• dragonfly123

Bedragen på pengar till 99%

Hallå där!

En personlig tränare på mitt gym som jag känt i cirka 2 år har till 99% bedragit mig på pengar. Känner han enbart genom gymmet, han är en man på 50 år och jag är cirka 27 år med gott ställt.

Han har alltid verkat väldigt vettig och trevlig, har en fru (som jag träffat på gymmet) samt en son på ett år. Aldrig umgåtts med honom på fritiden men tränat endel med honom. Jag har väldigt lätt för att lita på människor, så är väl lite väl godtrogen ibland - men tänkte att en person jag känt i 2 år skulle inte blåsa någon på så lite som 8000 kronor.

Men ja, nu verkar det ha hänt då han hela tiden kommer med massa ursäkter.
    Det han säger kan stämma, men skulle säga att chansen för det är närmare 1 procent. Enligt han så får jag mina pengar måndag eller tisdag, ganska säker på att han kommer hitta på en ny ursäkt (ännu en gång) - och då vet jag till 100% att han blåst mig. Så mycket konstiga förhinder kan ingen få. Tänkte isåfall skriva då: "Ger dig en chans, erkänn nu att du har ekonomiska problem eller så måste jag dessvärre polisanmäla dig."

Jag vill inte förstöra hans liv - men samtidigt känner jag att en person som faktiskt är personlig tränare på ett gym kan inte gå runt och blåsa gymmets kunder. Så är det rimligt att polisanmäla samt berätta för hans chef? Hur ska jag gå tillväga för att få tillbaks mina pengar - kronofogden? Har inte bråttom att få in pengarna, vill bara få tillbaks dom någon gång närmaste året.

• Svar på tråden Bedragen på pengar till 99%
  • Mortiscia
    dragonfly123 skrev 2018-11-09 19:03:19 följande:

Det han säger kan stämma, men skulle säga att chansen för det är närmare 1 procent. Enligt han så får jag mina pengar måndag eller tisdag, ganska säker på att han kommer hitta på en ny ursäkt (ännu en gång) - och då vet jag till 100% att han blåst mig. Så mycket konstiga förhinder kan ingen få. Tänkte isåfall skriva då: "Ger dig en chans, erkänn nu att du har ekonomiska problem eller så måste jag dessvärre polisanmäla dig."

Jag vill inte förstöra hans liv - men samtidigt känner jag att en person som faktiskt är personlig tränare på ett gym kan inte gå runt och blåsa gymmets kunder. Så är det rimligt att polisanmäla samt berätta för hans chef? Hur ska jag gå tillväga för att få tillbaks mina pengar - kronofogden? Har inte bråttom att få in pengarna, vill bara få tillbaks dom någon gång närmaste året.

1) Finns det något som helst bevis på att han är skyldig dig pengar?
    2) Polisen lär inte bry sig, och ärligt, tycker du inte att de har bättre saker för sig?
    3) Om du skvallrar för hans chef så kommer inte ett skit att hända med hans anställning, utan bevis lär han inte ens få en tillsägelse, och du kan själv bli anmäld för förtal, vilket det däremot skulle finnas bevis för
    4) Du kan, om du har bevis, vända dig till Kronofogden men det kostar en del att ens föra ärendet vidare, de tar nämligen ut avgifter av dig som kräver pengarna, och om mannen saknar medel att betala med kan det ta lååång tid att få tillbaka det du ska ha
  • dragonfly123
    Mortiscia skrev 2018-11-09 19:11:31 följande:
    1) Finns det något som helst bevis på att han är skyldig dig pengar?
    2) Polisen lär inte bry sig, och ärligt, tycker du inte att de har bättre saker för sig?
    3) Om du skvallrar för hans chef så kommer inte ett skit att hända med hans anställning, utan bevis lär han inte ens få en tillsägelse, och du kan själv bli anmäld för förtal, vilket det däremot skulle finnas bevis för
    4) Du kan, om du har bevis, vända dig till Kronofogden men det kostar en del att ens föra ärendet vidare, de tar nämligen ut avgifter av dig som kräver pengarna, och om mannen saknar medel att betala med kan det ta lååång tid att få tillbaka det du ska ha
    Jag har bevis i form av SMS samt Swishbetalning, ganska uppenbart att han har mina pengar och att han inte fått dom utan det är ett lån.
  • Mortiscia
    dragonfly123 skrev 2018-11-09 19:15:46 följande:
    Jag har bevis i form av SMS samt Swishbetalning, ganska uppenbart att han har mina pengar och att han inte fått dom utan det är ett lån.
    Men det står uttryckligen i dessa sms att det är 8000:- och att det är ett lån? En swishbetalning i sig räcker inte och sms kan tyvärr vara luddigt skrivna.

