• NathalieAndersson

Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?

Hej! 

Ja, nu ar det sa att jag har en liten sot dotter pa snart 10 manader tillsammans med min man, vi bor for narvarande i Brasilien och ska flytta tillbaka till Sverige strax efter maj manad. Som tur ar har vi lyckats skaffa en bostad (Hyr hos min farmor

Men nar vi kommer till Sverige sa har vi tyvarr ingen inkomst. 

jag vet att eftersom jag har barn sa har jag ratt till barnbidrag och hyresbidrag eller bostadsbidrag kanske det heter. Har jag ratt till fler bidrag? Som jag sa har jag ju ingen inkomst... jag kommer att plugga pa komvux sa fort jag kommit till Sverige. Och min man kommer inte att kunna jobba for han har inget uppehallstillstand, det kommer vi att soka nar vi kommit fram. och det kanske drojer natt ar. sa under tiden far han inte gora nagonting. 

Jag vet inte riktigt hur vi ska gora, har nagon nan bra idé? kom med forslag :D tack

• Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?
  • NathalieAndersson
    Mammaa88 skrev 2018-11-18 18:57:41 följande:

alltså herre gud, har bara läst en massa nedlåtande/skit svar från de flesta. Vad är det mer er??!!

Jag har ingen aning, jag vet att Sverige ar kannt att ha pessimistiska invanare...

som dom sager har i Brasilien: Pessoa mal comida 

ren oversattning: Dåligt äten (Har dåligt sexliv)  hahaha

Kan inte folk bara vara vanliga och hjalpa? behandla folk som du sjalv vill bli behandlad, tycker jag GladHjärta

• Anonym (Ut)

Jag undrar om du verkligen har kollat upp det där ordentligt. Det stämmer att man undantas försörjningskrav om man har barn under 18 som man vill återförenas med, men det förutsätter att man INTE KAN återförenas i ett annat land utanför EU. Dvs att landet man vill åka ifrån inte är säkert eller att familjen man vill återförenas med inte får komma dit. I ert fall så bor ni ju redan tillsammans i Brasilien som inte är ett sådant osäkert land och ni är redan tillsammans.

Det stämmer även att man kan söka inne i landet om uppehållstillstånd om man redan är här genom ett tillfälligt uppehållstillstånd eller att man sökt asyl. Problemet med ert upplägg är ju att utan någon form av uppehållstillstånd eller inresetillstånd så kommer han inte ens att komma in i Sverige till att börja med. Han kommer att avvisas redan vid gränsen och sättas på första bästs plan hem...

• Anonym (Ut)

Brasilien har dock inget visumtvång. Man får resa in och vistas i 90 dagar.

• NathalieAndersson
    Anonym (Ut) skrev 2018-11-18 19:50:46 följande:

Jag undrar om du verkligen har kollat upp det där ordentligt. Det stämmer att man undantas försörjningskrav om man har barn under 18 som man vill återförenas med, men det förutsätter att man INTE KAN återförenas i ett annat land utanför EU. Dvs att landet man vill åka ifrån inte är säkert eller att familjen man vill återförenas med inte får komma dit. I ert fall så bor ni ju redan tillsammans i Brasilien som inte är ett sådant osäkert land och ni är redan tillsammans.

Det stämmer även att man kan söka inne i landet om uppehållstillstånd om man redan är här genom ett tillfälligt uppehållstillstånd eller att man sökt asyl. Problemet med ert upplägg är ju att utan någon form av uppehållstillstånd eller inresetillstånd så kommer han inte ens att komma in i Sverige till att börja med. Han kommer att avvisas redan vid gränsen och sättas på första bästs plan hem...

Jag har kollat upp, andra i samma situation som mig har gjort sa och fatt uppehallstillstand. Han ar brasiliansk och behover inget visum.Flört
  • Tablettask
    NathalieAndersson skrev 2018-11-18 19:35:32 följande:

Det later ju ok! :) Men man far vall inte studielan om man bor utomlands ... eller?

varan hyreskontrakt gar ut i juni, sa vi har planerat att aka till sverige da.

Har du ens gått in på csn:s hemsida och kollat? Jag vet inget om ditt specifika fall, men jag hade studielån i ett år i Spanien
  • Tow2Mater
    NathalieAndersson skrev 2018-11-18 19:50:30 följande:

Jag har ingen aning, jag vet att Sverige ar kannt att ha pessimistiska invanare...

som dom sager har i Brasilien: Pessoa mal comida 

ren oversattning: Dåligt äten (Har dåligt sexliv)  hahaha

Kan inte folk bara vara vanliga och hjalpa? behandla folk som du sjalv vill bli behandlad, tycker jag GladHjärta

alltså herre gud, har bara läst en massa nedlåtande/skit svar från de flesta. Vad är det mer er??!!

Men förstår ni inte att det provocerar, med rätta, svenska skattebetalare när någon bara vill veta vilka bidrag de kan få då de vill flytta in?
  • NathalieAndersson
    Tablettask skrev 2018-11-18 20:12:01 följande:
    Har du ens gått in på csn:s hemsida och kollat? Jag vet inget om ditt specifika fall, men jag hade studielån i ett år i Spanien
    Ska ta och kolla det nu pa en gang! tack! Glad
  • NathalieAndersson
    Tow2Mater skrev 2018-11-18 20:16:17 följande:

Men förstår ni inte att det provocerar, med rätta, svenska skattebetalare när någon bara vill veta vilka bidrag de kan få då de vill flytta in?

