• Fritidsmamman

Har ni tips på maträtter och annat gott till vårt vegetariska och sockerfria julbord?

Hej!

Vi kör på ett sockerfritt* lakto-ovo-vegetariskt julbord i år och behöver tips.

Hittills har vi:

VARMRÄTTER:
    - Paj
    - Gryta
    - Soppa

TILLBEHÖR:
    - Olika hembakta bröd
    - Olika ostar

DESSERTBORDET:
    - Chokladtårta
    - Glass
    - Chokladbollar
    - Pepparkakor
    - Lussebullar
    - Fruktsallad

SMÅPLOCK:
    - Färska frukter
    - Torkade frukter
    - Nötter

DRYCKER:
    - Olika smaksatta vatten (filtrerat kranvatten, smaksatt med färska frukter, bär, örter)
    - Kokosdryck
    - Havredryck
    - Mjölk

Fyll gärna på med olika tips och idéer!

*Gäller enbart vitt, raffinerat socker <---

• Svar på tråden Har ni tips på maträtter och annat gott till vårt vegetariska och sockerfria julbord?
  • Fritidsmamman
    Tow2Mater skrev 2018-11-21 16:22:53 följande:

Det var ju det då.... Tycker Paj, Gryta, Soppa låter så fattigt.

Varför kommer du inte med några tips då?

För övrigt så ÄR vi fattiga, så det är korrekt uppfattat.
  • Fritidsmamman

Tack för alla fina tips!

Jag la ut frågan på Facebook också och har nu lagt till Potatisgratäng och rotfruktsgratäng.

Även två olika sorters pajer (en grönsakspaj och en ostpaj).

• Miccim

Prova lägga in zucchini eller aubergine (istället för sill) Finns olika recept på internet, både coop och Ica har lagt ut olika versioner.

Vegetariska köttbullar, antar det finns recept med bönor eller liknande. :)

• Fritidsmamman

Tack, det ska jag kolla upp!

Ja, vi kommer att ha grönsaksbullar och linsbiffar nu också.

Blir nog ett riktigt bra julbord detta!

• nnnnnnnn

Vegetarisk eller vegansk gubbröra:
    www.ica.se/recept/vegetarisk/gubbrora/

"Sillen" som någon tipsade om:
    www.ica.se/recept/vegan/

Risgrynsgröt?

"skinka"???
    www.ica.se/recept/vegansk-julskinka-av-rotselleri-721241/

julköttbullar som är en variant av falafel dvs inte vegofärs:
    www.ica.se/recept/kryddiga-veganska-kottbullar-av-ris-och-kikarter-721245/

Jag hade saknat julmaten om det inte fanns några sådana alternativ alls... Men 1-3 av dessa här ovan hade räddat julbordet för mej. Jag gillar julsmakerna, men kan gärna avstå köttet, så jag hade satsat på köttbullarna, sillen och gubbröran, rödbetssallad, bröd och smör, så hade jag klarat mej fint!

• Gryntroll

Hel ungnsbakad rotselleri som delas i klyftor och serveras med hack av rostade mandlar, havssalt och smältsmör.

• Gryntroll

Just ja, jag gjorde olika "sillröror" (gubbröra och en med curry/potatis/ägg/sill/gräddfil/majonäs) en midsommar och bytte helt enkelt ut matjesillen mot kapris som jag grovhackade. Fungerade utmärkt!

• Fjäril kär

Kronärtskocka!

Fruktsallad, riv över lite kokos , vill du ha lite mer vuxen smak så stänk över lite konjak.

Majskolvar!

• ESofia

Julskinka fast man använder en hel rotselleri. Ugnsbakar den och griljerar den. Har inte gjort det men ser väldigt gott ut.

Sedan man måste ha kålrotslåda.... Gott gott

• snedtak

Såg att man redan tipsat om auberging"sill", potatisgratäng, julkryddade kikärtsbullar, m.m.

Jag kan också tipsa om picklade eller gravade morötter. Bra ersättning för gravad eller rökt lax om man brukar ha det. Och så kål, tex brunkål, rödkål eller grönkål. Brunkål är ju tillagat.

• Sommarskuggan

Griljerad kålrot. Aubergine sill. Auberginerullader i tomatsås. Kanske någon slags saffranscouscous/bulgur sallad? Småplock som brysselkål, sparris, oliver och annat gott. Vego janssons.

Svar på tråden Har ni tips på maträtter och annat gott till vårt vegetariska och sockerfria julbord?