hur gör ni med vardagseknomi med sambo
Hej!
Jag undrar hur ni ser på detta på vardagsekonomi med sambo och hur ni andra resonerar och har gjort. Jag är tycker att min och min sambos uppgörelser funkar rätt så bra.
Jag och min Sambo har ganska nyligen köpt hus och det finns lite grejer att göra med huset, såklart. En del saker är mer brottom än andra men vi vill såklart försöka få det så bra som möjligt för oss.
Innan vi köpte huset gick vi igenom ekonomin om hur vi fördelar saker så vi vet att vi skulle ha råd att köpa huset och även ha möjlighet att faktiskt göra lite renoveringa på sikt. Våra ekonomiska förutsättningar när vi räknade på huset är såhär: Jag jobbar heltid och har ganska bra lön och min sambo hade ett vikatiet. Vi räknade henne som arbetslös och ersättning från Akassa.
Vi räknade med huset skulle kosta oss ca 11.000 I månaden med alla utgifter. Detta inkluderar då en ganska aggresivt ammortering för att bli av med Topplån och även ett sparande I huset. Tanken är att vi ska hålla detta I 5 år sen kommer våra utgifter att sjunka med nästan 3.000 I månaden.
När vi köpte huset gick jag in med en större summa än min sambo vilket vi har tagit höjd för och gjort som en typ av avbetalning där hon lägger 500kr mer än vad som är tänkt och tanken är att om 5 år så är kontantinstats delen avbetald. Tanken är att vi ska äga huset 50/50 och ha en bra fördelning där båda känner sig nöjda.
Nu när vi har bott i huset några månader tycker jag att våra kalkyler stämmer ganska bra. Diffar kanske på 500 kr mer än tänkt.
Min sambo fick ingen förlägning på sitt vikariet utan det tog slut lagomt till att vi flyttade in I huset. Arbetsgivaren säger ?Vi kan tyvärr inte ha kvar dig, vi har inget behov? ändå har hon jobbat ungefär en 50% tjänst hos dem sen dess??
Hur som haver vår fördelning är ungfär såhär:
Fasta huskostnader:
Jag betalar ungefär: 6500kr/mån
Sambo betalar ungefär: 5000kr/mån (inkluderar hennes ?avbetalning? d.v.s pengar som går tillbaka I huset som en sparande pott.)
Mat, hushållsartiklar osv kommer vi upp I ungefär 3-3500 per månad och fördelningen är nog som så att jag står för 60-65% av dessa och min sambo står för resten.
Bilar: I det stora hela betalar man för sin egen bil. Det har hänt vid ett par tillfällen att jag har tagit hennes bensinräkning på ca 1500-2000 kr och även köpt några delar när den har gått sönder, men 9/10 gånger så betlar man för sin egna bil. Vi båda pendlar men försöka samåka så gott det går för att skära ner på den tråkiga soppa räkningen?
Jag köpte en lite större båt som man kan sova i som vi har varit ute ganska mycket på sommaren. Denna kostanad tar jag helt och hållet.
Min sambo har djur, de kostar en del och det är ett av hennes intressen. Hon står för en större del av den utgiften kan tänkta mig att hon tar ca 80-85% av den.
Egna personliga lån & krediter förutom bolån. Detta står man för själv.
Övrigt som handlar om att från spotify, julklappar, inköp av saker vi behöver, osv. Jag tar nog en liten större del av den kakan unge fär 70% tror jag
Inkomster efter skatt är ungefär såhär:
Jag: 23.500
Sambo: 15.000 (akassa + jobb)
Vi tycker detta funkar ganska bra och jag är mest nyfiken på hur ni andra löst era boende fördelningar?