Jag var nastan hundra pa att man inte kunde skaffa jobb utan nagon utbildning, Men det verkar som om det gar, fick ett tips av en person att jobba pa dagen (utan utbildning) och ga pa komvux pa kvallen och ta studielan. 

du ser, om man lar sig att kommunicera sa slipper man dalig stammning.Glad

Var lite glad! jag har ratt till bidrag, jag tanker anvanda det jag far tills jag kan forsorja mig sjalv. bli arg pa folk som vill leva pa bidrag hela livet, det ar inte ok.

• Tom Araya
    NathalieAndersson skrev 2018-11-17 01:40:31 följande:

Hej! 

Ja, nu ar det sa att jag har en liten sot dotter pa snart 10 manader tillsammans med min man, vi bor for narvarande i Brasilien och ska flytta tillbaka till Sverige strax efter maj manad. Som tur ar har vi lyckats skaffa en bostad (Hyr hos min farmor) 

Men nar vi kommer till Sverige sa har vi tyvarr ingen inkomst. 

jag vet att eftersom jag har barn sa har jag ratt till barnbidrag och hyresbidrag eller bostadsbidrag kanske det heter. Har jag ratt till fler bidrag? Som jag sa har jag ju ingen inkomst... jag kommer att plugga pa komvux sa fort jag kommit till Sverige. Och min man kommer inte att kunna jobba for han har inget uppehallstillstand, det kommer vi att soka nar vi kommit fram. och det kanske drojer natt ar. sa under tiden far han inte gora nagonting. 

Jag vet inte riktigt hur vi ska gora, har nagon nan bra idé? kom med forslag :D tack

Till att börja med råder jag er att din man söker uppehållstillstånd innan ni flyttar. Eventuellt måste du flytta först och han kommer efter. Han får svårt att söka det i Sverige eftersom han inte ska bo där utan uppehållstillstånd.
    Jag har bekanta som ingått äktenskap med utlänningar utan UT och dessa har varit tvugna att resa hem för att söka det och det tar många månader.

Sedan så får du barnbidrag och kan söka bostadsbidrag.
    För att försörja dig under studier gäller främst CSN (googla).
    Räcker inte det kan du söka försörjningsstöd hos sociala myndigheter i kommunen.
  • NathalieAndersson
    Tom Araya skrev 2018-11-18 22:25:30 följande:
    Till att börja med råder jag er att din man söker uppehållstillstånd innan ni flyttar. Eventuellt måste du flytta först och han kommer efter. Han får svårt att söka det i Sverige eftersom han inte ska bo där utan uppehållstillstånd.
    Jag har bekanta som ingått äktenskap med utlänningar utan UT och dessa har varit tvugna att resa hem för att söka det och det tar många månader.

Sedan så får du barnbidrag och kan söka bostadsbidrag.
    För att försörja dig under studier gäller främst CSN (googla).
    Räcker inte det kan du söka försörjningsstöd hos sociala myndigheter i kommunen.

Ja vi kommer nog att soka innan vi aker, men om 6 manader ska vi andra till inifran ansokan.

Hade dina bekanta gemensamt barn? sokte dom uppehallstillstand med anknytning till gemensamt barn? 

Tack for svar Glad

• fjanten

Min man sökte inifrån landet, men det var för att han redan kommit hit på ett arbetsvisum (och han fick arbeta under de två åren som glappade mellan arbetsvisumets utgång och hans uppehållstillstånd pga anknytning).

Läs på om ALLT. Det är mitt bästa råd. ALLT.

Utan personnummer får man betala full avgift för läkarbesök osv, om inte Sverige har någon överenskommelse med landet som partnern kommer ifrån. Min man behövde opereras akut, och Sverige har en överenskommelse med Australien om att man får akut vård till samma kostnader som landets invånare. Annars hade det kostat oss runt 80 000 kr. Sånt MÅSTE ni ha koll på, för ni kommer inte ha särskilt stora marginaler låter det som.

Inifrån-ansökningar tar längre tid än om man söker utifrån landet, så räkna med ca 2,5 år (och bli glada om det går fortare). Jag brukar hoppas på det bästa - men förvänta mig det värsta. Får ni bo kvar i din släktings hyresrätt under den tiden? Räkna så ni har råd med det enbart på din försörjning.

Sfi får man inte gå innan man har personnummer, så din man bör börja lära sig redan nu. Sedan se hans tid utan uppehållstillstånd i Sverige som tid att lära sig svenska.

Körkort, behövs det? Kommer ni bo så det behövs snart? Räkna in det i er budget.

Lycka till med allt!

• Tom Araya
    NathalieAndersson skrev 2018-11-19 06:08:35 följande:

Ja vi kommer nog att soka innan vi aker, men om 6 manader ska vi andra till inifran ansokan.

Hade dina bekanta gemensamt barn? sokte dom uppehallstillstand med anknytning till gemensamt barn? 

Tack for svar Glad

Nej, de har inte gemensamma barn.

Men jag är tveksam till om det spelar någon roll i ert fall, eftersom du är bosatt med honom i samma land och det i detta läge inte handlar om att återförena familjen.
    Men jag kan ha fel i detta. Något att mer noggrant kolla upp.
Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?