• eaem

Missfall?

Hej alla. Är 28 år och gravid i vecka 7 (6+2) med mitt första barn. Har mått bra hela tiden förutom extrem trötthet, ömma bröst och orolig mage. Men igår fick jag först lite ljusrosa flytningar som senare under dagen och kvällen övergick i rödare, slemmiga flytningar och mensvärksliknande smärta i ryggen. Inga direkta klumpar kom och det var inte heller som en mensblödning men det var ju ändå blod.. är nu livrädd för missfall. Ringde gynakuten igår och BM idag, båda sa samma: avvakta tills om det kommer en kraftigare blödning som håller i sig samt ev smärta i mage/rygg. Då ska jag åka till gynakuten. Men hur blir jag kvitt oron? Känns för jävla segt (pardon my french) att bara gå och vänta på rikligare blödning. Är det värt att boka tid för vul privat?

• Svar på tråden Missfall?
  • Fia 28

Du är lite gränsfall om det löns att gå på privat ul för kan hända det är för tidigt att se hjärtslag. Tyvärr får du vänta och se vad som händer. 
    Jag har haft blödningar i den veckan i båda min graviditeter och det har inte varit något fel.

• Anonym (K)

Man blir inte kvitt oron, någonsin. Det är nog bara att bita ihop...

Privat vul görs oftast inte förrn i v 8

• eaem

Tack för svar.. får försöka ha is i magen då. Har inte tid hos BM för hälsosamtal förrän 4/12 heller, så det känns också så himla drygt. Håll tummarna för mig :)

• Anonym (E)

Håller tummarna att det går bra för dig. Om du nu är i vecka 6+2 så är det ju bara några dagar kvar tills du är i vecka 8. Finns det privata kliniker nära där du bor? I så fall kan jag verkligen rekommendera att göra ett privat ultraljud, har gjort det i alla mina fyra graviditeter och oavsett om man får ett positivt eller negativt besked är det en lättnad att få svar så fort som möjligt. Brukar inte vara extremt dyrt heller, runt 600 kr.

• eaem

Ja, jag har möjlighet att göra privat ultraljud. Så tänker nog boka tid för det så fort jag kommit in i vecka 8 :) som du skriver är det värt det oavsett svaret man får. Och 600:- är inte så farligt tycker jag, särskilt inte när det handlar om att lindra ens oro.

• Anonym (J)

Jag fick rosa/bruna flytningar och ont i magen när jag var typ 6+3. Ringde till 1177 eftersom jag samtidigt hade ont, och de tipsade mig att åka in akut.
    På akuten gjordes ett VUL och vi fick se hjärtslag. Hade dessa flytningar i ca två veckor men allt gick bra, nu är jag i v 19.

• eaem

Tyvärr har mina flytningar ökat och är nu mer eller mindre som en mens. Kom nyss en större klump också så är 99% säker på att jag fått missfall. Var på gynakuten tidigare där de tog lite tester och ska tillbaka för vul imorgon bitti. Men känner redan på mig vad svaret kommer bli :( konstigt hur man kan känna sig så besviken, ledsen och tom när man vetat om graviditeten i mindre än 1 vecka. Kan inte ens föreställa mig hur det känns för dom som får missfall långt senare än v 7.. kram på er alla!

• eaem

Tänkte bara uppdatera lite. Är så förvirrad och fortfarande orolig. Blödningarna ökade och det kom också större klumpar men efter VUL visade det sig att jag fortfarande är gravid och enligt läkaren var jag i vecka 5+3 i fredags. Dock var det för tidigt att se hjärtslag så hon kunde inte säga om det levde. Har fortsatt blöda hela helgen och fått ut en större klump till. Tog nyss ett Clearblue digital (vet att man ska ha lite översikt med dessa men ändå) som nu visade Gravid 1-2 veckor, när det visat 2-3 veckor tidigare gånger Gråter  Usch, känner mig så vilse. Det känns verkligen som ett missfall men ändå har jag hoppet kvar eftersom det syntes ett embryo i fredags. Men är också fullt medveten om att det kan ha dött och kommit ut sedan dess. Har nytt VUL på fredag så återkommer med hur det gick då. Kram på er!

• joannaq

Hoppas verkligen att det vänder och att du får se ett hjärta på fredag.

Lycka till

• Anonym (Samma)

Hej

Jag fick missfall i vecka 7 för drygt 1.5 år sedan men är idag i vecka 32. Det jag har lärt mig är att det inte är lönt att åka in Sålänge du inte har väldiga smärtor och klumpar då väldigt många får missfall i de där veckorna. Och du är gränsfall på om de ser något hjärtljud. Så deras bedömning kan göra dig ännu oroligare.

Jag åkte in akut utan att ringa då jag hade väldigt stora smärtor och det bara rann massa blod som inte ville stoppa.

En vän till mig som fick missfall fick order om att vänta 2 veckor efter att hon började blöda och ta ett nytt test. Visar det då negativt så skriver de in bekräftat missfall i journalen.

• eaem
    Anonym (Samma) skrev 2018-11-19 10:42:56 följande:

Hej

Jag fick missfall i vecka 7 för drygt 1.5 år sedan men är idag i vecka 32. Det jag har lärt mig är att det inte är lönt att åka in Sålänge du inte har väldiga smärtor och klumpar då väldigt många får missfall i de där veckorna. Och du är gränsfall på om de ser något hjärtljud. Så deras bedömning kan göra dig ännu oroligare.

Jag åkte in akut utan att ringa då jag hade väldigt stora smärtor och det bara rann massa blod som inte ville stoppa.

En vän till mig som fick missfall fick order om att vänta 2 veckor efter att hon började blöda och ta ett nytt test. Visar det då negativt så skriver de in bekräftat missfall i journalen.

Jag vet. Ska inte åka in akut fler gånger (så länge jag inte får jätteont som du säger). Gjorde det nu för att jag är gravid för första gången och blev superorolig.

Tiden på fredag har jag bokat sedan tidigare, innan jag började blöda. Ska då göra ett VUL och om det ser bra ut blir det inskrivning.
  • Anonym (Samma)
    eaem skrev 2018-11-19 10:50:44 följande:
    Jag vet. Ska inte åka in akut fler gånger (så länge jag inte får jätteont som du säger). Gjorde det nu för att jag är gravid för första gången och blev superorolig.

Tiden på fredag har jag bokat sedan tidigare, innan jag började blöda. Ska då göra ett VUL och om det ser bra ut blir det inskrivning.
    Jag håller verkligen tummarna för dig!
Svar på tråden Missfall?