När man har ett eller två barn hemma så är det mycket enkelt att se till att barnet är kladdfri och att en body är knäppt. På förskolan kan det vara omkring 6 barn per vuxen och i perioder under dagen fler barn än så. Den bittra sanningen är att blöjor kollar man på rutin (om det inte är så att det uppenbart luktar eller märks på annat vis) Man har vissa klockslag där man alltid byter blöja och resterade delen av dagen så märker man ju när det luktar bajs, men då är det ofta svårt att veta exakt vilket barn som har bajsat. Man drar helt enkelt ut byxorna på varenda barn tills man får jackpot. Tyvärr är det så. En knäppt body knäpps inte alltid igen (jag brukar dock försöka hinna med att knäppa en eller ett par knappar) men det är svårt att knäppa en body när ett barn springer runt och är mitt uppe i leken. På skötbordet är det ingen som helst konst, men långt ifrån alla blöjcheck eller blöjbyten sker på skötbord (kissblöjor byts t.ex ofta när barnet är stående på golvet och då kan bodyknappar vara väldigt svåra att knäppa ibland)
På förskolan matar man inte barn (om det verkligen inte behövs) Barnen äter ofta helt själv med bestick, utan bestick, med händer och armar. Trots att barnet har haklapp så räcker det att det spiller eller kliar sig på magen för att det ska bli fläckar.
Ha inte oömma kläder på förskolan, helt enkelt!
Om det inte är extremt på något vis (som det inte verkar vara i det här fallet) så känns det helt onödigt att prata med personalen om saken.
Sedan kan man lösa det hela på olika vis:
Jag hade en förälder en gång som alltid klädde sitt barn i ljusa eller vita kläder. Hon köpte en hel hög med heltäckande "målarförkläden" från IKEA (sådana som är som en bakåtknäppt tröja) och frågade oss i personalen om vi kunde sätta på barnet ett sådant vid maten. Hon sade dessutom att hon inte krävde att vi sköljde av dessa utan bara lade dem i en påse på hyllan (oftast hann vi med att skölja av dem i alla fall). Det var inga problem som helst.
Jag själv - som mamma - har en son som enbart ville ha kläder med knappar under en väldigt lång period. Det var katastrofal strid med kläder varje morgon om det inte fanns knappar på tröjorna. Jag löste morgonstressen genom att klä min son i enbart skjortor när han började förskola vid 2,5 års ålder för att slippa bråket. Inskolningen gick bra men det var bekymmersamt att han ständigt matvägrade på förskolan och till och med bad personalen att mata honom om han var panikhungrig, vilket var riktigt konstigt med tanke på att han hemma för det mesta åt själv. Efter två månader av matvägran på förskolan fick jag till slut svar från min son om vad som var fel: man tvingade på honom haklapp och han tolkade det hela som att personalen trodde att han var bebis, så därför åt han enbart om man matade honom. När jag pratade med förskolan så visade det sig att han var den enda på sin avdelning som hade haklapp och jag bad dem därefter vänligt att inte sätta på honom en sådan. Svaret jag fick var att: "Han har ju alltid skjorta! Skjortan blir ju förstörd och fläckig utan haklapp. När han ibland har vanlig tröja, även om det är sällan, så sätter vi inte på honom haklapp." Det var och är tamigtusan det dummaste jag har hört i hela mitt liv.