• Anonym (trottjej)

Bli av med socialtjänst och bup

Jag är en 17-årig tjej som blivit påkommen av soc med att ha frivilligt destruktiva relationer. Jag har inte gjort något olagligt och de vet dem om. 
    Har nu blivit skickad till bup och får prata med psykolog vilket jag egentligen inte vill vilket resulterar i att jag sitter och ljuger eller är tyst. 
    Jag har även TIDIGARE haft ätstörningar, vilket verkligen inte är ett problem längre men jag är fortfarande tvingad att äta efter matschema (iaf delvis), fastän jag har ett bmi på 20 och noll ångest kring mat. Jag får inte äta med mina klasskompisar i skolan utan måste gå hem 3 gånger under skoldagen för att äta mina måltider bevakad (frukt kring kl 10, lunch kring kl 12 och smörgås kring kl 15). Ibland får jag ställa in lektioner pga detta! 
    Jag längtar efter att fylla 18 då jag hoppas att jag kommer slippa all denna övervakning och alla möten med myndigheter, men har börjat bli rädd att jag inte ska komma undan ens då., då socialtjänsten menar att jag är en fara för mig själv och vill hålla koll på mig. 
    Släpper socialtjänsten en när man fyller 18? Kan tillägga att jag inte fått lvu utan allt har varit frivilligt (inte vågat säga emot och varit rädd för lvu). 
    Kommer jag kunna flytta till eget boende och resa utomlands ensam utan att de ska kontrollera att jag inte inleder nya destruktiva relationer?

• Svar på tråden Bli av med socialtjänst och bup
  • Mrs Moneybags

Jag tror såhär, att om du visar din omgivning att du inte längre har destruktiva relationer, att du äter som du ska och verkar må bra psykiskt och fysiskt, så kommer du kunna vara mer självständig framöver. 

Hur lång tid det kommer att ta är ju mestadels upp till dig själv. 

Det låter ju inte som att det var så länge sedan du hade anorexi eftersom du fortfarande måste äta under övervakning på speciella tider. 

Kämpa på så kommer du få alla vuxenprivilegier så småningom!

• Anonym (anonym)

Usch, jobbigt tjejen. 
    Själv har jag LPT/ÖPT(öppen psykiatrisk tvångsvård), och har haft det sedan april 2016. Jag måste ta mediciner vilket jag inte vill samt bo på ett ställe jag inte vill. Bara pga ett självmordsförsök. 

• Anonym (.)

Nej man kan ha lvu tills man är 21 om man har otur

• Anonym (Humanus)

Eventuell matstörning kan inte vara grund för ett LVU så det kan du släppa. LVU förutsätter att du alvarliga riskerar din hälsa och utveckling. En ätstörning är en medicinsk åkomma och ska behandlas inom sjukvården, inte hos socialtjänsten. Om du inte sköter det och måste tvångsvårdas så är det genom lpt, inte lvu.

Destruktiva relationer kan däremot innebära att du utsätter dig för så pass stora risker att ett LVU kan bli aktuellt.

• Anonym (P)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-28 16:19:05 följande:

Usch, jobbigt tjejen. 

Själv har jag LPT/ÖPT(öppen psykiatrisk tvångsvård), och har haft det sedan april 2016. Jag måste ta mediciner vilket jag inte vill samt bo på ett ställe jag inte vill. Bara pga ett självmordsförsök. 

Vet inte om ett självmordsförsök är så bara...
  • Anonym (Lilly)

Men varför vill du frivilligt ha destruktiva relationer? Du är 17 år, vill du att resten av ditt liv ska gå åt helvete och olycka eller vill du bli lycklig och få ett bra liv? Varför inte börja prata hos psykologen och ta emot den hjälp som du uppenbarligen behöver?

Jag var destruktiv som 17åring men jag fick ingen hjälp alls. Eller tja, mina föräldrar hjälpte mig att flytta hemifrån eftersom de inte orkade med mig. Allt gick utför och det tog mig 15 år att få ett ok liv. Ta vara på den hjälp du får.

• Anonym (LVU)
    Anonym (.) skrev 2018-11-28 16:23:08 följande:

Nej man kan ha lvu tills man är 21 om man har otur

Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)

1 §  Insatser inom socialtjänsten för barn och ungdom ska göras i samförstånd med den unge och hans eller hennes vårdnadshavare enligt bestämmelserna i socialtjänstlagen (2001:453). Insatserna ska präglas av respekt för den unges människovärde och integritet.

[S2]Den som är under 18 år ska dock beredas vård enligt denna lag, om någon av de situationer som anges i 2 eller 3 § föreligger och det kan antas att behövlig vård inte kan ges den unge med samtycke av den eller dem som har vårdnaden om honom eller henne och, när den unge har fyllt 15 år, av honom eller henne själv.

[S3]Vård med stöd av 3 § får även beredas den som har fyllt 18 men inte 20 år, om sådan vård med hänsyn till den unges behov och personliga förhållanden i övrigt är lämpligare än någon annan vård och det kan antas att behövlig vård inte kan ges med den unges samtycke.

---

Läs hela lagen här: lagen.nu/1990:52

Svar på tråden Bli av med socialtjänst och bup