• EcoMalin11

Arbete + illamående

Hej!

Jag och min sambo planerar att skaffa barn. Eftersom min mamma, och resten i min släkt mått väldigt illa under de första månaderna är jag inställd på att också göra det.

Hur funkar det om man mår så illa/dåligt av graviditeten och behöver vara sjukskriven? Kan man bli det? Hur länge? Vad har ni för erfarenhet? Hur mådde ni med jobb?

Jobbar i butik och är ofta i kassa eller hjälper kunder. Högt tempo. Jobbar ej heltid men är fastanställd.

Hoppas verkligen att allt kommer gå smidigt och att jag kommer må bra, men vill hellre vara förberedd på att det kan bli jobbigt. Min chef är väldigt intresserad över hur man mår när man är sjuk på vårt jobb. Tänker att jag kanske måste berätta för henne tidigt om graviditeten för att vara öppen och göra det lättare för både mig och henne. När berättade ni?

Massa frågor! Är första graviditeten och är rätt ung så har inga vänner som gått igenom detta.

• Svar på tråden Arbete + illamående
  • Anonym (Illamående)

Jag provade alla mediciner som finns mot illamående men ingen hjälpte det minsta. Kräktes många ggr om dagen och mådde illa konstant.

Det började i v6 och jag stod ut en vecka på jobbet (kontorsjobb). Sedan gick det inte längre. Då berättade jag på jobbet. Var sjukskriven v7-v18. Då försvann illamåendet magiskt och jag jobbade till födseln. Var inga problem att bli sjukskriven. Har man hyperemesis (= extremt gravidillamående) godkänns typ alltid men viktigt att mvcs läkare skriver just hyperemesis och inte illamående bara på intyget.

Hoppas du slipper må dåligt!

• Anonym (K)

Med första barnet mådde jag väldigt illa mellan v 7-10 ungefär. Det var dygnet runt, efter det mådde jag mest illa på morgonen eller om jag blev hungrig. Jag klarade mig med åksjukeband och knaprade salta kex för jämnan. Jag jobbade i en förskoleklass men bara 50%. Resten av tiden pluggade jag på distans. Trots att jag mådde väldigt illa under den tiden kräktes jag inte utan jag klarade av att stå ut när jag jobbade.

Med andra barnet mådde jag illa dygnet runt från v 7-17. Jag försökte äta ofta, använde åksjukeband och fick Lergigan komp utskrivet. Det tog udden av illamåendet men vissa dagar kunde jag knappt ta mig upp ur sängen och då sjukanmälde jag mig. Jag jobbade då som lärare på mellan- och högstadiet.

Nu är jag tidigt gravid med nummer tre och om den här graviditeten är som de tidigare börjar jag nog må konstant illa om 1-2 veckor. Jag jobbar fortfarande som lärare och har redan berättat för min chef. Hon är en jättebra chef så det gjorde det lättare att berätta. Det känns skönt att hon vet de dagar jag har det jobbigt och när jag ev sjukanmäler mig.

Man kan absolut bli sjukskriven för gravidillamående.

• Anonym (Hela)

Med första barnet kräktes jag hela graviditeten (började innan jag ens visste att jag var gravid) och var sjukskriven för det, var inga problem.

• Aamon

Jobbar som sjuksköterska och hade illamående och kräkningar från v5 typ. Håller fortfarande på nu v28. Jobbar på och kräks tidvis, jobbar vidare därefter. Är oftast i anslutning till mat eller lukter... Har en "akutpåse" i fickan om det blir kris.

• Anonym (Berätta)

Rekommenderar absolut att berätta för chef/arbetsledare tidigt. Jag gjorde det och det avar jätteskönt efteråt. Hade inte samma dåliga samvete och fick anpassa jobbet så att det funkadd hyfsat.

• Fia 28

Det behöver absolut inte betyda att du blir illamående bara pga att din mamma blev det. Min mamma mådde tiptop genom sina graviditeter och det gjorde även syrran. Själv har jag spytt båda mina graviditeter. Första graviditeten kunde jag jobba hemifrån under tiden jag spydde. Denna gång spydde jag mest kvällstid så det fungerade att jobba även om jag förståss mådde illa ändå. 

• Erla

Jag Har mått pyton vid både första och nu andra graviditeten. Första graviditeten berättade jag tidigt för chefen eftersom hen tänkt att jag skulle påbörja en kurs i samma veva som bebisen var beräknad att födas. Anmälan till kursen skulle dock ske inom några veckor från det att jag plusade. Jag fixade att jobba tack vare postafen och åksjukeband även om jag fortfarande var väldigtillamående dygnet runt. Såg till att jag åt regelbundet och hade alltid med mig sådant som lindrade illamåendet, som jag kunde äta när det passade. Hade som tur var också ett par veckor ledigt under perioden jag var illamående. Var illamående mellan vecka 7 och 14.

Nu i andra graviditeten är jag fortfarande föräldraledig så då har det ju inte varit några problem jobbmässigt.

Kan också tillägga att min mor mått prima under alla sina graviditeter. Faktiskt bättre än när hon inte varit gravid. Visst kan du brås på din mamma, men det kan lika gärna bli så att du inte alls får det lika jobbigt som henne :)

• Anonym (Moren)

Kan definitivt vara helt individuellt m illamående. Min mor har mått jättebra under alla sina graviditeter.

Med mitt första barn spydde jag i princip hela tiden och var supertrött konstant, men jobbade ändå.

Med mitt andra barn mådde jag bara illa i ca två veckor, resten av graviditeten mådde jag prima.

Så ta inte ut det i förskott. Om du mår illa så kan du ju pröva med seabands eller postafen eller annan medicinering. Kan funka.

För mig har mycket vila och äta små portioner ofta dämpat illamåendet något + seabands.

Svar på tråden Arbete + illamående