• Anette177

Får ingen mat hos min kille framöver ifall jag inte betalar för den

Såhär ligger det till:

Är en 18-åring studerande tjej som går tredje ring på gymnasiet. Har varit tsm med min kille sen 1,5 år tillbaka. Han är färdig med sina studier o har en inkomst på 19 000 (hans jobb är endast tillfälligt då han är nyutbildad jurist o söker jobb inom det).

Häromdagen så sa han åt mig att ta med en matpeng varje helg jag äter hos honom, vilket är varje helg. Vi äter fre kväll middag, lör lunch+middag o sön lunch.

Min del förhållande till vad han äter är i procent 45% o han resterande.

Eftersom jag inte har något jobb/studerar fortfarande vill han att min mor ska betala den här summan, 150 kr.

Vi äter ibland hos mig på söndagar men på senaste menar han att det har minskat markant o han känner sig utnyttjad över att han inte får något bidrag av min mor. Håller förvisso med, antalet middag hos mig har minskat men det beror på att min mor har tagit massa extra nätter och behöver därmed få sova ut på dagarna.

Han sa att detta är mellan honom o min mor o att han SJÄLV ska föra det här på tal nu under veckan. Men efter ett samtal med sin egna mor o morfar, där han sa att han hade berättat för de om detta, ändrade han sig helt plötsligt...

Nu har han vänt kappan o menar att det inte är hans ansvar att ta upp detta med min morsa o att JAG bör vara den som begär matpeng från henne. Har frågat vid flertal tillfällen varför han helt plötsligt har ändrat sig men han vägrar att svara. Allt tyder på att han mor/morfar har sagt något som har fått honom att ändra sig, vad de nu än har med saken att göra...

Det gör mig ledsen att han pratar i termer att han inte har något försörjningsansvar för mig o att min mor går i vinst varje helg. Han har till och med sagt att jag inte får någon mat hos honom längre ifall jag kommer tomhänt/utan någon matpeng. Han har uttryckt sig starkt att min mamma är den snålaste han känner pga det här.

Tycker att det är sjukt att han ber sin 18-åriga flickvän mor om pengar varje gång vi äter hos honom.

Han skulle väl äta oavsett o skulle säkerligen piffa till maten lite extra på helgerna om jag inte var där.

Äter 1,5/4 fjärdedelar av maten vi äter. Så hur mycket förlorar/uttnyttjas han egentligen ekonomiskt när jag är där...med det i åtanke är det skrattretande att han ens för matpeng på tal.

Att han uttrycker sig såhär får mig att undra över han ställning som pojkvän...Är man ihop med någon man älskar pratar man väl knappast på det sättet/tänker i de banorna?

Hur ska jag ta upp detta med mamma? Tycker det låter skitdumt att säga ? mamma, kan du ge mig 150 kr varje helg jag äter hos X? ?

Bör min mamma skicka med mig en matpeng 150 kr, eller är min kille den snåla i det här fallet?

Tacksam för svar! Behöver folks synpunker på det hela.

• Svar på tråden Får ingen mat hos min kille framöver ifall jag inte betalar för den
  • Pope Joan II
    LFF skrev 2018-11-14 14:13:54 följande:
    Det hade min mamma också gjort men hon hade inte tyckt att jag skulle stå för den kostnaden via studiebidraget utan hade skickat med mig pengar så jag kunde stå för matkostnaden ibland.
    Det hade jag också gjort, men här förstod jag det som att ts mamma sitter i en annan ekonomisk sits än jag gör.
  • sextiotalist
    LFF skrev 2018-11-14 14:13:54 följande:
    Det hade min mamma också gjort men hon hade inte tyckt att jag skulle stå för den kostnaden via studiebidraget utan hade skickat med mig pengar så jag kunde stå för matkostnaden ibland.
    Jag hade skickat med mat
  • Anonym (Ricky)
    Anonym (hoppas...) skrev 2018-11-14 13:58:43 följande:
    Det är så mycket i det inlägget som får mig att tänka att nä, dig behöver vi inte höra råd ifrån...

Varför inte bjuda sin flickvän på luncher och middagar, liksom? vart har gentlemannakulturen tagit vägen? 
    den nedmonteras dagligen i vårt jämställda land. Nån måtta får det väl vara. Kvinnor får banen mej börja lära sig betal för saker och ting. För jämställdhet!
  • Spagettimonstret
    Anette177 skrev 2018-11-14 12:22:32 följande:

Vill inte vara osams med honom, så får helt enkelt betala den summan...
    Blir bara omständigt att ta med matlådor/åka hem vid varje måltid. 

Då får han välja - fortsätta bjuda dig på mat eller ses mer sällan. Tråkigt om du ska betala honom bara för att slippa bråk som han själv startat.

Senaste nytt: 
    Han har bl.a. sagt jag får ta studielån  om min mor inte vill bidra till maten...
    Tycker han går allt för långt. 

Wow. Skuldsätt INTE dig för hans skull.

