• Tardbard

hur gör ni med vardagseknomi med sambo

Hej!

Jag undrar hur ni ser på detta på vardagsekonomi med sambo och hur ni andra resonerar och har gjort. Jag är tycker att min och min sambos uppgörelser funkar rätt så bra.

Jag och min Sambo har ganska nyligen köpt hus och det finns lite grejer att göra med huset, såklart. En del saker är mer brottom än andra men vi vill såklart försöka få det så bra som möjligt för oss.

Innan vi köpte huset gick vi igenom ekonomin om hur vi fördelar saker så vi vet att vi skulle ha råd att köpa huset och även ha möjlighet att faktiskt göra lite renoveringa på sikt. Våra ekonomiska förutsättningar när vi räknade på huset är såhär: Jag jobbar heltid och har ganska bra lön och min sambo hade ett vikatiet. Vi räknade henne som arbetslös och ersättning från Akassa.
    Vi räknade med huset skulle kosta oss ca 11.000 I månaden med alla utgifter. Detta inkluderar då en ganska aggresivt ammortering för att bli av med Topplån och även ett sparande I huset. Tanken är att vi ska hålla detta I 5 år sen kommer våra utgifter att sjunka med nästan 3.000 I månaden.

När vi köpte huset gick jag in med en större summa än min sambo vilket vi har tagit höjd för och gjort som en typ av avbetalning där hon lägger 500kr mer än vad som är tänkt och tanken är att om 5 år så är kontantinstats delen avbetald. Tanken är att vi ska äga huset 50/50 och ha en bra fördelning där båda känner sig nöjda.

Nu när vi har bott i huset några månader tycker jag att våra kalkyler stämmer ganska bra. Diffar kanske på 500 kr mer än tänkt.

Min sambo fick ingen förlägning på sitt vikariet utan det tog slut lagomt till att vi flyttade in I huset. Arbetsgivaren säger ?Vi kan tyvärr inte ha kvar dig, vi har inget behov? ändå har hon jobbat ungefär en 50% tjänst hos dem sen dess??

Hur som haver vår fördelning är ungfär såhär:

Fasta huskostnader:
    Jag betalar ungefär: 6500kr/mån
    Sambo betalar ungefär: 5000kr/mån (inkluderar hennes ?avbetalning? d.v.s pengar som går tillbaka I huset som en sparande pott.)

Mat, hushållsartiklar osv kommer vi upp I ungefär 3-3500 per månad och fördelningen är nog som så att jag står för 60-65% av dessa och min sambo står för resten.

Bilar: I det stora hela betalar man för sin egen bil. Det har hänt vid ett par tillfällen att jag har tagit hennes bensinräkning på ca 1500-2000 kr och även köpt några delar när den har gått sönder, men 9/10 gånger så betlar man för sin egna bil. Vi båda pendlar men försöka samåka så gott det går för att skära ner på den tråkiga soppa räkningen?

Jag köpte en lite större båt som man kan sova i som vi har varit ute ganska mycket på sommaren. Denna kostanad tar jag helt och hållet.

Min sambo har djur, de kostar en del och det är ett av hennes intressen. Hon står för en större del av den utgiften kan tänkta mig att hon tar ca 80-85% av den.

Egna personliga lån & krediter förutom bolån. Detta står man för själv.

Övrigt som handlar om att från spotify, julklappar, inköp av saker vi behöver, osv. Jag tar nog en liten större del av den kakan unge fär 70% tror jag

Inkomster efter skatt är ungefär såhär:
    Jag: 23.500
    Sambo: 15.000 (akassa + jobb)

Vi tycker detta funkar ganska bra och jag är mest nyfiken på hur ni andra löst era boende fördelningar?

• Svar på tråden hur gör ni med vardagseknomi med sambo
  • Roxanan

Vi delar 50/50 på utgifterna.

Alla gemensamma kostnader dras från ett konto som vi sätter in pengar på. Mat köper vi på ett gemensamt konto som vi båda har varsitt kort till. Småsaker som Netlflix, Spotify och liknande funderar vi inte ens över. Båda satsade lika mycket i bostadsrätten. 

• Anonym (Mam)

Vi äger 50/50 av vårat hus.

Vi är gifta. Har två tonåringar ihop.

Hans lön och min lön går in på vårt gemensamma konto.

Alla räkningar, mat osv betalas därifrån.

Bilen jag använder har vi på leasing via hans egna företag.

Han har också en bil via sitt företag.

• Anonym (Hm)

Äger huset 50/50, båda 23 år, ett barn.

Alla lån dras frås sambons konto (ca 13k).

Jag sätter in 13k i månaden till våra gemensamma konton, 5k till mat, barn och hushåll, 5k till räkningar (räknat ut att det går runt per år då det sätts den summan per månad) och 3k till spar.

Resten av våra löner gör vi vad vi själva vill göra med, t.ex. unnar oss en resa, kläder, prylar etc.. Inga har hobbyn som kostar (endast gymkort på 300kr/mån).

Ja och bensin betalar den som råkat tanka när det behövs. Inget vi tar i beaktan. Resten av bilutgifterna går under "räkningar", eventuella plötsliga reparationer betalar oftast sambon.

Lön efter skatt

Jag: 14-15k (jobbar 60%)

Sambon: 20-25k

• Anonym (O’s mamma)

Gift, ett barn och har bott ihop i 15 år. Vi ser det som att allt mitt är ditt och allt ditt är mitt. Våra löner går in på gemensamt konto som vi har varsit kontokort kopplat till och alla våra räkningar dras från. Sedan har vi varsitt sparande där vi varje månad lägger undan lika stora summor. Det underlättar att vi har väldigt lika inkomster och ingen av oss har något intresse/hobby som kostar mycket pengar. Skulle vi haft väldigt olika inkomst och en av oss gjort av med mycket pengar på ett intresse skulle vi kanske haft annorlunda upplägg.

• Anonym (T)

Vi har ca 15.000kr i fasta avgifter (ränta amortering avgift el)

Jag stod för större delen av kontantinsatsen. Ja tjänar 47tkr han 29tkr

Vi har varsitt lönekonto och sparkonto. Ett gemensamt konto där vi sätter in pengar som ska täcka gemensamma utgifter vilket är majoriteten av våra utgifter. Tror ja sätter in ca 20-25tkr på det kontot i månaden. Jag tycker att vi har gott om pengar och vill inte att min partner ska känna att ekonomin är ett problem när den inte är det.

Vi har inga tydliga regler kring hur mycket man ska sätta in på det gemensamma kontot eller någon budget, gör det vi har lust med och har gjort så under lång tid utan att det varit några problem, har gått plus varje månad ändå och byggt upp en buffert.

Låter ju dock tillfredställande att ha så bra koll på budgeten som du har ts, blir nog aktuellt framöver när vi planerar att flytta till dyrare boende och hus, då kommer vi ta vår buffert för att lägga in i kontantinsats och då vill man ju ha bättre koll på sin budget för att säkerställa att vi bygger upp en buffert igen inom rimlig tid att ha för oförutsedda utgifter.

• Anonym (T)

Våra inkomster var före skatt!

Svar på tråden hur gör ni med vardagseknomi med sambo