Du kan nog räkna med att inte se pengarna igen. Byt gym och känn dig klokare.
  • dragonfly123
    Mortiscia skrev 2018-11-09 19:22:48 följande:
    Men det står uttryckligen i dessa sms att det är 8000:- och att det är ett lån? En swishbetalning i sig räcker inte och sms kan tyvärr vara luddigt skrivna.

Du kan nog räkna med att inte se pengarna igen. Byt gym och känn dig klokare.

Så du menar att om någon lurar en på 8000 så ska man bara gå vidare och inte ens bry sig om att anmäla? Isåfall vore det ju tämligen enkelt att höra av sig till så många man bara kan och blåsa de på cirka 5000 och sen så kommer tydligen inte polisen bry sig enligt dig?

Om någon säljer något på blocket för ca 5000 och sedan inte skickar någon vara efter att ha fått betalt - också bedrägeri - så bryr sig polisen om sånt här. Jag har själv varit med om det, och personen blev dömd. Så varför skulle de inte bry sig? Bedrägeri är bedrägeri även om det är "bara" 8000.

• Mortiscia
    dragonfly123 skrev 2018-11-09 19:32:33 följande:

Så du menar att om någon lurar en på 8000 så ska man bara gå vidare och inte ens bry sig om att anmäla? Isåfall vore det ju tämligen enkelt att höra av sig till så många man bara kan och blåsa de på cirka 5000 och sen så kommer tydligen inte polisen bry sig enligt dig?

Om någon säljer något på blocket för ca 5000 och sedan inte skickar någon vara efter att ha fått betalt - också bedrägeri - så bryr sig polisen om sånt här. Jag har själv varit med om det, och personen blev dömd. Så varför skulle de inte bry sig? Bedrägeri är bedrägeri även om det är "bara" 8000.

Ja är du så dum att du ger 8000:- till nån du egentligen inte känner så... Men det är upp till dig om du vill ta det vidare. Säger bara att du inte kan förvänta dig att få pengarna varken via polis eller fogde.
  • nnnnnnnn

Kanske ge en chans att betala av tex 1000 kr/mån i 8 mån?
    Så fort du inte få en avbetalning så anmäler du.
    Dvs en chans att betala av i en takt som är rätt rimlig, men ändå tillräckligt hög för att du ska känna att du får tillbaka dina pengar inom rimlig tid.

• Tecum

Klart du ska anmäla, eller till en början hota med det. Att vara PT är till viss del ett förtroendeuppdrag, du är mer än en vanlig kund. Att någon i en sån position få stämpel som bedragare är ren katastrof och han blir troligen av med jobbet. Så tro inte på hen som försvarar tjuvar utan anmäl om han inte börjar betala tillbaka.

• Tow2Mater
    dragonfly123 skrev 2018-11-09 19:03:19 följande:

Skriva? Pratar du inte med honom på gymmet? Säg det till hans ansikte.
  • mammatill6

Beror på vad som hänt. Har han lånat pengar och inte betalat tillbaka är det inte brottsligt. Då får du gå via kronofogden. Har han sånt något för pengarna och inte levererat kan det va bedrägeri och du kan anmäla.

Svar på tråden Bedragen på pengar till 99%