Hornper skrev 2025-10-13 23:25:32 följande:
Så är det troligen, och det är riktigt att man skall vara kritisk mot all data som presenteras. Jag kan inte gå i god för tillförlitligheten hos just denna källa, mer än att säga att den förefaller vederhäftig. Jag jämförde iaf med data från SCB som angav att 2024 fanns det i Sverige 636 336 män i åldern 20 till 29 år, och 588 405 kvinnor i samma åldersgrupp, dvs. ett mansöverskott om ca 8,15 %.
Skillnaden mellan källorna (10 resp. 8,15 %) kan bero på att den första källan räknat in individer som ej är folkbokförda i riket pga att de t.ex. saknar uppehållstillstånd.
Statistik är lurigt, och det är viktigt att kunna isolera data för den delmängd man är intresserad av från en större grupp där delmängden ingår. Om jag t.ex. vill undersöka ett läkemedels effekt på blodtrycket hos gravida kvinnor räcker det inte med att kolla blodtrycket på en stor grupp kvinnor i viss ålder. Jag måste välja ut just gravida.
Likadant i detta fall. Det totala antalet ensamma manspersoner i samhället är kanske mindre intressant om man vill studera just incels, som ju brukar beskrivas som just unga män utan partner.
Om skillnaden 10% i den åldersgruppen är sann. Då innebär det att på tio unga manliga incels, så går det 9 singelkvinnor.
Men som tidigare påpekat, de regionella skillnaderna kan vara stora. Kan mycket väl tänka mig att det kan finnas 30% fler män i ett område, samtidigt som det är överskott på kvinnor i ett annat.
Tornedalen är ju känt sedan länge att ha haft ett stort överskott av män, medan det inte alls ser ut så i Luleå som studentstad typ en timme bort. Tjejer gör sina högre studier där och blir kvar.
Skulle vara kul med en sajt som visar könsfördelningen på en karta, där man också kan välja åldersgrupp och relationsstatus. Lite som SVTs datajournalistik.
Jag skulle tro att de som kan kallas incels, finns tämligen regionalt begränsat.