Vad tycker ni om hans argument som är att "min mor är försörjningsskyldig alltså borde hon tå för mina matkostnader"?
    Han känner sig utnyttjad då han har betalat varje helg vi har varit hos honom. Vi äter hos mig 1-2 gånger i månaden men det räcker tydligen inte. Då han tycker att det har minskat på sistone.

Det är hon. Men då bestämmer även din mor var maten serveras. Om din mamma inte vill sponsra att du spenderar varje helg hos den snubben har hon inga skyldigheter att göra det. Tycker även du själv ska tänka ett varv om du vill fortsätta med honom på grund av de sidor han nu visar upp.

Du är inte helt inne i vuxenvärlden då du fortfarande går i gymnasiet och därmed inte kan försörja dig (helt normalt). Samtidigt har ni ett ganska vuxet förhållande då ni bor ihop på helgerna medan du är beroende av dina föräldrar för försörjning. Min personliga åsikt är att du är för ung för att ha ett förhållande på den nivån. För att det ska gå ihop behöver du förlita dig på att antingen din pojkvän eller dina föräldrar är generösa/tillåtande.

• Anonym (K)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-11-13 19:32:51 följande:

Här är just en sådan en typiskt svenne.

Som du till exempel?
  • Anonym (Gammal)

Usch vad gammal jag känner mig nu:
    På min tid så var det mer ge och ta. När jag var utan inkomst och killen hade betalade han. Längre fram i livet gav jag tillbaka genom att ta hand om hem o barn när han pluggade/jobbade på annan ort.

Jag som mamma till en 18 åring som är mycket hos sin pojkvän har givetvis erbjudit hans föräldrar ersättning, vilket dom tackat nej till.
    Blir en flaska vin då och då till dom istället.

• Anonym (Pia)
    Anette177 skrev 2018-11-14 12:26:28 följande:

Fråga till er:

Bör jag visa honom den här tråden?

Nackdelen är att han kommer se att det finns folk som stödjer honom i det här, detta kommer endast leda till att han växer...

Har du inte gjort slut än??
  • Anonym (utnyttjad)
    olof 45 skrev 2018-11-14 11:44:38 följande:
    ... men här är situationen lite annan... Pojkvännen är inte sur för att TS spenderar alla sina pengar på smink direkt... Utan han tycker att TS mamma ska betala hennes mat pga försörjningsplikt oavsett var flickvännen beslutat sig för att vara någonstans...

Eller är du själv sur på dina expojkvänners morsor?
    Nej inte sur på mammorna för det är ju "vuxna" vi pratar om, men irriterande att människor inte känner att man delar på ansvaret. Jag tycker generellt att man är för ung att ha äldre pojkvänner när man går på gymnasiet och att TS skulle må bättre av att dumpa killen och äta hemma :)
  • Anonym (K)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-11-14 15:54:37 följande:

Va jiddrar du om?

Din långa ludna svans och vana att äta kottar i skogen när du ej kan äta hos andra ?
  • olof 45
    Anonym (Ricky) skrev 2018-11-14 14:21:34 följande:
    den nedmonteras dagligen i vårt jämställda land. Nån måtta får det väl vara. Kvinnor får banen mej börja lära sig betal för saker och ting. För jämställdhet!
    Det här har väl ingenting med könen eller jämställdhet att göra?

Ena personen har ett jobb.

Andra personen går fortfarande på gymnasiet, och blir försörjd av sina föräldrar.

Ändå vill tjejen (och killen, gissningsvis) att de tillbringar varje helg ihop, inklusive måltider.

Men jag kan hålla med att om TS vill vara i ett såpass vuxet förhållande, borde hon ta ett vuxet ansvar, och skaffa sig ett jobb. Mina barn gick på naturlinjen man hann med extra-jobb, likaså jag själv. Ungdomar som tycker att skolan är så betungande tror jag kommer få en chock senare i livet.

Så jag tycket att:
    -Mamman INTE ska betala (Såtillvida att hon inte själv vill ha sitt barn borta på helgerna)
    - TS får fixa pengarna själv, som en vuxen, om hon nu vill leka vuxen (OM hon nu vill fortsätta vara ihop med den här personen)... 

TS: det finns bättre och billigare hobbyn att att hänga med snåljåpar...
  • sextiotalist
    olof 45 skrev 2018-11-15 09:24:59 följande:
    Det här har väl ingenting med könen eller jämställdhet att göra?

Ena personen har ett jobb.

Andra personen går fortfarande på gymnasiet, och blir försörjd av sina föräldrar.

Ändå vill tjejen (och killen, gissningsvis) att de tillbringar varje helg ihop, inklusive måltider.

Men jag kan hålla med att om TS vill vara i ett såpass vuxet förhållande, borde hon ta ett vuxet ansvar, och skaffa sig ett jobb. Mina barn gick på naturlinjen man hann med extra-jobb, likaså jag själv. Ungdomar som tycker att skolan är så betungande tror jag kommer få en chock senare i livet.

