toaträna :( Har inte förstått varför det inte går att väcka och kissa, klarar dom sig i 2 timmar första månaden kanske dom klarar 3 timmar nästa eller nästnästa månad? Fru duktig - gärna om man tycker det är duktigt att ta hand om sina barn.
    Här får du ytterligare en länk som du kan läsa på om detta problem: www.internetmedicin.se/page.aspx  
    Det är nog inte TS barn det är synd om i det här fallet. De är helt normala barn med vad man kan läsa utifrån tråden helt normala bra föräldrar.
  • Griseknoen35
    Griseknoen35 skrev 2018-11-08 09:05:52 följande:
    Det är var dagens mest okunnigaste inlägg. Du kanske ska ta och läsa på om barns utveckling och individualitet? 
    Vissa barn blir blöjfria tidigt, precis som vissa barn går vid 8 månader så är vissa blöjfria vid 18 månader, precis som vissa barn är blöjfria vid 5/6år så går vissa vid 18 månader, (när barn lär sig gå och blir blöjfria har inget samband utan ska visa på hur olika det kan vara). Oftast handlar det inte om dåligt föräldraskap när barn är sängvätare upp i sena år. Ditt/ dina barn är garanterat senare på andra saker där TS barn är tidiga. Vissa barn har astma, diabetes eller annat medan andra helt enkelt har svårt att hålla sig/ känna av när de är kissnödiga. Precis som många kvinnor efter att ha fött barn kan ha svårt att hålla sig när de är kissnödiga/ nyser/ hostar/ hoppar så kan barn ha svårt med precis samma sak. De växer ifrån det. 

På den här länken kan du läsa lite om sängvätning: www.1177.se/Stockholm/Fakta-o ch-rad/Sjukdomar/Sangvatning-hos-barn/ 

Kan du sluta klanka ner på föräldrar som inte har samma barn som du? Och som jag sa tidigare, dina barn har garanterat andra problem/ sena på annat än vad TS/ andras barn har. Barn är olika, precis som vuxna är olika. Allt handlar inte om föräldraskap utan om barnets utveckling som är individuell. 
    Griseknoen35 skrev 2018-11-08 09:12:33 följande:
    Här får du ytterligare en länk som du kan läsa på om detta problem: www.internetmedicin.se/page.aspx? id=436  
    Det är nog inte TS barn det är synd om i det här fallet. De är helt normala barn med vad man kan läsa utifrån tråden helt normala bra föräldrar.
    Jag antar att du Umman inte förstår att du kan kopiera in länken i sökrutan på internetfönstret när länken inte fungerar i inläggen, iallafall så gör det så du kan läsa på om detta innan du gör bort dig ännu mera i frågan. 

• Ac187

Mitt ena barn blev blöjfri strax innan två år både dag och natt. Så jag trodde jag hade koll på detta med att potträna barn men barn nr 2, blöjfri på dagen vid ca två års ålder men kissade i sängen ända upp tills 12 års ålder.
    mellan fyra och fem år provade vi att ta upp på natten vilket slutade med att ingen fick ordentligt med sömn så det fick vi avbryta. vid 6 år ville inte barnet sova med blöja längre. vi fick då remis till läkaren. och vi provade allt allt allt medicin larm väcka för kissa på natten hade kiss klocka på dagen så barnet gick och kissade först varje timme på dagen. vi provade som sagt allt. vid 9 år frågade och visade läkaren barnet när dom satt själva å pratade blöjor modell up&go för lite större barn två månade efter det läkarbesöket valda barnet HELT SJÄLV att prova sov med dessa blöjor. tre nätter senare sa han "mamma nu vet jag hur det är att få en hel natts sömn" 
    Så om du fortfarande tror att det är synd om barnen för att dom fortfarande sover med blöja efter två års ålder så har du fel. blöjorna gjorde att vårt barn vågade sova borta vågade åka på läger och fotbollscuper för han behövde inte vara orolig att sängen eller madrassen skulle bli förstörd.

visa barn kan inte gå är föräldrarna lata då för dom kör runt barnet i rullstol? visa barn har ex hjärtfel och orkar inte gå fast dom kan är föräldrarna lata då för att deras 7 åring åker i vagn? 
    man använder dom hjälpmedel som underlättar vardagen för såväl vuxna och barn om det sedan är blöjor, glasögon, rullstol, eller vad som helst så är det inte per automatik på grund av lat het.

SKÄRP ER
  • Fru Ve

Du är okunnig. Mina barn "lever inte i blöjor". Har en 7-åring och 11-åring som är sängvätare, dock sällan nuförtiden att 11-åringen gör en olycka. Det är ett tillstånd som orsakas av hormonella faktorer och många gånger är ärftligt. Mina använder inte blöjor men dock madrasskydd. Det kanske du inte förstår men man kan inte gå upp och väcka barnen varje natt flera gånger alltid. Dessutom är det ofta ett dåligt sätt om barnen är sängvätare eftersom kroppen då inte själv lär sig att vakna när barnet behöver kissa. Grattis till dig om dina barn varit torra sedan bebistiden. Men det beror inte på att du är duktigare eller en bättre förälder än oss med barn som är mycket senare med detta.
  • mor3

Kryssningen gick jätte bra.

Och de hade toppen kul.

Detta kommer ske flera gånger.

• bagasa29
    mor3 skrev 2018-12-05 07:55:04 följande:

Kryssningen gick jätte bra.

Och de hade toppen kul.

Detta kommer ske flera gånger.

Härligt för er att det var lyckat. Pratade du med personalen innan resan om dom tyckte ni skulle bädda med extra skydd i sängen eller så? 
    eller körde ni med "nattbyxa" och hoppades på den inte skulle läcka?
Svar på tråden Kryssning med 7 åring som kissar i sängen