• Swedman

Hur ha sparsam förlovning, giftemål?

Jag får äntligen hit min särbo/flickvän genom att hon fått uppehållstillstånd nu. Hon kommer den 28 dec.
    Jag går och funderar på både förlovning och giftemål. Jag vill verkligen ha henne! Jag har pratar med henne om det i stundens hetta och hon skrek sig inte hes av nej. Hon log och viskade ett jaaa. Vi båda visste att hon måste tillbaka till hemlandet inom kort och det kunde inte göras då. 
    Problemet är allt runt om förlovning och giftemål. Jag har en vanlig lön som jag ska driva runt hushållet med. Jag har en guldring sparad. Jag har lite sparat för sämre tider. That's it. Kan jag smälta om ringen till två förlovningsringar eller ska jag köpa två förlovningsringar och sen spara ringen och göra vigselringar av den? Guldet är från mina föräldrars ringar. Jag skulle önska att jag kunde ge henne guld och gröna skogar men så är inte fallet.
    Till saken hör att både hon och jag är enkla människor och för min del handlar det mer om själva akten än hur dyr ringen och festen är. Om hon är som mig (vilket hon är) så kan det göras enkelt men värdigt och fint även om det är sparsamt gjort. Fest kan vi ha efteråt men då en enklare fest utan att hyra paradvåning på hotellet. 
    Nu har hon ju släkt och vänner i hemlandet som kanske förväntar sig att jag slår på stora trumman men det fixar jag inte. 
    Jag uppskattar feedback. Tack.

• Svar på tråden Hur ha sparsam förlovning, giftemål?
  • Anonym (ooo)

Guld och gröna skogar betyder att man är en lurendejare  som medvetet lovar något man inte kommer hålla, så du ska nog inte använda det uttrycket när du inte vet vad det betyder Glad

Sen är det så att ni kan ha ringar som är superbilliga, man gör precis som man vill. Om ni inte har råd nu kan ni köpa ett par oäkta ringar och senare byta ut dem till gulringar. Bry dig inte om hennes släkt, har du inte råd så har du inte

• Anonym (Praktisk)

Danmarksbåten och gift dig I sjömanskyrkan.

Eller borglig sermoni I statshuset.

Man behöver inte bjuda någon.

• Anonym (Praktisk)

Jag körde I statshuset med ringar från en godisautomat.

Sedan hade vi kyrkbröllop I hennes hemland med då var redan alla dokument fixade.

Fördelen med bröllop I hennes hemland är att du slipper tänka igenom vilka du ska bjuda. Fastrar och mostrar kommer bara om dom verkligen är intrrsserade.

• BuoBä

Man måste inte förlova sig, det går alldeles utmärkt att gifta sig direkt. Oavsett om ni vill gifta er i kyrkan eller borgerligt så går det att ha en fin ceremoni med enbart två vittnen. Man kan oftast låna vittnen om man inte vill ta med någon man känner. Så kostnad behöver inte vara ett problem om ni vill gifta er för er skull. 

• Swedman
    Anonym (ooo) skrev 2018-11-27 20:48:39 följande:

Guld och gröna skogar betyder att man är en lurendejare  som medvetet lovar något man inte kommer hålla, så du ska nog inte använda det uttrycket när du inte vet vad det betyder Glad

Sen är det så att ni kan ha ringar som är superbilliga, man gör precis som man vill. Om ni inte har råd nu kan ni köpa ett par oäkta ringar och senare byta ut dem till gulringar. Bry dig inte om hennes släkt, har du inte råd så har du inte

Ha ha. Det där med Guld och gröna skogar har du banne mig rätt i. Fel ordval av mig. 
    Nä. Jag brukar inte bry mig om hur andra bedömer mig men jag måste få reda på hur hon ställer sig till det. Vi har lika olika kulturer. Sydamerika - Sverige. 
  • Anonym (....)

Finns fina ringar på Guldfynd kring 500-lappen.

• Swedman
    BuoBä skrev 2018-11-27 21:03:16 följande:

Man måste inte förlova sig, det går alldeles utmärkt att gifta sig direkt. Oavsett om ni vill gifta er i kyrkan eller borgerligt så går det att ha en fin ceremoni med enbart två vittnen. Man kan oftast låna vittnen om man inte vill ta med någon man känner. Så kostnad behöver inte vara ett problem om ni vill gifta er för er skull. 

Ok. Det kanske går bra det å? Gå direkt på vigsel? Ja. Varför inte? Jag har överraskat släkten flera gånger så jag kan fortsätta med det. Ha ha
    Jag läste en kommentar nedan om enklare ringar på Guldfynd. Jag kan ju köpa såna ringar och fråga henne om hon vill förlova sig med mig redan någongång i Januari (hon kommer i slutet på december). Sen fortsätta med vigsel i sommar. Då har jag fått lite fason på ekonomin så jag kan fixa till den guldring jag redan har. Synd att den ska ligga i låst skåp. 
    Det kanske är en plan?
  • Swedman

Jag köpte två diskreta, kupade, Sterling-silver ringar med gravyr för 500kr styck.
    Det blir nog bra.
    Jag ska fråga henne på hennes födelsedag, 31 december.

• PH76

Vi gifte oss borglig i hemlighet (min mamma och hennes pappa var med). Resten av släkten fick reda på det några dagar efteråt.

• Swedman
    PH76 skrev 2018-12-15 10:25:33 följande:

Vi gifte oss borglig i hemlighet (min mamma och hennes pappa var med). Resten av släkten fick reda på det några dagar efteråt.

Det funkar ju bra!  Så blir det nog för oss också om hon vill (men det tror jag).   Jag har inte pengar till att dra igång nåt stort - dessutom vill jag inte och har inget behov av det. Dock vill jag min kvinna ska känna sig bekväm. Hon är en enkel människa så jag tror inte hon vill dra på nåt stort.
  • Schack73

Jag skulle säga att du bör vänta ett tag tills ni bott ihop och se hur ni funkar ihop i vardagen först. Då kan du få veta mer om vad hon uppskattar och vill ha.

• Swedman
    Schack73 skrev 2018-12-15 10:41:35 följande:

Jag skulle säga att du bör vänta ett tag tills ni bott ihop och se hur ni funkar ihop i vardagen först. Då kan du få veta mer om vad hon uppskattar och vill ha.

Givetvis har du rätt. Jag har redan bott ihop med henne 7 månader och vet att hon är den rätte. Så säger hon om mig också. Jag skulle aldrig dra igång jobbet med uppehållstillstånd och allt sånt om jag haft minsta tvekan. 
    Har gått på nitar tidigare men i de förhållanden har jag ibland råkat på tankar om att "ok, i detta fallet matchar vi inte..." eller "hmm...irriterande"
    Med denna kvinna har jag inte sett, hört eller upplevt nåt som känns lite fel eller nåt som kräver anpassning eller nåt irriterande. Så vi har faktiskt redan pratat om giftemål men jag brukar skynda långsamt. 
Svar på tråden Hur ha sparsam förlovning, giftemål?