• Anonym (Namn)

Namnet Greta till nyfödd? Fint?

Vad anser ni om namnet Greta till en nyfödd?

• Svar på tråden Namnet Greta till nyfödd? Fint?
  • Bikersteffe
    dsfddfsfddsf skrev 2019-08-27 18:20:33 följande:

"En 39-årig man åtalas för att ha dödshotat operasångerskan Malena Ernman, 48, och hennes dotter Greta Thunberg, 16, via flera handskrivna brev."  

www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5ooa3/39-aring-atalas-for-dodshot-mot-greta-thunberg 

Det är inte klokt vilka dårar det finns, men så tittar man på nätet och ser vilka som härjar anonymt. 

Och i likhet med dessa så gråter den här mannen och är sååå ångerfull när han blir avslöjad

Samhället måste ta i med hårdhandskar mot dessa hatiska människor, även dem som härjar på nätet för det är inte mer ok att skriva hotfullt anonymt på nätet,man är fär övrigt inte så anonym som man tror  (sen när dom avslöjas så står dom och gråter och kommer med dåliga ursäkter) 

Att som en del komma med konspirationsteorier, eller att hata Gretas föräldar(det är inte mer ok att hata eller hota vuxna) eller som vissa gå till personangrepp för att inte nämna dem som hatar ett namn pga av en 16årig flicka råkar heta det är inte normalt eller friskt. 

Bra gjort att denna person anmäldes, han är ju dessutom tidigare dömd för olaga hot.

Vad säger att det inte är vi som blir offer nästa gång för att personen kanske tycker vi tar för lång tid när vi handlar i affären, eller att vi har fel namn, älskar fel person eller har fel åsikt eller gud vet vad för anledning. 

Tycker du även att de som hotar Joakim Lamotte med att de ska våldta och mörda hans familj ska sättas dit?
  • Bikersteffe
    dsfddfsfddsf skrev 2019-08-27 18:16:25 följande:

Du vet väl att Adolf var ett vanligt namn förr?

Men vi ska alltså inte få döpa barn till det pga av en dåre? Vad gör vi då med namnet Anders med tanke på Anders Breivik och Anders Eklund

Vi skulle ju inte kunna använda något namn alls. Eller du kanske inte tänkte på det?

Ja, men idag associeras det med en viss person, och används i princip inte.

Var ett exempel hur vissa namn kan associeras med vissa personer.

Anders Eklund är inte riktigt jämförbar med Hitler... Skärpning tack.
  • Bikersteffe
    det var erika som sade det skrev 2019-08-27 18:26:11 följande:

regimmedia? vi förstår nog alla vad du menar med blandade nyheter, kanske du ska sluta läsa sådana sidornej det är inte 'bevisat' någon annanstans förumtom hos en liten grupp hatiska människor som sitter och tror att deras åsikter är fakta.vad som inte är sunt är att sprida hat om andra människor vare sig de är kända människor eller inte

Marlena Ernman har ju själv bekräftat det.
  • dukater
    Bikersteffe skrev 2019-08-28 21:29:07 följande:
    Ja, men idag associeras det med en viss person, och används i princip inte.

Var ett exempel hur vissa namn kan associeras med vissa personer.

Anders Eklund är inte riktigt jämförbar med Hitler... Skärpning tack.
    Nja det är nog du som behöver tänka lite. Tvivlar starkt på att Englas mamma skulle döpa ett barn till Anders, eller att anhöriga till Breiviks offer älskar namnet Anders , personer som alltså är starkt förknippade med våldsamheter.
    MEN vanliga människor måste få välja dom namn dom vill, Hitler, Breivik osv ger knappast bra associationer men namn som Anders och Adolf som vanliga människor hetat/heter måste man naturligtivs få välja.

Sen är ju detta knappast jämförbart med namnet Greta, det är ju bara riktigt sjuka människor som anser det associationerat till hemskheter.
    Bikersteffe skrev 2019-08-28 21:26:51 följande:
    Tycker du även att de som hotar Joakim Lamotte med att de ska våldta och mörda hans familj ska sättas dit?
    Jag tar mig friheten att svar även här, självklart ska alla människor som beter sig så sättas dit, att ens tänka annorlunda ger lite konstiga vibbar för du ger väl inte heller ut frikort till vissa?
    Bikersteffe skrev 2019-08-28 21:30:09 följande:
    Marlena Ernman har ju själv bekräftat det.

Vad ska malena E ha bekräftat? Att konspitarionsteorister har rätt och att hon utnyttjar sitt barn?  då får man nog vinkla det väldigt hårt för jag har mycket svårt att tro hon har sagt något liknande men jag vill gärna läsa källan för att vara säker så länk tack?

