• Kvinna41år

41 år & försöker bli Gravid.

Hej alla 40 +. Jag är 41 år och jag och min man har nu försökt få barn i över 1 år.Han är äldre än mig & har 2 vuxna barn, men jag har inga barn sen tidigare.Försökt att pricka in ägglossning med clearblue test. Men detta var tydligen svårare än jag trodde det skulle vara. Svårt att bli gravid när man är 40 +. Några flera som är i samma sits el varit?.

• Svar på tråden 41 år & försöker bli Gravid.
  • UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-02-17 15:25:24 följande:
    Har slutfört missfalls utredningen, alla prov såg bra ut.

Jag och min sambo har inga kromosomfel.

Så nu blir det att söka till rmc i linköping igen.

Har ägglossning om 6 dagar.
    Tyvärr brukar de svenska missfallsutredningarna inte visa något, för de tar för få prover. Vår missfallsutredning genom Landstinget visade inte heller något. Allt såg bra ut så vi fick diagnosen "oförklarlig barnlöshet".

Men sen när vi reste utomlands till olika privatkliniker så hittades en massa fel, 
    bland annat på mitt immunförsvar (utreds ej i Sverige), dnafel på sperman (det testet finns inte i Sverige). Så om du vill öka chanserna så sök er utomlands föreslår jag.

Har ni ont om pengar eller inte kan tänka er att resa utomlands för bättre hjälp så kontakta Marie på Fertilitetplus. Hon gör en "Immunutredning light" och kan sen hjälpa er få stödmediciner utskrivna : www.fertilitetplus.se/

Gör gärna Serums Mensblodtest också som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten, de testar för mycket mer än de svenska testerna gör, har man baciller därinne kan de orsaka missfall: www.ivfserum.com/infection-screening/
  • Mawie

[quote=79449501][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2019-02-17 15:40:33 följande:[/quote-nick]Tyvärr brukar de svenska missfallsutredningarna inte visa något, för de tar för få prover. Vår missfallsutredning genom Landstinget visade inte heller något. Allt såg bra ut så vi fick diagnosen "oförklarlig barnlöshet".

Men sen när vi reste utomlands till olika privatkliniker så hittades en massa fel, 

bland annat på mitt immunförsvar (utreds ej i Sverige), dnafel på sperman (det testet finns inte i Sverige). Så om du vill öka chanserna så sök er utomlands föreslår jag.

Har ni ont om pengar eller inte kan tänka er att resa utomlands för bättre hjälp så kontakta Marie på Fertilitetplus. Hon gör en "Immunutredning light" och kan sen hjälpa er få stödmediciner utskrivna : www.fertilitetplus.se/

Gör gärna Serums Mensblodtest också som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten, de testar för mycket mer än de svenska testerna gör, har man baciller därinne kan de orsaka missfall: www.ivfserum.com/infection-screening/[/

Såg just på rmc att man inte ska ha fyllt 39,vet ej hur det räknas vi var ju där på inskrivning Jan 2017 då hade jag inte fyllt 39. Men sen blev vi ju gravida på egen hand.

Vi ska betala gravstenen till dottern 25000kr nu i vår.

Jobbar på förskola känns jobbigt ta hand om andras barn när man förlorat sitt egna åka på massa baciller hela tiden som kanske gör det svårare för mig att bli gravid.

Usch känner mig så nere allt bara går mot oss hela tiden.

Känner att jag börjar tappa hopp.

Ängeldotter 6/9-18
  • Mawie

Tänker kontakta fertilitersplus Sanna,om rmc vägrar hjälpa oss

Ängeldotter 6/9-18
  • Anonym (Sanna)

Mawie Det är åt h_te. Förstår du är nedslagen av allt. Kolla pp andra kliniker, tror en del privata har 42 som gräns.

• Anonym (Sanna)

Jag vill göra en äggledarspolning. Griper kanske ett halmstrå men det kan ju vara bra kolla så det inte är stock men det är så svårt få tid någonstans. Jag har lyckats få tid till en ny gyn om en månad, men då dröjer det såklart ännu längre med en ev spolning.

• Anonym (Sanna)

Jag har några dagar kvar till bim och letar tecken. Har egentligen inget särskilt men är lite lur på mensvärk i ryggen. Det var mer för några dagar sen.

Hur många är på gång här i tråden?

Det har varit lite tyst.

• UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-02-17 16:32:24 följande:

Hur har det gått Mawie? Har du fått något besked nu av Rmc i Linköping om de tar emot er eller inte?

Fick din man göra någon Spermieanalys med Morfologi vid er missfallsutredning? Måste vara med Morforfologi, det är viktigaste delen. Då tittar man på spermiernas utseende dvs hur många som har för litet huvud, dubbla huvuden, för kort svans etc Det räcker ej att endast mäta mängd och andelen rörliga. Om han inte fick göra det, se till att ni får göra det privat och betala själva. En orsak till missfall kan finnas där.

