• Anonym (Mamma)

Allvarlig anmälan angående mitt barn

17

Har fått ett brev från socialtjänsten om att det kommit in en allvarlig anmälan och att de vill träffa mig och mitt barn på fredag

Jag ältar detta och vet inte riktigt vad det kan vara eller handla om. Varför nämns inte andra vårdnadshavaren? Barnet bor hos mig. Är orolig men vet att jag inte behöver oroa mig egentligen då mitt barn inte mår dåligt men klart man påverkas av att någon gjort en ?allvarlig anmälan?

Vad kan detta ens handla om? Behöver jag oroa mig?

• Svar på tråden Allvarlig anmälan angående mitt barn
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-12-07 10:15:49 följande:

En förälders värsta mardröm har besannats.. Mår extremt dåligt nu efter att ha blivit informerad om hur läget ser ut nu.. Hur ska man klara av att jobba på måndag? Hur ska man ens kunna funka som vanligt? 

Men fy vad jobbigt. Vad är det som har hänt? :(
  • Anonym (Johanna)

Vad stod i orosanmälan?

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-12-07 10:15:49 följande:

En förälders värsta mardröm har besannats.. Mår extremt dåligt nu efter att ha blivit informerad om hur läget ser ut nu.. Hur ska man klara av att jobba på måndag? Hur ska man ens kunna funka som vanligt? 

Utan att veta vad det handlar så kan jag ändå på det du skriver förstå och känna med dig och min erfarenhet säger att du inte ska stå ensam utan du behöver skyndsamt stöd. Detta kan exempelvis var i form av nära vänner, familj, jurist eller någon organisation som värnar om barn.

Detta är inte mänskligt att klara på egen hand, detta är inget du ska behöva hantera utan stöd. 
  • Anonym (Mamma)

Det handlar om att pappan är misstänkt för sexualbrott mot barn.

Hur ska jag hantera det här? 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-12-07 11:01:34 följande:

Psykiskt, det kommer vara för jävligt. Du kommer säkerligen tänka på det flera gånger om dagen, ha svårt att släppa det. Det är inte konstigt, mannen som du valt ut som en lämplig förälder till ditt/dina barn är kanske inte den du trott att han var. Han har svikit dig och sitt/sina barn. Du bör kontakta en kurator eller psykolog som du kan prata ut om det här med. Sjukskriv dig en vecka om du har möjlighet till det ekonomiskt, du behöver det.

Finns där för ditt barn, prata och ge massor med tid. Oavsett om det är barnet som blivit utsatt eller ej. Hen är säkert jätteledsen oavsett.
  • Anonym (Sand)

Fy vad jobbigt :( Men finns det någon chans att det är en felaktig anmälan? Det förekommer ju och ditt barn verkar ju må bra enligt trådstarten?

Styrkekram!
  • Ignoramus

Och kom ihåg att ingen som helst skuld vilar på dig. Du kunde inte ha vetat, och därmed inte förhindrat. Prata prata prata med ditt barn, din familj och dina vänner och en psykolog du har förtroende för.

• Anonym (PappaBarn)

Jag kan förstå om du känner som om marken under fötterna bara har försvunnit.

Har ditt barn fått något stöd, är barnet av en sådan ålder att du kan prata om sådan saker med ditt barn för att se vad som kan ligga bakom? 

Jag har naturligtvis ingen insikt eller kunskap om vad som hänt Er, men bara för att det finns en orosanmälan så behöver det inte vara så att det fruktansvärda har inträffat men oavsett så behöver Ni stöd och hjälp. Om du har någon som du känner dig riktigt tät med sök stöd då detta är alldeles för tungt att bära på egna axlar.

Rädda barnen har föräldratelefon vilket kan vara ett stöd.

Ofta så är magkänslan ganska rätt så om du känner efter verkar det som att barnets pappa skulle kunna utsätta Ert barn för detta, du behöver inte svara här utan bara inför dig själv. 