• Bikersteffe
    dukater skrev 2019-08-28 21:53:58 följande:

Nja det är nog du som behöver tänka lite. Tvivlar starkt på att Englas mamma skulle döpa ett barn till Anders, eller att anhöriga till Breiviks offer älskar namnet Anders , personer som alltså är starkt förknippade med våldsamheter.

MEN vanliga människor måste få välja dom namn dom vill, Hitler, Breivik osv ger knappast bra associationer men namn som Anders och Adolf som vanliga människor hetat/heter måste man naturligtivs få välja.

Sen är ju detta knappast jämförbart med namnet Greta, det är ju bara riktigt sjuka människor som anser det associationerat till hemskheter.Jag tar mig friheten att svar även här, självklart ska alla människor som beter sig så sättas dit, att ens tänka annorlunda ger lite konstiga vibbar för du ger väl inte heller ut frikort till vissa?Vad ska malena E ha bekräftat? Att konspitarionsteorister har rätt och att hon utnyttjar sitt barn?  då får man nog vinkla det väldigt hårt för jag har mycket svårt att tro hon har sagt något liknande men jag vill gärna läsa källan för att vara säker så länk tack?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7127615

Det hon sagt är att idéen till klimststrejken kommer ifrån Bo Thoren, som kontaktade Greta med förslaget.

Jag har inte påstått det du skriver att jag påstår (kan iof ha misstolkat ditt inlägg ifrån början) , men poängen är som är BEKRÄFTAT, är att det var inte hennes egen idé, utan hon blev uppmanad av en klimatalarmist, i syfta just att hans idéer får bättre genomslag om det kommer ifrån ett barn.

Och det är det rätt få av de frälsta som faktiskt känner till.

Vilket han fick helt rätt i, för ingen vågar debattera med ett barn, det är liksom ett förlorat slag på förhand.
  • HSOF
    Anonym (Namn) skrev 2018-11-19 21:21:12 följande:

Vad anser ni om namnet Greta till en nyfödd?

Tycker det är ett lite tantigt namn. Så skulle nog inte döpa min dotter till det.
  • åsikt är ej fakta

Bikersteffe skrev 2019-08-29 00:16:35 följande:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7127615

Det hon sagt är att idéen till klimststrejken kommer ifrån Bo Thoren, som kontaktade Greta med förslaget.

Jag har inte påstått det du skriver att jag påstår (kan iof ha misstolkat ditt inlägg ifrån början) , men poängen är som är BEKRÄFTAT, är att det var inte hennes egen idé, utan hon blev uppmanad av en klimatalarmist, i syfta just att hans idéer får bättre genomslag om det kommer ifrån ett barn.

Och det är det rätt få av de frälsta som faktiskt känner till.

Vilket han fick helt rätt i, för ingen vågar debattera med ett barn, det är liksom ett förlorat slag på förhand.

Vad Malena faktiskt skrev på sin facebook:
    "Greta fick iden till skolstrejken från Bo Thorén från Fossilfritt Dalsland. Han kontaktade Greta och några andra unga efter att hon kom tvåa i Svenska Dagbladets skrivtävling för klimatet i maj 2018. Han hade fått tanken på en skolstrejk från skolskjutningarna i Florida där barnen vägrade gå till skolan på grund av det som hänt.

Men ingen var intresserad av att göra det så då bestämde Greta sig för att göra det själv. Vi som föräldrar avrådde henne och sa att vi inte kunde stödja henne eftersom vi måste se till att hon går i skolan.
    Hon har ingen och har aldrig haft någon som ?står bakom? henne. All planering gjorde hon helt själv.
    Sista månaden har hon tagit emot frivillig, idéell hjälp att hantera alla internationella pressförfrågningar. I övrigt har hon absolut inte vid något tillfälle haft någon hjälp eller stöd från någon ?PR-byrå.? Hon stöder vissa ideella organisationer som Greenpeace, 350.org, We Dont Have Time och Every Breath Matters men hon har inte fått någon ekonomisk ersättning för någonting. Och så kommer det förbli. Vi betalar själva för resor, mat och logi och hon reser på lov eller med skolans samtycke.
    Det finns ingen som har planerat eller uppmuntrat henne att göra det hon gör.
    Och hon har inga kopplingar till någonting som inte - till vår kännedom - är uteslutande idéell verksamhet."

