• MFML

Skitiga kläder efter förskolan

Mitt barn går på förskola och jag tar såklart alltid på henne rena kläder varje dag, oftast en body för att det inte ska bli ett "glapp" i ryggen och därmed kallt och obekvämt. Majoriteten av gångerna jag hämtat henne på eftermiddagarna är hon jättesmutsig efter maten (jag vet att barn ska ha kläder som är till att lekas i och man får räkna med fläckar och sånt) och det är fläckar typ överallt som är omöjliga att ta bort trots fläckborttagningsmedel (Vanish för den som undrar). Många nya plagg är skräp efter en användning (jag kan ju inte ta på henne fläckliga kläder för då blir jag väl socanmäld till slut och jag vill dessutom att hon ska va ren när hon kommer dit) och jag undrar egentligen bara om jag kan kräva att de har haklapp på henne? En annan sak som retar mig är att de aldrig knäpper bodyn... knapparna ligger kanske o skaver när hon ska sova på förskolan. Borde jag släppa detta eller göra något åt det? Vill helst inte kritisera personalen men vill ändå att detta kommer fram på något sätt.

• Svar på tråden Skitiga kläder efter förskolan
  • Anonym (Här har alla haklapp)

När vi flyttade och vi börja på ny förskola så märkte vi att ALLA barnen hadde haklapp när dom åt. (Barngrupp 1-3 år) inget av barnen klaga eller sa något inte ens vår som inte haft haklapp på över ett år. Body vet jag vår föra förskola helst inte ville ha så vi har kört med längre tröjor istället på förskolan. Men prata med personalen å fråga hur dom ser på det. Men fläckfria barn får man nog aldrig.

• AnnaSthlm

Köp mörka kläder. Strunta i fläckarna - hur orkar du ens tvätta varje dag?

• Anonym (Nn)

Jag reagerade också på det i början men har nu släppt det. Snart äter barnet bättre själv och spiller mindre. Visst kan du föreslå haklapp men annars välj mörka färger. Bodies slutade vi med på förskolan. Det är besvärligt vid blöjbyten och när de ska kolla vem som bajsat osv. Så byt till mörka tröjor/toppar är mitt råd.

• Anonym (Hedda)

Som så många andra har sagt - herregud, ha inte vita (eller ljusa kläder öht) på en liten unge på förskolan. Kör mörkt och mönstrat så får ingen ångest, varken mamma över fläckar eller barn som kladdat ner sig (när de blir äldre). :)

• Fru Ve

Köp begagnade kläder att ha på förskolan. Inte i ljusa färger. Det är normalt att ett barn ser ut som på bilden efter en dag på fsk. Och nej du blir inte socanmäld för att ditt barn har kläder där alla fläckar inte gått bort helt :) bara barnet är hel och ren för övrigt.

• Anonym (Katt)

Tänker du att barnet far illa för att det har lite fläckiga kläder? Förväntar du dig också att de ska byta byxor på sommaren då det får grönska på byxorna och sandfläckar överallt? Barn leker, barn blir smutsiga. Jag tror inte de byter kläder för lite fläckar, såvida kläderna inte är blöta. Kanske ditt barn sliter av sig haklappen också? Tycker inte att du ska ta upp det med personalen.

Se det positivt istället. Ditt barn har smutsiga kläder, då har ditt barn fått ha kul och lära sig och äta själv.

• mammalovis

Jag håller med om att mörka färger är att föredra, även till mina barn på 5 och 8 år, då ketchupfläckarna inte är roliga. Olika barn äter olika, köttfärssås händer det att jag spiller också ... Ljusa kläder får alltid fläckar lättare än mörkare konstigt nog. Vissa barn äter som fina damer tidigt och blir jätteledsna vid minsta klabb, så hela spannet finns.

Hör med dem hur det går till i matsituationen. Vi har också haft bodies längre, i synnerhet framåt höst/vinter då jag hatar alla glipor själv.

• Anonym (kladd)
    MFML skrev 2018-11-15 14:14:19 följande:

Mitt barn går på förskola och jag tar såklart alltid på henne rena kläder varje dag, oftast en body för att det inte ska bli ett "glapp" i ryggen och därmed kallt och obekvämt. Majoriteten av gångerna jag hämtat henne på eftermiddagarna är hon jättesmutsig efter maten (jag vet att barn ska ha kläder som är till att lekas i och man får räkna med fläckar och sånt) och det är fläckar typ överallt som är omöjliga att ta bort trots fläckborttagningsmedel (Vanish för den som undrar). Många nya plagg är skräp efter en användning (jag kan ju inte ta på henne fläckliga kläder för då blir jag väl socanmäld till slut och jag vill dessutom att hon ska va ren när hon kommer dit) och jag undrar egentligen bara om jag kan kräva att de har haklapp på henne? En annan sak som retar mig är att de aldrig knäpper bodyn... knapparna ligger kanske o skaver när hon ska sova på förskolan. Borde jag släppa detta eller göra något åt det? Vill helst inte kritisera personalen men vill ändå att detta kommer fram på något sätt.

Smutsiga barn är glada barn.

Sådär såg alla mina barns kläder ut när de var i den åldern. Jag struntade i att det fanns fläckar som inte gick bort. Kläder ska användas och barn ska kladda. Och fläckiga kläder kan man absolut använda! Ingen funderar över att små barn har rena men fläckiga kläder, alla vet att det blir så med småbarn. Ingen sjutton soc-anmäler man för rena kläder med fläckar!! Och kläderna blir inte skärp bara för att de har några fläckar.

Tror inte heller att barnet lider av att de inte knäpper bodyn. men det är kanske dags att slopa body nu när barnet går på förskola?
  • Kendra

Hur gammalt är barnet? Kanske dags att sluta med bodies om barnet är blöjfritt i alla fall.

