• Äldre 13 Nov 13:25
    503 visningar
    2 svar
    2
    503

    Aitism

    Hej

    Tänkte kolla om ngn vet om man kan få ersättning för sin Aspberger som man fått diagnos på i vuxen ålder.Jag hade barnförsäkring men som jag ej fortsatte med efter 25 års ålder. Va oförsäkrad i ngt år efter och tecknade sen hos ett annat bolag. Antar att man bara kan få via sin barnförsäkring men tänkte om ngn vet ngt annat sätt?

    Ha en bra dag!

  • Svar på tråden Aitism
  • Äldre 13 Nov 15:25
    #1

    Nej, du får ingen försäkring om du redan har diagnosen och varit oförsäkrad nåt år.

  • Äldre 13 Nov 18:05
    #2
    sarah81 skrev 2018-11-13 13:25:20 följande:

    Hej

    Tänkte kolla om ngn vet om man kan få ersättning för sin Aspberger som man fått diagnos på i vuxen ålder.Jag hade barnförsäkring men som jag ej fortsatte med efter 25 års ålder. Va oförsäkrad i ngt år efter och tecknade sen hos ett annat bolag. Antar att man bara kan få via sin barnförsäkring men tänkte om ngn vet ngt annat sätt?

    Ha en bra dag!


    Beror på om du hade försäkring när du första gången sökte vård samt hur försäkringsvillkoret såg ut då. Många försäkringar har historiskt haft undantag för detta. Dessutom kan preskriptionstiden och din ålder vara avgörande. Diagnosdagen är ofta inte det "viktiga". Du bör alltså kolla med din barnförsäkring (och din nuvarande försäkring OM du sökte vård först efter den tecknats). Gissar dock på att försäkringen du har nu inte ersätter då vuxenförsäkringar ofta inte ersätter NPF-diagnoser.

    Det skadar inte att kontakta ditt försäkringsbolag och kolla. I värsta fall får du ett nej.
Svar på tråden Aitism