Exempel på hur media sen för vidare detta för att man ska se skillnaden lite klarare:

GP:
    "I ett inlägg på Facebook skriver Malena Ernman att hon vill klargöra en del av det som skrivs om dottern Greta Thunberg i Sverige och internationellt. Några av frågorna som hon lyfter är att idén till den uppmärksammade skolstrejken skulle komma från föräldrarna och att Greta Thunberg skulle få betalt av någon organisation.

Den svenska operasångerskan påpekar att så inte är fallet, utan att idén till skolstrejken kommit från Bo Thorén från Fossilfritt Dalsland, som ska ha kontaktat Greta och andra ungdomar. När de andra inte ville, gick Greta själv på skolstrejk, vilket föräldrarna avrådde från.

Malena Ernman påpekar även att Greta Thunberg agerar själv. Hon förklarar att Greta stödjer en del ideella organisationer och att hon den senaste tiden har fått hjälp att hantera internationella pressförfrågningar.

Däremot menar hon att Greta inte har blivit betald och att ingen har planerat eller uppmuntrat henne att göra det hon gör.
    www.gp.se/malena-ernman-f%C3%B6rsvarar-dottern-greta-1.12199323

Samnytt:
    "I ett Facebookinlägg erkänner Malena Ernman att dottern Greta Thunbergs strejk har regisserats av proffs.

Många har förvånats över hur fort och stort Gretas klimatstrejk blev uppmärksammad av gammelmedia i Sverige och även i omvärlden. Numera anses ?Klimat-Greta?  vissa kretsar vara en talesperson och expert när det gäller klimatförändringar.

På flera håll diskuteras om en PR-byrå står bakom kampanjen med Gretas strejk. Tidningen Nya Tider skrev i december att det är en påverkansoperation som leds av PR-experten Ingmar Rentzhog, en person med kopplingar till flera propagandaorganisationer.

I inlägget står det att Bo Thorén rekryterat Greta till sin kampanj om att barn ska klimatstrejka. Thorén är styrelseledamot i miljöföreningen Fossilfritt Dalsland och även initiativtagare i Sverige till den internationella radikala miljörörelsen Extinction Rebellion."
    samnytt.se/malena-ernman-erkanner-professionell-lobbyist-bakom-klimat-gretas-strejk/

Så vilken media du har gått efter är rätt uppenbart när du påstår Malena Ernman "bekräftat saker" för inte är det Malenas egna ord du har gått efter när du vinklar fram hur hon "minsann bekräftat"

Så kanske du ska sluta försöka sprida dina och Samnytts/FriaTiders åsikter som fakta så blir debatten lite mer hederlig.
  • Xenia

Ja, gillar namnet Greta (jag associerar till sagan om Hans och Greta) och Greta Garbo.

Även om det rent ljudmässigt är ett hårt namn (G och R är hårda konsonanter), så jag skulle inte välja det personligen.

• Ocdkille
    Anonym (valpätande populiiiiiist) skrev 2019-08-27 15:13:57 följande:
    Det är inte jobbigt att vara upplyst och inte bara köpa regimmedias perspektiv. Faktum är att det är enklare än någonsin att skaffa och ta till sig information. Och som sagt, det är bevisat att Gretas "kamp" inte bara är hennes egen. 
    Hur vet du hur mycket jag fokuserar på Greta? Informationen som jag delade i föregående inlägg är lätt att få med sig bara man läser blandade nyheter.
    Vad som inte är sunt är att utnyttja ett lättpåverkat och traumatiserat barn.  
    Men skärp dig bara för att du är vetenskapsskeptiker och vill få köra bil som vanligt ändrar inte att det Greta gör är bra. Och hon är en smart tjej som vet vad hon gör. Sen till TS personligen tycker jag att Greta låter gammeldags men det var en massa andra namn som sen kom tillbaka och då vande man sig vid dom. Det du dock kan tänka på är att det troligen kommer bli en massa greta dom här åren.
  • mandelskrutten

Jag är mamma till en Greta snart i tonåren. Visst fick vi kritik för att vi valde ett helylle namn till vår dotter.

Gjorde ont i själen men är glad över vårat val.

Associerar till en dam jag tyckte mkt om och mystiska Greta Garbo.

I samma mammagrupp när hon var bebis fanns en till liten Greta så det är ett mer och mer ett vanligt namn.

Tilläggas skall är att vår dotter aldrig blivit retad i skolan utan massor med kompisar och mkt ödmjuk tjej har vi.

Många andra gammaldags namn i hennes klass dessutom så det börjar bli poppis att döpa sina bebisar till vad ni här kallar tantnamn.

• Tappadstekspade

Lätt det fulaste namnet jag vet. Alltid tyckt det.

Svar på tråden Namnet Greta till nyfödd? Fint?