Det är aldrig försvarbart att utsätta ett barn för övergrepp och det är alltid de vuxnas ansvar att så inte sker, man får aldrig skuldbelägga barnet.

Ni kommer att klara detta även om det säkert kommer att ta tid och sätta sina spår, men det finns ett ljus i tunneln någonstans långt därborta glöm inte det när det känns som svartast och var inte rädd att söka stöd och hjälp. 
  • Atena

Jag har varit i din situation TS, mina barns pappa är dömd för grov våldtäkt mot barn, ett av mina (våra), sök stöd hos dom olika stödföreningar som finns. Hos myndigheterna finns inte mycket att hämta. Jag beklagar från djupet av mitt hjärta. 

• Atena

Jag har varit i din situation TS, mina barns pappa är dömd för grov våldtäkt mot barn, ett av mina (våra), sök stöd hos dom olika stödföreningar som finns. Hos myndigheterna finns inte mycket att hämta. Jag beklagar från djupet av mitt hjärta. 

• Anonym (Jill)

Hur gammalt är barnet?? Vem är det som anmält?
  • Anonym (Mamma)

Min mor sa i telefon: ''hur kunde du släppa iväg ditt barn till honom?'' 

Då börjar jag brista ut i tårar, hur skulle jag veta det.. Jag mår så illa och har så dåligt samvete att jag inte har känt på mig detta eller misstänkt det eller vetat något. Jag mår så himla dåligt.

Vet inte hur jag ska gå till jobbet på måndag och låtsas som ingenting. Jag har inte råd att bli sjukskriven.. Vet inte hur jag ska gå vidare, mitt liv känns förstört..

• Anonym (Jill)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-12-07 17:26:35 följande:

Då börjar jag brista ut i tårar, hur skulle jag veta det.. Jag mår så illa och har så dåligt samvete att jag inte har känt på mig detta eller misstänkt det eller vetat något. Jag mår så himla dåligt.

Vet inte hur jag ska gå till jobbet på måndag och låtsas som ingenting. Jag har inte råd att bli sjukskriven.. Vet inte hur jag ska gå vidare, mitt liv känns förstört..

Vadå hur kunde du släppa iväg barnet, det är ju barnets pappa?! Du har inte gjort något fel.
  • Anonym (Psss)

Men vet du om det eran barn eller nåt annat barn? Vad händer nu? Är han frihetsberövad?

• Anonym (PappaBarn)

Ta inte åt dig och känn ingen skuld, har du information som är bekräftad att det som nu sägs i orosanmälan är riktigt? det har hänt mer än en gång att en orosanmälan inte varit riktig.

Jag läser ut i vad du skriver att din magkänsla inte har sagt dig att något inte varit bra med pappan till ditt barn, kanske du har missat eller så kanske det inte är som sägs i orosanmälan. Det är så lätt att försöka hitta snabba enkla svar när det kanske kräver mer utredning innan man kan hitta sanningen.

Men oavsett vad så behöver du och dina barn stöd, och som andra redan skrivit så får man söka det på egen hand då stödet från samhället inte riktigt är att räkna med.

Även om det känns som om ditt liv blivit förstört så går det att komma ut på andra sidan, det tar mycket tid och kraft och stöd från nära och kära. 
  • Atena

Det finns inget som dom är så bra på som att lura, manipulera och ljuga sin omgivning blå. Lyssna väldigt noga på vad jag säger nu. Jag har varit exakt där du är idag, jag har huggit mig i ryggen med samma kniv som du gör nu. Du har inte gjort något fel, du kan inte ha vetat och du får inte lägga skulden på dig! Den enda som har gjort fel är förövaren! Inte barnet, inte du, inte någon annan än han. Hör du det! Ditt liv är inte förstört, du är den enda ditt barn har kvar, du kan inte lägga dig ner och dö. Du måste finnas för ditt barn! 
Svar på tråden Allvarlig anmälan angående mitt barn