Så jag tycket att:
    -Mamman INTE ska betala (Såtillvida att hon inte själv vill ha sitt barn borta på helgerna)
    - TS får fixa pengarna själv, som en vuxen, om hon nu vill leka vuxen (OM hon nu vill fortsätta vara ihop med den här personen)... 

TS: det finns bättre och billigare hobbyn att att hänga med snåljåpar...
    Nja, betungande, sonen hade långa arbetsdagar (gick natur) där det var mycket inlämningsuppgifter, han fick inte en chock när han började på högskolan.
    Jag skulle nog säga att det beror på skolan, det finns de som inte haft så betungande och glidit igenom ganska lätt, de har fått en chock (flera av sonens kursare råkade ut för det).
    Min systerdotter fick också en chock, då hon gled igenom natur med bra betyg, men de hade inte samma krav som på det gymnasium som sonen gick på.

För sambons äldsta var omställningen till högskolan tvärtom, då han också lade ner massor av arbetet under gymnasiet.
  • Anonym (Em)

Jag undrar lite över varför en kille som avslutat sina juridikstudier (dvs borde vara typ minst 24 år) är ihop med en artonårig gymnasist. Menar inte någon kritik mot dig TS men jag har svårt att se vad man har gemensamt i två så olika stadier i livet. Era problem kring matpengar kanske bara är en spegling av detta. Han är vuxen och förväntar sig ett jämlikt förhållande där man hjälps åt medan du fortfarande lever som en ungdom och får fickpengar av din mamma.

Det är visserligen off topic och absolut inte svar på din fråga men kan nog tycka att detta är ett av svaren på varför ni inte förstår varandra...

• Zizazi

I dagsläget hade jag resonerat på samma sätt.

Hosta upp pengarna!

Varför: idag har vi inte monogami. Idag har vi hypergami. Folk byter partners både 3 och 4 och 6 gånger i livet. Det gäller typ 95 % av alla svenskar.

Hade vi haft typ samma samhällsskick som tidigare att monogami = man träffas = knullar och lever ihop hela livet. Då hade jag inte haft några problem att försörja min partner under långa perioder. Men i dagsläget riskera att försörja en partner för att den ska bli uppgödd och sedan dra till grönare marker. Nej. För stor livserfarenhet för det.

• Zizazi
    Anonym (Em) skrev 2018-11-15 09:35:26 följande:
    Jag undrar lite över varför en kille som avslutat sina juridikstudier (dvs borde vara typ minst 24 år) är ihop med en artonårig gymnasist. Menar inte någon kritik mot dig TS men jag har svårt att se vad man har gemensamt i två så olika stadier i livet. Era problem kring matpengar kanske bara är en spegling av detta. Han är vuxen och förväntar sig ett jämlikt förhållande där man hjälps åt medan du fortfarande lever som en ungdom och får fickpengar av din mamma.

Det är visserligen off topic och absolut inte svar på din fråga men kan nog tycka att detta är ett av svaren på varför ni inte förstår varandra...
    6 år är väl inget, inte 15 år heller. Det är din värld som är off. Topic.
  • Anonym (Em)
    Zizazi skrev 2018-11-15 09:41:21 följande:

6 år är ganska mycket i slutet av tonåren. Det är just de åren man flyttar hemifrån, blir vuxen, lär sig ta ansvar för sinn ekonomi, mm. Jag säger inte att det är fel med 6 års ålderskillnad men när en 24-åring dejtar en gymnasieungdom får man nog räkna med vissa "kulturkrockar".
  • LFF
    Zizazi skrev 2018-11-15 09:41:21 följande:
    Nej, inte om man gått ut gymnasiet, kanske pluggar på högskolan och vet vad man vill med sitt liv och kan försörja sig.

6 år är väldigt mycket när den ena inte ens gått ut gymnasiet. 
  • Anonym (Emma)

Herregud! Skämtar han? Lämna killen. Han är ju inte riktigt frisk. Hur ska du kunna leva med honom i framtiden om han redan nu tjafsar om småsummor. Han vill inte bjuda en person han älskar på mat? Att bjuda på lite mat är väl det minsta man kan göra för sin käresta.

Sen tycker jag självklart man bidrar efter förmåga d.v.s. du betalar i mataffären ibland, bjuder honom på lunch/middag. Men som sagt, den här killen är bara konstig. Dumsnål så att det står härliga till.

• Anonym (hoppas...)

TS, kan vi få en uppdatering? Hur går det?Betalar du numera för nöjet att hänga hos honom om helgerna? Har din mamma yttrat sig?

• Anonym (Kajsa)

Har man inte bott själv tänker man inte på alla utgifter som kommer med att driva ett hem.

Hur ser killens övriga ekonomi ut? Han kanske har massa utgifter. 19000 går lätt åt om man vill.

150 bränner man lätt på en helg i mat.

Konstigt att mamman inte erbjudit sig betala.

Svar på tråden Får ingen mat hos min kille framöver ifall jag inte betalar för den