Utomlands finns annars ett ännu bättre spermaprov som heter Sperm dna fragmentationstest, min man gjorde det på Avaclinic i Riga.
  • UndrandeSökare
    Kvinna41år skrev 2018-11-21 21:37:50 följande:

Hej Frallan77. Ja man får ju lite smått panik när man vet att man bara har 1 år på sig. Och jag oroar mig för kostnaden. Hur många försök behövs det när man börjat med IVF...?!

Men jag börjar med utredning 14 Dec. Stort lycka till till er med. Vi får hålla kontakt. Kram

Hur gick det med din utredning? Är den färdig nu?
  • Anonym (Mimi)

Lite depp här. Här är mensen på ingång. Som vanligt. På dagen ?rätt? kommer de färgade flytningarna. Känns vemodigt när vår yngsta säger, precis innan hon somnar:

?Jag vill inget annat än att få en bebis. En lillasyster eller lillebror...?

Och mannen har börjat prata om att vi är väl för gamla. En kollega var på jobbet häromdagen med sin lilla fyraveckors och mitt hjärta smälte! Hon skulle vara med på ett möte och jag var snabb på att erbjuda mig sitta barnvakt. Åååh, så söt hen var!

• Anonym (Sanna)

Känner med dig (Mimi)

Här kom mensen två dagar innan.

• UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-02-17 16:32:24 följande:

Hur har det gått Mawie? Såg att du sa i en annan tråd att RMC vägrade hjälpa er för att du fyllt 40 år. Har du kontaktat något privat gyn i Stockholm nu?

Du kan ju kontakta ivfFalun om du vill, där kan man göra ivf privat om man är under 42 år och de behandlar sina ivfpatienter med immunmediciner.

Annars vänd er utomlands och kolla upp ditt immunförsvar och dna sperm fragmentationstest,

och kanske byt till äggdonation (större chans att lyckas med en 20-årings ägg än en 40-årings).

Köp och läs boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Jättebra bok !
  • Mawie

Har skickat mail till Marie på fertilitetsplus och berättat om våran historia och skrivit frågor.

Ska ringa någon dag för tid för konsultation.

Ängeldotter 6/9-18
  • Mawie

Har inte haft någon ägglossning den här månaden, inget utslag på älstickor i alla fall:(

Ängeldotter 6/9-18
  • Anonym (Sanna)

Mawie: bra du har mejlat.

Äl är ju lite lurig och kan hoppa över ibland..själv får jag aldrig utslag på stickorna. Vet inte om stegringen är så kort tid så jag missar den, men har hört att det kan vara missvisande med stickor när man är äldre. Är säker att jag har äl för känner av den tydligt.

• UndrandeSökare

Mawie-Bra att du kontaktat Marie på Fertilitetplus, jag hoppas hon kan hjälpa er ordna stödmediciner som trombyl, fragmin, prednisolon och intralipiddropp.

Be att din man får göra Spermanalys med Morfologi också. Jätteviktigt att det är med just morfologi, det är viktigaste delen.

Gör gärna ivfSerums Mensblodprov också som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten.

Man gör både Locus Medicustestet och 11 in one testet. Det kostar 300 euro. Googla på ivfSerum infection screening.

Mer hjälp och info hittar du i Atentråden och i "is your bidy babyfriendly" boken. Samt på www.fertilitetsguiden.com

• Anonym (Sanna)

Hur går det för dig UndrandeSökare? När ska ni till Riga igen?

• UndrandeSökare
    Anonym (Sanna) skrev 2019-03-06 15:10:35 följande:

Hur går det för dig UndrandeSökare? När ska ni till Riga igen?

Jag hoppas kunna åka till Riga i mars 2019.
  • Anonym (Sanna)
    UndrandeSökare skrev 2019-03-06 16:25:56 följande:

Jag hoppas kunna åka till Riga i mars 2019.

Då är det ganska snart ändå.
  • Anonym (Sanna)
    Mawie skrev 2019-03-05 15:08:25 följande:

Har inte haft någon ägglossning den här månaden, inget utslag på älstickor i alla fall:(

Hur har det gått för dig? Fick du svar från Fertilitetsplus?

Jag ska till gyn på måndag. Mensen kom nu, så deppigt. Hoppas få göra en spolning.
  • UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-03-05 15:07:14 följande:

Har skickat mail till Marie på fertilitetsplus och berättat om våran historia och skrivit frågor.

Ska ringa någon dag för tid för konsultation.

Hur gick det med Fertilitetplus? Har ni varit där nu?
Svar på tråden 41 år & försöker bli Gravid.