• Rabarba

Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?

Jag har en benägenhet att övertänka vilket skapar mycket oro och stress hos mig.

Behöver hitta ett sätt att koppla av på...på riktigt!

Jag behöver hitta något som jag går totalt in i, som kräver min koncentration och som är lustfyllt.... men vad är den stora frågan??!?

Har testat med korsord, virka, sticka, ta en promenad ( att jogga just nu är uteslutet ) kolla film mm - men inget funkar på mig!! :( Antingen så tycker jag det inte är kul, gör det bara för att, känns konstgjort och påtvingat och då fyller det ingen funktion ju...eller så tröttnar jag snabbt för att det inte är tillräckligt lustfyllt.

Jag vet att jag måste hitta ?min grej? men det är så svårt... behöver tips, idéer och inspiration!

Eller är detta en tränings-sak? Att det liksom går att träna upp den delen av hjärnan om man ger det tillräckligt med tid??

Snälla, kom med inputs! Måste bryta mitt övertänkande vilket får mig att må dåligt.

• Svar på tråden Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?
  • UndrandeSökare
    Rabarba skrev 2018-12-01 08:50:39 följande:

Jag har en benägenhet att övertänka vilket skapar mycket oro och stress hos mig.

Behöver hitta ett sätt att koppla av på...på riktigt!

Jag behöver hitta något som jag går totalt in i, som kräver min koncentration och som är lustfyllt.... men vad är den stora frågan??!?

Har testat med korsord, virka, sticka, ta en promenad ( att jogga just nu är uteslutet ) kolla film mm - men inget funkar på mig!! :( Antingen så tycker jag det inte är kul, gör det bara för att, känns konstgjort och påtvingat och då fyller det ingen funktion ju...eller så tröttnar jag snabbt för att det inte är tillräckligt lustfyllt.

Jag vet att jag måste hitta ?min grej? men det är så svårt... behöver tips, idéer och inspiration!

Eller är detta en tränings-sak? Att det liksom går att träna upp den delen av hjärnan om man ger det tillräckligt med tid??

Snälla, kom med inputs! Måste bryta mitt övertänkande vilket får mig att må dåligt.

Vad är det du övertänker? Något speciellt område?
  • RebeckaZ70

Jag har använt musiken som terapi, spelar själv, går helt upp i det när jag börjar. Har varit min tröst många gånger under åren.

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Rabarba
    RebeckaZ70 skrev 2018-12-01 20:58:55 följande:

Jag har använt musiken som terapi, spelar själv, går helt upp i det när jag börjar. Har varit min tröst många gånger under åren.

Jag kan inget instrument ....kan ju vara svårt att lära sig på egen hand.
  • Piff

Böcker? Läs spännande deckare, eller komiska böcker? Anna Jansson, eller Marian Keyes, eller Sophie Kinsella. Baka? Bröd, tekakor, frallor, bullar, sockerkakor med olika smaker.

Få med dig sällskap på promenaden, så du har nån att prata med, eller på med Spotify i lurarna. Eller storytell.

• RebeckaZ70
    Rabarba skrev 2018-12-02 08:51:16 följande:
    Jag kan inget instrument ....kan ju vara svårt att lära sig på egen hand.

Det är ju olika, jag hade jättelätt för det menb började tidogt med pianolektioner, sen blev det gitarr i 12årsåldern, min äldre bror lärde mig grunderna sen gick det av sig själv.

Ett MIDI-keyboard är inte särsklit dyrt, sen finns det massor av gratisprogram. För gitarr finns amssor av youtubevideos att ta hjälp från.

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
Svar på tråden Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?