Jag skulle satsa på mörka överdelar på förskolan så syns inte fläckarna som inte går bort i tvätten.

• Anonym (barnskötare)

När man har ett eller två barn hemma så är det mycket enkelt att se till att barnet är kladdfri och att en body är knäppt. På förskolan kan det vara omkring 6 barn per vuxen och i perioder under dagen fler barn än så. Den bittra sanningen är att blöjor kollar man på rutin (om det inte är så att det uppenbart luktar eller märks på annat vis) Man har vissa klockslag där man alltid byter blöja och resterade delen av dagen så märker man ju när det luktar bajs, men då är det ofta svårt att veta exakt vilket barn som har bajsat. Man drar helt enkelt ut byxorna på varenda barn tills man får jackpot. Tyvärr är det så. En knäppt body knäpps inte alltid igen (jag brukar dock försöka hinna med att knäppa en eller ett par knappar) men det är svårt att knäppa en body när ett barn springer runt och är mitt uppe i leken. På skötbordet är det ingen som helst konst, men långt ifrån alla blöjcheck eller blöjbyten sker på skötbord (kissblöjor byts t.ex ofta när barnet är stående på golvet och då kan bodyknappar vara väldigt svåra att knäppa ibland)

På förskolan matar man inte barn (om det verkligen inte behövs) Barnen äter ofta helt själv med bestick, utan bestick, med händer och armar. Trots att barnet har haklapp så räcker det att det spiller eller kliar sig på magen för att det ska bli fläckar.

Ha inte oömma kläder på förskolan, helt enkelt! 

Om det inte är extremt på något vis (som det inte verkar vara i det här fallet) så känns det helt onödigt att prata med personalen om saken. 

Sedan kan man lösa det hela på olika vis:

Jag hade en förälder en gång som alltid klädde sitt barn i ljusa eller vita kläder. Hon köpte en hel hög med heltäckande "målarförkläden" från IKEA (sådana som är som en bakåtknäppt tröja) och frågade oss i personalen om vi kunde sätta på barnet ett sådant vid maten. Hon sade dessutom att hon inte krävde att vi sköljde av dessa utan bara lade dem i en påse på hyllan (oftast hann vi med att skölja av dem i alla fall). Det var inga problem som helst.

Jag själv - som mamma - har en son som enbart ville ha kläder med knappar under en väldigt lång period. Det var katastrofal strid med kläder varje morgon om det inte fanns knappar på tröjorna. Jag löste morgonstressen genom att klä min son i enbart skjortor när han började förskola vid 2,5 års ålder för att slippa bråket. Inskolningen gick bra men det var bekymmersamt att han ständigt matvägrade på förskolan och till och med bad personalen att mata honom om han var panikhungrig, vilket var riktigt konstigt med tanke på att han hemma för det mesta åt själv. Efter två månader av matvägran på förskolan fick jag till slut svar från min son om vad som var fel: man tvingade på honom haklapp och han tolkade det hela som att personalen trodde att han var bebis, så därför åt han enbart om man matade honom. När jag pratade med förskolan så visade det sig att han var den enda på sin avdelning som hade haklapp och jag bad dem därefter vänligt att inte sätta på honom en sådan. Svaret jag fick var att: "Han har ju alltid skjorta! Skjortan blir ju förstörd och fläckig utan haklapp. När han ibland har vanlig tröja, även om det är sällan, så sätter vi inte på honom haklapp." Det var och är tamigtusan det dummaste jag har hört i hela mitt liv. 

• Poppy75

Mina killar såg alltid ut så där efter förskolan. Hemma hade de haklapp utan problem men på förskolan vägrade de. Både jag och personalen tyckte det var bättre med kladdiga glada killar som åt än ledsna och hungriga killar med rena kläder.

Body och kläder med knappar ville personalen hellst inte att man skulle använda pga tidsbrist så det undvek jag.

Jag tycker du ska prata med personalen på ett vänligt och öppet sätt. Oftast har de ett gott skäl till att de gör saker som de gör. Det känns bättre att veta vilka de är annars kan man lätt oroa sig i onödan för hur barnen har det.

• Anonym (Fskläraren)

Så är kan ett litet barn det ut även om de har haklapp. Skeden tappas och små kletiga händer letar efter den, eller så kliar det någonstans eller så åker ärmen ner fast man dragit upp den. Barnen äter själva och en del barn kladdar inte och andra ser ut som de försöker inta födan genom huden.

Angående body. Body, onepiece och hängselbyxor borde vara förbjudna på förskolor. Det försvårar blöjkollar, svårare att byta blöjor och allmänt många knappar som sliter på våra händer. Jag knäpper heller aldrig body, stoppar ner den i byxan för att förenkla nästa blöjcheck eller blöjbyte. Hängselbyxor byter jag mot reservbyxor på hyllan. Värsta med hängselbyxor och onepice är att de gärna använda även om de är på gränsen för små vilket gör att de stramar över rygg och rumpa när barnet böjer sig, sätter sig, hukar sig, kryper. Tighta jeans utan stretch med knapp och helst också ett dekorativt skärp är plagg man kan ha hemma när man har ett blöjbarn och inte 10-12 stycken på 2 vuxna. Liksom fingervantar på ettåringar och knytskor.

• MFML

Tack snälla till alla er som tagit er tid att svara! Jag har förstått nu, inga bodys på förskolan och helst använda mörka kläder! Att det blir fläckar ska jag acceptera. Jag får helt enkelt ta på barnet kläder som jag inte är så rädd om. Fortsätt gärna kommentera och diskutera om ni har något mer att säga :) Jag kommer fortsätta gå in o läsa om det dyker upp något mer.

Svar på tråden Skitiga kläder efter förskolan